Gå til innhold

Ny pc :: 3 oppsett :: 11-13k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du spør om her er jo egentlig hva som er "best" av Intel i5/i7 og AMD. Det er vanskelig å si så lenge man ikke kjenner bruksområdet ditt, og selv da ville du neppe fått et entydig svar.

En ting jeg imidlertid vil påpeke er at et USB-basert WLAN-kort i en stasjonær maskin er langt fra noen optimal løsning. Du får langt bedre stabilitet (både hva angår ping og signalstyrke/feilmargin) med kabel. Dersom du ikke har mulighet til å trekke kabel hele veien mellom ruter/modem til PC kan du kjøpe et homeplug-kit som gir deg kablet nettverk via strømnettet. Har brukt dette selv i et år, og jeg har hatt like stabil ping med det som med kabel hele veien. Jeg har også et WLAN-kort i maskinen som jeg bruker nå mens LAN-porten på hovedkortet er defekt, og det gir noe dårligere ping, samt at det faller ut med jevne mellomrom enda ruteren står i samme rom som maskinen.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du spør om her er jo egentlig hva som er "best" av Intel i5/i7 og AMD. Det er vanskelig å si så lenge man ikke kjenner bruksområdet ditt, og selv da ville du neppe fått et entydig svar.

En ting jeg imidlertid vil påpeke er at et USB-basert WLAN-kort i en stasjonær maskin er langt fra noen optimal løsning. Du får langt bedre stabilitet (både hva angår ping og signalstyrke/feilmargin) med kabel. Dersom du ikke har mulighet til å trekke kabel hele veien mellom ruter/modem til PC kan du kjøpe et homeplug-kit som gir deg kablet nettverk via strømnettet. Har brukt dette selv i et år, og jeg har hatt like stabil ping med det som med kabel hele veien. Jeg har også et WLAN-kort i maskinen som jeg bruker nå mens LAN-porten på hovedkortet er defekt, og det gir noe dårligere ping, samt at det faller ut med jevne mellomrom enda ruteren står i samme rom som maskinen.

Maskinen skal brukes til ren spilling. Gjerne ikke så dumt med kit, får satse på det under jule treet. Men hvilken skal jeg velge? i7 er 2000 kr dyrere en amd samt i5. Hvis i7 ikke er vert det hva er best av amd og i5

Samt ser alle oppsettene greie ut??

Endret av Jaguar
Lenke til kommentar

Forskjellen på i7 og i5 er kun at i7 har hyperthreading. Det er et lite pluss, men ikke et "2000-kr-opp-i-pris"-pluss, spør du meg.

I utgangspunktet er det ikke prosessor som kommer til å bli falskehals i spill i overskuelig fremtid, som egentlig er det ett fett. AMD og Intel har en tendens til å være jevngode, og testresultater pleier å variere alt etter hvilket spill prosessorene testes i. AMD har dog en tendens til å være noe billigere enn Intel, som også er tilfellet her, så jeg ville utelukkende sett på pris og gått for AMD. Ellers er jo oppsettene helt identiske.

edit: forresten, hvis du faktisk skulle ende opp med i7 bør du heller velge RAM-brikker som kommer i 3-pakk. Dette fordi socket 1366-hovedkort støtter triple channel, altså er det optimalt å installere RAM-brikker tre og tre istedenfor parvis. For AMD og Intel i5 bør du beholde RAM i par.

Ellers ser alle oppsettene kurante ut.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen på i7 og i5 er kun at i7 har hyperthreading. Det er et lite pluss, men ikke et "2000-kr-opp-i-pris"-pluss, spør du meg.

I utgangspunktet er det ikke prosessor som kommer til å bli falskehals i spill i overskuelig fremtid, som egentlig er det ett fett. AMD og Intel har en tendens til å være jevngode, og testresultater pleier å variere alt etter hvilket spill prosessorene testes i. AMD har dog en tendens til å være noe billigere enn Intel, som også er tilfellet her, så jeg ville utelukkende sett på pris og gått for AMD. Ellers er jo oppsettene helt identiske.

Så alt ser helt greit ut?? Ikke noen ting som kunne vert bedre til samme pris??

Tror jeg går får den med i7. Bedre kabinett og hovedkort.

Endret av Jaguar
Lenke til kommentar

Så alt ser helt greit ut?? Ikke noen ting som kunne vert bedre til samme pris??

