Gå til innhold

Kjøpshjelp til ny Lap-top.

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe laptop. Har tidl kun hat stasjonær, så jeg er ikke så god på bærbare.

Jeg tenker vel 5-7000. Trenger ikke så kraftig maskin, blir bare brukt til web-tv, surfing og div. ting i Office.

Har sett på litt Acer, og har hørt fra forskjellige kilder at det er veldig bra,...... og billig skit. HP er er jo en kjent merkevare. En på jobb er fornøyd med Azus.

Alle råd og tips tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tittet litt selv på Asus UL30VT, som dustin har på kampanje for tiden. Dette er en forholdsvis liten og lett maskin (13.3" og 1,7 kg) som er ideell for meg som er student og gjerne trekker den med med på universitetet og ellers (studenter får også gratis frakt på ordre over 2000kr hos dustin, om det er aktuelt). I tillegg har maskinen et 8-cellers batteri som gir ganske drøy batteritid i forhold til de fleste andre laptoper.

Men om du først og fremst skal ha maskinen til hjemmebruk vil du kanskje prioritere større skjerm og komfort over liten størrelse, lav vekt og god batterikapasitet. Til ditt bruk (webTV, surfing og office) er ikke prosessor og grafikk særlig vesentlig, men du vil fremdeles nyte godt av å ha nok RAM, fortrinnsvis 3-4GB, om ikke mer.

Dustin har også kampanje på ASUS X5DIE som faktisk ligger litt under budsjettet ditt. Denne har 15.6" skjerm, 3GB RAM, 320GB harddisk, tokjerneprosessor (T4500) og et relativt simpelt grafikkort (GT 310). Til din bruk virker den helt kurant, men den har muligens litt lite lagringsplass, noe du kan løse med en liten USB-drevet ekstern disk.

For noen hundre ekstra får du Acer Aspire 5741G fra cdon.com, som har 15.6" skjerm, en nyere i3-prosessor (tokjerne), 4GB RAM, 320GB harddisk og HD5470-grafikk.

Dersom du ønsker en desktoperstatter kan du f.eks. titte på Asus K72DR som har 17.3" skjerm med 1600*900 oppløsning (kontra 1366x768 på de andre forslagene), AMD Phenom II N830-prosessor (trekjerne), 4GB RAM, 640GB harddisk og HD5470-grafikk.

Alle disse forslagene ligger under 6000 kr, altså godt innenfor budsjettet ditt. Imidlertid har du kanskje lyst å snevre inn kriterier hva angår størrelse og vekt (gjerne både øvre og nedre grense). Det er en jungel av modeller der ute, og med dine kriterier så langt kan du nærmest bare velge en tilfeldig en innenfor prisrammen og være safe.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale en av Asus sine 13-tommere hvis du er ute etter en lettere maskin. Jeg har nettopp kjøpt en Asus U35JC og er kjempefornøyd. Kjølig og stillegående, god batterilevetid, (relativt) kraftig, fint design, 2 års garanti. Største forskjellen mellom denne og UL30VT er at denne har en kraftigere prosessor og litt dårligere batterilevetid.

Lenke til kommentar

Har tittet litt selv på Asus UL30VT, som dustin har på kampanje for tiden. Dette er en forholdsvis liten og lett maskin (13.3" og 1,7 kg) som er ideell for meg som er student og gjerne trekker den med med på universitetet og ellers (studenter får også gratis frakt på ordre over 2000kr hos dustin, om det er aktuelt). I tillegg har maskinen et 8-cellers batteri som gir ganske drøy batteritid i forhold til de fleste andre laptoper.

Men om du først og fremst skal ha maskinen til hjemmebruk vil du kanskje prioritere større skjerm og komfort over liten størrelse, lav vekt og god batterikapasitet. Til ditt bruk (webTV, surfing og office) er ikke prosessor og grafikk særlig vesentlig, men du vil fremdeles nyte godt av å ha nok RAM, fortrinnsvis 3-4GB, om ikke mer.

Dustin har også kampanje på ASUS X5DIE som faktisk ligger litt under budsjettet ditt. Denne har 15.6" skjerm, 3GB RAM, 320GB harddisk, tokjerneprosessor (T4500) og et relativt simpelt grafikkort (GT 310). Til din bruk virker den helt kurant, men den har muligens litt lite lagringsplass, noe du kan løse med en liten USB-drevet ekstern disk.

For noen hundre ekstra får du Acer Aspire 5741G fra cdon.com, som har 15.6" skjerm, en nyere i3-prosessor (tokjerne), 4GB RAM, 320GB harddisk og HD5470-grafikk.

Dersom du ønsker en desktoperstatter kan du f.eks. titte på Asus K72DR som har 17.3" skjerm med 1600*900 oppløsning (kontra 1366x768 på de andre forslagene), AMD Phenom II N830-prosessor (trekjerne), 4GB RAM, 640GB harddisk og HD5470-grafikk.

Alle disse forslagene ligger under 6000 kr, altså godt innenfor budsjettet ditt. Imidlertid har du kanskje lyst å snevre inn kriterier hva angår størrelse og vekt (gjerne både øvre og nedre grense). Det er en jungel av modeller der ute, og med dine kriterier så langt kan du nærmest bare velge en tilfeldig en innenfor prisrammen og være safe.

Tusen takk for svar. Skal lese meg opp nå.

:+)

Lenke til kommentar

Vær også klar over at valg av laptop i motsetning til valg av stasjonær/deler til stasjonær går på mer enn bare spesifikasjoner. En laptop har ofte ekstra dilldall som webcamera, fingertrykkleser, batteri selvsagt, og hvor bra disse tingene fungerer i praksis er ikke lett å se ut av en spesifikasjonsliste. Hvis du finner et interessant produkt er du nok tjent med å lese tester av den og/eller gå i en fysisk butikk og titte på den.

Lenke til kommentar

Blir litt gal når jeg ikke vet hva jeg vil ha/"trenger".

Jeg er bare lei av alle kabler og "omfang" på stasjonær, samt at jeg savner å ha PC på fanget i sofaen.

Men jeg har sjekka opp og ned og øst og vest.

ASUS X5DIE, er utgått.

Asus UL30VT, for liten, jeg må he med DVD-ROM

Diverse fora har kommet fram til at Azer suger, og HP er møkk. Asus får gode skussmål.

http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf

http://www.dinside.no/828845/asus-baerbare-har-minst-feil-etter-tre-aar

Noen som har ytterlige kommentarer?

Har funnet noen her: (MPX har dem sikkert, men der får man/jeg, ikke sett spesifikasjoner)

1. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610104

2. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605691

3. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599820

noen tekniske spørsmål.

1. Min type bruker, hvordan vil jeg merke forskjell på AMD Atholn, /Intel Celereon/Intel Core?

2. På Optisk lagring, har alt. 1 og 2. i tillegg til DVD-RW; R DL og DVD-RAM, hva er det? DVD R/W er greit det kan jeg men de to andre?

3. Alt. 2 har ingen ting på Trådløs NIC. Har den ikke nettverkskort??????? (selv om det står LAN-antenne på ande punkter)

4. Alt har heller ikke noe på videominne, har det noe å si?

5. Alt 2 er dyrere en alt, 1, men ser ikke ut som den har HDMI utgang, har den noe som kan sammenlignes. Er jo veldig greit og koble PC'en til TV'en.

Føler at jeg snart er i mål her.

Nok en gang, takk for alle innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...