Gå til innhold

Finnes det noen programvare for å teste kablet nettverk?

awt

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt opp kablet nettverk i huset, men er ikke fornøyd med hastigheten/stabiliteten.

Er det noen som vet om en programvare som kan overvåke/sende store filer kontinuerlig over en viss tid, samtidig som det logger dette for å sjekke nettverket?

På den måten kan jeg koble meg til litt rundtom for å sjekke hvor et eventuelt problem ligger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt opp kablet nettverk i huset, men er ikke fornøyd med hastigheten/stabiliteten.

Er det noen som vet om en programvare som kan overvåke/sende store filer kontinuerlig over en viss tid, samtidig som det logger dette for å sjekke nettverket?

På den måten kan jeg koble meg til litt rundtom for å sjekke hvor et eventuelt problem ligger.

Hva med de enkle verkøyene du har i windus?

Ping [iP] -t

PATHPING [iP]

TRACERT [iP]

Disse vil jo gi deg en del info og kan også brukes mot nettadresser eksternt.

Om du har lagt kablet nett, og ikke er happy - har du lagt parene riktig? Er fort gjort å bomme der, og hvis du f.eks bare legger 4 par etterhverandre vil du få en ustabil 10Mbps som maks...

Lenke til kommentar

Parene ligger riktig og alt det der, alt av kabler er cat6, mens kontaktene er cat5 (tviler på det har så mye å si).

Jeg klarer å streame 1080P-video gjennom nettverket uten problem, men skal jeg se en hel episode av et eller annet hender det at det stopper opp av og til, og her mistenker jeg kablene. Det er defor jeg vil ha en "tung last" over en lengre periode som kan logges.

Jeg har erfart fra før av at bytte av en kabel kan gjøre underverker.

Lenke til kommentar

Jeg klarer å streame 1080P-video gjennom nettverket uten problem, men skal jeg se en hel episode av et eller annet hender det at det stopper opp av og til, og her mistenker jeg kablene. Det er defor jeg vil ha en "tung last" over en lengre periode som kan logges.

Hvis du i utgangspunktet kan streame, men ikke streame lenge, så ville jeg vel mistenke streaming-serveren heller enn nettverket.

Er kablingen gjort av fagfolk? Er den sertifisert? Skal du teste kablingen bør du helst teste nettopp selve kablingen, med verktøy av type http://www.flukenetworks.com/fnet/en-us/products/CableIQ+Qualification+Tester/Overview.htm

Har du sett om du finner noe logger i ruter/svitsj som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

hvilken maskin er det du streamer med? eller streamer du 1080p fra nettet til datamaskinen?

Jeg streamer hovedsakelig fra en stasjonær pc som kjører windows til en Mac Mini av nyeste generasjon.

Takk, jeg skal gjøre et forsøk. :)

Hvis du i utgangspunktet kan streame, men ikke streame lenge, så ville jeg vel mistenke streaming-serveren heller enn nettverket.

Er kablingen gjort av fagfolk? Er den sertifisert? Skal du teste kablingen bør du helst teste nettopp selve kablingen, med verktøy av type http://www.flukenetworks.com/fnet/en-us/products/CableIQ+Qualification+Tester/Overview.htm

Har du sett om du finner noe logger i ruter/svitsj som kan hjelpe?

Jeg har hatt akkurat det samme oppsettet før, men da over et annet nettverk uten problem. PC-en som filene ligger lagret på er mer enn rask nok til denne jobben, så det er ikke noe problem. Jeg har forøvrig hatt lignende problem før der bytte av en kabel på 60cm løste problemet helt.

Jeg har selv gjort kablingen, og det er derfor jeg mistenker denne, jeg har elektroutdanning så er ikke helt grønn, men er heller ikke fagperson. Jeg har sett litt på slike instrumenter og kunne gjerne tenkt meg et, men da den kun skal benyttes til hjemmebruk føler jeg ikke at prisen kan forsvares.

Jeg har ikke sjekket routeren for logger, men tviler på denne logger slike ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...