Gå til innhold

Anbefalt OS på eldre Dell Latitude?

kremt

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en eldre Dell Latitude med 12.1" skjerm. Denne kjører nå XP, men fungerer ikke så veldig bra. Så jeg funderer på å få inn et lettere os på denne. Maskinvaren er ikke all verden. P3 700, 256 ram, 20 gb disk. Men jeg håper likevel at denne maskinen kan bli brukbar til noe med et lettere OS. Så, hva er det som anbefales til noe slikt, fra dere som er eksperter? Har nesten utelukkende brukt Windows før, men det hadde jo vært gøy og prøvd noe annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

XP er ett forholdsvis lite krevende OS, men når man kjører dagens programmer så går det fort ut over ytelsen.

Debian fungerer veldig bra på litt eldre maskiner, og er svært stabilt og har rikt utvalg av programmer og dokumentasjon. Det bruker jeg gjerne på stasjonære maskiner og kanskje eldre bærbare.

Ubuntu er klikk-klikk-install og kommer i mange varianter. Noen ganger litt rå i kantene for å serveres til bestemor, men svært lett å komme i gang med og fungerer bra. Jeg bruker det gjerne på bærbare maskiner fordi det krever lite konfigurering å få ting oppe å fungere.

OpenSUSE er mer "business" og fungerer spesielt bra for personer som kommer fra Windows. Man har ett sentralt adminstreringsverktøy kalt YaST og slipper å gjøre seg kjent med en haug med små administrasjonsprogrammer. OpenSUSE pleier å ha veldig god kvalitet på utgivelsene sine, men jeg har ikke testet distribusjonen på noen år.

DSL (Damn Small Linux) krever nesten ingen ressurser og kommer til å få maskinen din til å oppleves som ny, men det er mest for gøy å kjøre disse minimale distribusjonene og så langt har jeg aldri hatt nytte av de.

Det finnes en bråte med distribusjoner.. De jeg har nevnt er populære distribusjoner som alle burde klare å gi nytt liv i maskinen din. Det beste er egentlig bare å teste en håndfull distribusjoner og se hva som fungerer best på maskinvaren din og se om Linux er noe for deg. Det er greiest å velge en populær distribusjon fordi det øker sjansen for å finne dokumentasjon om du får problemer.

Distrowatch.com har en populæritetsindeks du kan sjekke ut om du har lyst å se nærmere på flere Linux distribusjoner.

Tvi tvi. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...