Gå til innhold

Hvilken verdi har pcen min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter JaBBe sitt forslag. Generelt er en brukt maskin mer verdt for selger enn for kjøper, og selv om prosessorsokkelen din er mer eller mindre utgått er prosessoren ganske kurant, og du har nok strøm til å drive et kraftigere grafikkort. Imidlertid ville jeg prioritert å kjøpe litt mer RAM fremfor SSD-disk.

edit: og høyttalerne ville jeg uansett ha beholdt, med mindre du overhodet ikke har bruk for dem

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ja, enig.

Nei, ble feil i bestillingen ang. 2 hovedkort.

høytalerne er ikke til salgs.

laptopen er 1 år gammel. Er ikke oppgradert til windows 7, men den er kjøpt innenfor "gratisoppdateringsperioden".

jeg skal kjøpe meg en mer tvdata.. mindre, mere diskplass, hd osv.

Det samme gjorde jeg for et års siden, angret veldig.

Er du helt 100% sikker på at du vil dette?

Jeg tenkte jo at var digg å ha på rommet, ha hundrevis av filmer etc, men er det virkelig verdt det? Hvis jeg hadde vært deg, så ville jeg beholdt det jeg hadde nå og oppgradert på PC din, kjøpt et TV som du plaserer ved siden av med en HDMI kabel. Så bare switcher du over på hva du vil hva ha den på, skjermen eller TV.

Skal selv gå til innkjøp av en 40-46" på rommet igjen, skal da bruke denne løsningen, ikke selge resten av det jeg har.

Er absolutt IKKE det samme å spille på en 40" vs en 24" LED skjerm :p

Lenke til kommentar

Ja ha tenkt igjennom akkurat det.

men nå har jeg ikke like ung lenger, så blir lite med spilling. litt dota/TD osv.

Og bare mere av filmer osv. som jeg ønsker å se på noe som er større enn 19" som jeg har på stasjonæren i soverommet.

Men problemstillingen er jo at du taper mere på å selge enn å kjøpe nytt skjermkort og evt. en liten tv for å ha på soverommet...

Lenke til kommentar

Usikker på om jeg forstår deg rett her, du tenker å selge begge maskinene og så kjøpe en ny laptop? Eller skal du kjøpe deg en mindre, stasjonær maskin?

Hvis sistnevnte er tilfellet kan du kjøpe deg et HTPC-kabinett og mATX-hovedkort på LGA775, så kan du supplere med deler fra din nåværende stasjonære, og vips så har du en kurant stue-PC. Speccs holder jo ellers lenge for den bruken du antyder.

Hvis det frister å kunne se filmer fra harddisk på TV kan du evt. titte på WD TV™ Live + ekstern disk isteden.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

tenke en liten stue pc som jeg kunne gjemme bort bak tven i tvbenken osv ;)

begge skulle selges ja...

takk for alt av råd!

Okay, da har jeg allerede gitt deg to råd i forrige post. Hvis det kun er for å se filmer kan du gå for WD TV og en ekstern disk. Koster deg vel rundt 1500 kr totalt inkl 1TB, og er enkelt og strømeffektivt i forhold til en hel PC.

Alternativt kan du kjøpe et Antec Fusion HTPC-kabinett og et mATX s775-hovedkort, som f.eks. MSI G31TM-P21 (et HK med integrert HDMI/DVI hadde kanskje vært å foretrekke dersom du ikke har noe særlig krav til grafikk, men utvalget begynner etterhvert å skrente på den sokkelen).

Da har du strengt tatt det du trenger for å bygge en helt kurant stue-PC: kabinett, HK, CPU, RAM, HDD, PSU, DVD-ROM (antar jeg) og evt. dedikert GPU.

Hvis du har OEM Windows vil ikke lisensen fungere når du bytter HK. Du kan evt. prøve å ringe Microsoft og få dem til å låse opp lisensen for deg, de pleier visstnok å være medgjørlige med det.

Som sagt: en brukt PC har nesten alltid større verdi for selger enn for kjøper, og så lenge maskinen du allerede har (evt. med disse justeringene) oppfyller kravene dine vil du spare mer på å beholde (deler av) den, enn du vil tjene på å selge den.

Har kikket litt på stue-PC-løsninger selv i det siste, men ettersom jeg er fattig student og ikke allerede har deler til overs, så klarer jeg meg med en nettverksdisk som kan streame til Xbox 360.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...