Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Filserver til bedrift?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått i oppdrag å fremskaffe en filserver som skal inneholde mye informasjon som IKKE kan gå tapt. Så her må vi vel ha RAID som et must. Jeg har sett på Netgear sine NAS servere, og spesielt RND2000. Den ser billig og grei ut, og trenger bare å smekke i to disker så er alt good to go?

Hva anbefaler dere? Er disse gode, eller finnes det bedre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er informasjon som ikke kan gå tapt så hjelper ikke raid deg mye siden alt dette beskytter mot er om en disk ryker av seg selv og ikke brukerfeil (sletting av filer el.l.), silent corruption pga feil på disker kabler eller kontrollere, naturskader (brann, vann, tyveri osv) og masser av andre ting.

Det skal sies at den menneskelige faktoren (sletting av feil ting for eks) slår inn veldig mye oftere enn at en disk ryker i ett raid ;)

En annen sak du må tenker på om du ender med en slik ferdig NAS løsning som du har sett på er hva skjer om selve nasen ryker ? Har du tilgang til deler ? Vil du kunne få ut dataene fra diskene om det er noe som ikke produseres lenger? osv osv.

Mao du bør ha en server der hos deg som gjerne replikeres til en offsite lokasjon (evnt bare med tape el.l. der denne lagres en annen plass enn der serveren står). Problemet med for eks tape el. andre backup metoder der du har en backup en gang pr døgn el.l. er at du vil miste alt arbeid siden forrige gang denne er kjørt (mao er arbeidstiden som da går tapt mer el. mindre verd enn informasjonen som går tapt i dette tidsrommet så må dere også ha en mer hyppig backup enn en gang pr døgn el.l.)

Eksempelvis så kjører vi snapshot en gang pr 10 min som blir replikert til en annen server som igjen blir replikert offiste så alle data ligger 3 steder og med tilstrekkelig historikk bakover i tid så om noe rart og uforutsett skje så tar det ikke mangen minuttene å hente tilbake dataene.

Endret av ftpman
Lenke til kommentar

Aha, så det er ikke bare-bare å hente ut data fra diskene om NASen ryker? Isåfall faller vel NAS bort med en gang, siden mange av filene som skal lagres ikke kan mistes at all.

Men jeg tror det blir litt heftig med replikering til en annen lokasjon osv, og jeg har helt ærlig ikke så mye peiling på alt dette.

Fant dette produktet som jeg syntes var relativt billig med tanke på hva man får med? Her har man altså en miniserver drevet av Atom prosessor, 2TB med plass, 2G med ram og Windows Home server til 2700 eksl mva.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599238

Er dette noe å satse på kanskje?

Lenke til kommentar

Du du trenger er ZFS. Det er det einaste filsystemet som tar hensyn til feil på hardware.

Sidan du er på budsjett så anbefaler eg ein enkel PC med AMD Athlon2 oppsett, Asus hovedkort og 4GB ECC minne

Eit sånt oppsett koster ca 2500 kr utan harddisker.

ZFS kan også brukes til å ta inkrementelle backups, ergo du trenger ikkje ein gigantisk internettlinje for å ta full backup av data.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvor viktige dataene er siden budsjettet virker rimelig skrapet ? Og hvor mye data det egentlig er snakk om.

Uansett, om du setter opp noe alla den du linker til så sett opp en eller annen form for online backup så du slipper å miste data ved første større "uhell" :)

Såg noen som skreiv litt om replikering til online backup tjenester her: http://www.mswhs.com/2007/06/online-offsite-whs-backup-solutions/

4-500 kroner / mnd er i hvertfall ingenting sammenlignet med sikkerheten i det å ha dataene utenfor kontoret :)

Lenke til kommentar

Hvis dataene er kritiske bør du ha en god backup-rutine, ellers er det ingen vits. RAID er ingen form for backup, men er jo definitivt lurt. Hvis du skal ha det fleksibelt og billig så kan du:

- Kjøpe et billig midi-tower kabinett med plass til en del disker

- Kjøre software RAID

- Ta daglig backup til en ekstern disk over USB. Ta med seg disken offsite på slutten av uken (rotere mellom et par disker), så du får alltid en ukentlig kopi offsite.

Litt mer avansert og noe dyrere, hvis også ytelse og lite nedetid er kritisk:

- Skaffe en ok sata raid-kontroller, f.eks. 3ware, Adaptec el. lignende

- I tillegg til lokal backup, sørge for daglig backup offsite. Rsync er fint til sånt.

Så igjen, hvis dataene er kritiske bør man ikke spare for mye penger. En billig NAS blir fort lite fleksibel og for proprietær hvis noe går i stykker. I tillegg har de billige NAS-ene ofte svake cpuer som igjen medfører dårlig ytelse ved overføring i nettverket. Med en standard PC og et greit hovedkort kommer man ganske langt. Jeg har god erfaring med sw-raid i Linux, men det kan du fint få til i windows også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...