Tror jeg går får den med i7. Bedre kabinett og hovedkort.

Nåja, du får ganske gode hovedkort til de andre soklene også. Du kan evt. bytte ut HK i AMD-oppsettet med dette. Det støtter dobbel x16 i crossfire, slik at du får maks utnyttelse av 2 skjermkort dersom du skulle trenge det etterhvert. i7-hovedkortet støtter riktignok enda et skjermkort (3 stk, dog kun x4 på det tredje), men det gjør neppe strømforsyningen. Ellers er det meste ganske likt (USB3, 6GB/s SATA og samme lydkort- og LAN-kontroller).

Som sagt, går du for i7, velg en annen RAM. 6GB holder egentlig ganske lenge, og så har du mulighet til å utvide med enda mer senere, om ønskelig.

edit: og kabinettet i i7-oppsettet passer jo også i de andre oppsettene... :ermm:

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt AMD oppsettet, grunnet for det er at du bør kjøpet 3 ram brikker for i7, og da går prisen opp litt til på den.

Men på AMD oppsettet har du da 3 000 kr, som du da kan bruke på andre deler.

Først ville jeg lagt til en SSD, 64 gb koster ca: 1 000,- så da har du 2 000,- til andre ting, spiller du "trengende" spill? Legg på ett til 6870! Hvis du ikke gjør det, og kan kanskje vente med det, anbefaler jeg bedre ram, bør sikte på CL7. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577956#reviews

En ting som kan være lurt er og invistere i en corsair PSU, pga psu er ofte noe som kan vare lenge, og du kan fortsette å bruke den når du får ny pc! Corsair har også 7 år garanti, mens de fleste andre har 3 år.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 (dette er noe jeg ville gjort, har hørt bra om chieftec nitro, men corsair sin 7 års garanti er mmm:) )

Edit: Du har fortsatt da litt igjen, 1 000,- eller noe, som du kan bruke på kabinett/prosessor eller noe. :)

Endret av Covi
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt AMD oppsettet, grunnet for det er at du bør kjøpet 3 ram brikker for i7, og da går prisen opp litt til på den.

Nåja, han har jo faktisk lagt til 4 brikker i hvert oppsett (8 GB), mens han med i7 ville klart seg med 3 brikker (6 GB). Mindre (men nok) RAM i første omgang, men samtidig billigere. Jeg er riktignok enig i valg av AMD, men da pga totalpris og ikke mengde RAM ;)

Først ville jeg lagt til en SSD, 64 gb koster ca: 1 000,- så da har du 2 000,- til andre ting

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB er et godt valg isåfall. Det vil gjøre maskinen mer responsiv (raskere boot, raskere lasting i spill osv.), men merk at det vil ikke påvirke selve spillopplevelsen (med mindre spillet laster mye underveis).

Hvis du ikke gjør det, og kan kanskje vente med det, anbefaler jeg bedre ram, bør sikte på CL7. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577956#reviews

Hvorfor det?

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for goe innslag. Jeg har bestemt meg for i5 med litt modifikasjoner:

Den blir slik:

ASUS P7P55D-E EVO, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, 2xGbLAN, SATA 6Gb/s, USB 3.0

BenQ 24" LCD G2420HD 1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte

Cooler Master HAF X Big Tower Sort Vifter: 1x 230mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 230mm Side, 1x 140mm Bak, Rød LEDs

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

I

ntel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan

Microsoft Windows 7 Home Premium NO OEM, 64bit

Noctua NH-D14 CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 110,3 m³/h, 19,8 dBA, 140mm Vifte

Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDMI, 2xDisplayPort, 940MHz

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=860927&su=DA112F53-A85A-4DE5-BDCF-6233EF9FCAEB

Håper dette ser greit ut men er fremdeles åpen for flere ideer

Lenke til kommentar

Ser greit ut, men husk at i5-hovedkort generelt er dårlig egnet til crossfire.

Så skulle heller gått for i7? Crossfire er litt viktig vis jeg kjøper en til 6870.

Ser at komplett ikke har Samsung disken inne går derfor for WD http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591141

Så hele i7 pakka blir slik

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=860965&su=5BBDA254-D954-45E2-8D42-F46D309A2C2A

Mange kompiser sier at AMD ikke er noe bra til spilleng bare en myte eller er intel best?

Endret av Jaguar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...