Gå til innhold

ps3, dårlig AA og mye "screen tearing"?


dan83

Anbefalte innlegg

hei

 

1.

er det bare meg, eller sliter ps3 med veldig dårlig AA og mye screen tearing? Når jeg spiller bad company 2 og MOH på mitt tv, så må jeg si at jeg savner litt mere AA:(

 

2.

Er det bare spillet som er avgjørende for hvor mye aliasing og screen tearing man får, eller har tvet noe å si også også? Jeg har en splitter ny 32 tommers samsung tv med full HD og konsollen er koblet til med en(dyr) HDMI kabel:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anti Aliasing er AA,enkelt og greit,slik ting trengs ikke og oversettet til norsk pga det høres teit ut uten grunner.

 

Så dersom trådstarter hadde kommet med følgespørsmål, "Hva er Anti Aliasing"? Hadde du stått fast ved at AA er AA ? :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

er det bare meg, eller sliter ps3 med veldig dårlig AA og mye screen tearing? Når jeg spiller bad company 2 og MOH på mitt tv, så må jeg si at jeg savner litt mere AA:(

PS3en er fullt i stand til å kjøre skikkelig AA og å unngå tearing, men det krever at spillutviklerne klarer å ta i bruk Cell-prosessoren til grafikkbehandling istedet for å laste alt over på grafikkbrikken slik som de pleier. Det har uheldigvis ikke vert så vanlig - mange multiplatformspill ble stort sett utviklet for 360 eller PC, og PS3-versjonen ble så redusert i kvalitet for å kompensere for konsollens svake sider uten at de tok fullt nytte av dens fordeler. Heldigvis er det bedre nå, med stort sett likeverdige utgivelser på 360 og PS3, og du har jo alltid PS3-eksklusive titler som stort sett alltid har upåklagelig grafikk.

Lenke til kommentar

PS3 dårlig på AA? Nei:

 

765989.jpeg

 

765990.jpeg

 

765991.jpeg

 

Edit: fikk ikke opp mini-ikoner..

Painting come to life, som Jaffe sa.. :p

 

Problemet er at det er litt annerledes hardware enn PC/360, som gjør at noen multiplatform-titler kan bli litt mindre bra enn de andre versjonene på enkelte multiplatform-titler, og da er det endel folk som krisemaksimerer.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Det er ingen hemmelighet at utviklere utvikler spillet for Xbox 360 og så porter det til PS3. Det gir ofte dårligere grafikk, oppløsning og framrate på PS3 (feks Call of Duty: Black Ops). Hvis jeg skulle kjøpt en konsoll kun for å spille på (gitt f..n i bluray og mediesenter) hadde jeg kjøpt Xbox 360.

 

PS: for fanbois jeg har kun PS3 selv.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Det er ingen hemmelighet at utviklere utvikler spillet for Xbox 360 og så porter det til PS3. Det gir ofte dårligere grafikk, oppløsning og framrate på PS3 (feks Call of Duty: Black Ops). Hvis jeg skulle kjøpt en konsoll kun for å spille på (gitt f..n i bluray og mediesenter) hadde jeg kjøpt Xbox 360.

 

PS: for fanbois jeg har kun PS3 selv.

Enig i det. ..vel, hvis du kjøper en konsoll for å spille COD og BC2 - kjøp xbox. Andre spill.. Wipeout, GT5 til slutt (1080p, med et eller flere software-baserte filter).. Pixeljunk spillene, flOw, Flower.. Journey dukker vel snart opp.. God of War 3 - har et filter som tilsvarer noe slikt som 16xFSAA.. nok en software-basert variant av anti-aliasing, bare at det er mer selektiv i "scenen", slik at du ikke får utjevning på objekter som faktisk er perfekte i den riktige oppløsningen.. ser jo helt avsindig ut.. Eller så er det The Last Guardian.. neste år, i hvertfall.. Little Big Planet - ser helt jevnt ut, igjen på grunn av at programmet baserer seg på riktig bruk av teksturer og objekter i den spesifikke oppløsningen som vises, eller at det er software baserte filter lenger bak.

 

Så det er helt riktig - at å kjøpe ps3 for å spille fpser, det er tullete. ..selv om MAG og Killzone 2 /ser/ veldig bra ut, riktignok. ..var litt verre med patchingen i etterkant av betaene, dessverre :(

 

Men det kommer an på hva du vil spille, eller hva du ser etter.

 

Personlig har jeg ikke noe godt forhold til "xbox-tåka", fordi jeg aldri har spilt noe særlig på eldre (men veldig dyre) lcder. Skal ikke legge skjul på heller, at jeg får lyst til å vri halsen om på MS-folk som snakker varmt om "visual science". Det er latskap og kortere utviklingstid på bekostning av visuell kvalitet, rettferdiggjort med at hvermansen ikke vet å sette pris på en solid TV med høy oppløsning.

 

Det stemmer, selvsagt - folk ser gjerne på overkomprimerte "HD kanaler" på canal-digital, og betaler i dyre dommer for det. Eller ser på analog konvertert signal på en 1080p lcd-skjerm til 30.000. Helt klart at det skjer.

 

Men rent teknisk, så er løsningen på ps3en og løsningen i eksklusivene (og i tillegg multiplatform utover nå, når MLAA-varianten i software blir del av SDKen) bedre enn det xboxen har. Ikke "litt bedre", og at det blir i forhold til hva en foretrekker - det er latterlig mye bedre.

 

Men du ser ikke det på en dårlig lcd. Samtidig som det er flere porter av multiplatform som ikke er veldig gode. Slik at hvis du har en liten tv, eller en lcd som var kjøp i gamle dager (les: forifjor :p).. med dårlig kontrast og oppdatering - så får du et mer mykt bilde med bedre farger på en xbox.

 

På en litt bedre skjerm, så handler det seg om hva en foretrekker. Og så stor forskjell er det ikke, selv på de portene som var dårligere på ps3en. Som for eksempel Bayonetta og COD4. Det finnes multiplatform som ser vesentlig bedre ut på ps3en også, riktignok.. ideen i Batman: Arkham Asylum var at de overførte deler av tegne-maskinen til et ferdigspikket Physx bibliotek som kjøres på spuer. Slik at mer tid ble tilgjengelig for andre effekter på gpuen. Så dette er.. du vet.. reelt.

 

En annen ting er at gpu-fokuserte spill gjerne får litt forskjellig behandling, siden grafikk-kortene er forskjellige. Eksempel som i COD Blackops, eller GTA4 - de reduserte oppløsningen på output, og oppskalerte til tv-output senere på ps3en. Det har med sdken å gjøre - du har ikke tilgang til å behandle buffere direkte. Og noe båndbredde er reservert - slik at hvis du fokuserer spesifikt på gpu-intensive effekter, så blir det en god løsning. På xboxen blir det litt forskjellig, siden bufferen blir behandlet direkte.

 

Og i de spillene blir overflatene mer tydelige på xbox. Og du får tåke på ps3en. Det liker ikke jeg heller. Så det kommer an på hva en spiller, og hva slags tv en har. (...vel.. på de titlene som faktisk har software-baserte skalering og utjevningsfilter så ser det bra ut i alle oppløsningene.. da men..).

 

Øh...men ja - xbox har en tendens til å bli foretrukket av mange på lcd-tver :p (Var det ca. riktig?)

Lenke til kommentar

Det er ingen hemmelighet at utviklere utvikler spillet for Xbox 360 og så porter det til PS3. Det gir ofte dårligere grafikk, oppløsning og framrate på PS3 (feks Call of Duty: Black Ops). Hvis jeg skulle kjøpt en konsoll kun for å spille på (gitt f..n i bluray og mediesenter) hadde jeg kjøpt Xbox 360.

...og som jeg sa, slik pleide det å være, men i det siste har ting blitt mye bedre. Utviklere har blitt mer vant til PS3ens særegenheter, og er blitt mye bedre å utnytte den... Valve for eksempel har nå tatt en helomvending og gått fra å slenge drit om PS3 som fæl å programmere for i forhold til 360, til å bli bestevenner med Sony etter at de, i motsetning til på 360, fikk bruke sitt eget patchesystem (Steamworks) på fremtidige PS3 utgivelser.

 

Nå er det langt i fra uvanlig at PS3 er utviklingsplattformen for store multiplattformspill (Castlevania: Lords of Shadow f.eks.), og at uansett en bevist innsats blir gjort for at spillene enten ser så like ut som mulig på begge konsollplattformene eller at begge har effekter som ser litt bedre ut enn den andre alt etter hvor plattformens styrke ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...