Marjhia Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Jeg trenger noen innspill her.. Jeg har et Nikon D60, som jeg har brukt jevnt og mye i et og et halvt år. Nå nylig har jeg fått jobb som frilanser i en lokalavis, og jeg har merket et par begrensninger.. Jeg bruker som regel kitobjektivet, AF-S Nikkor 18- 55 mm 1:3,5 - 5,6 G. Har aldri vært helt fornøyd med det, men har i det siste på nytt sett gleden med et lett objektiv med vidvinkel. MEN, det er et stort men her.. Når jeg tar bilder i dårlige opplyste rom, noe det som regel blir en del av, så må jeg høyt opp på ISO, og relativt lang lukkertid (har ikke tid til å bruke stativ samtidig som jeg skal skrive og ta bilder). På D60´n er det utrolig mye støy på ISO 1600, og etter det er det "high". Og objektivet mitt er lyssvakt. Jeg har et Nikkor 50 mm 1,8, men der er fokusen litt vel finstilt til hastige pressebilder.. Eksempel (uredigerte, ISO 1600): Brennvidde 18mm, f 3,5, lukkertid 1/80. Bedre enn neste, men ikke bra. Brennvidde 50mm, f 5.6, lukkertid 1/80. Så til spørsmålet mitt; hva tjener jeg mest på i lengden, skal jeg begynne å se etter nytt kamerahus eller holder det med bedre objektiv? Har jo selvfølgelig lyst på ny elektronikk jeg kan tukle med å lære, men eneste jeg kan si av funksjoner jeg kunne tenkt meg, er bedre fokuspunkter, og høyere ISO. Samtidig utvikler jeg meg som fotograf, og kommer nok til å kjøpe nytt hus innen to-års periode. Men jeg trenger vel egentlig et nytt objektiv åkke som? Jeg har ikke tittet på objektiv enda, men akkurat nå har jeg lyst til å kaste hele kitobjektivet i veggen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Vel - hvis 50mm gir deg det utsnittet du vil ha, så kan du fint bruke det. Du behøver jo ikke bruke det på full åpning! Kjøper du mer lyssterk optikk og skyter på stor blenderåpning får du jo samme problemet med tynnere fokusplan som du opplever på 50/1.8. Stor blenderåpning => mindre dybdeskarphet. Men - for innendørs bilder du viser her - så er svaret enkelt: En god, kraftig ekstern blits, som du kan bounce opp i taket. Så får du gode innendørsbilder i innendørs lys, og kan fint bruke blender f/5.6 på kitobjektivet. Og: Lær deg først som sist til å (også) skyte i RAW - ofte er det annen farge enn hvitt på taket, og når blitslyset reflekteres fra taket har lyset ofte et fargestikk. Det kan du korrigere uten tap i bildekvaliteten hvis du skyter i RAW. Endret 19. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Neida, det er jeg klar over, men jeg har jo måttet kjørt på stor åpning for å i det hele tatt få tatt bilde. Red: Og 50 mm gir som regel bare greit utsnitt utendørs, og da er det som regel lyst nok for kit-linsa. Jeg har tenkt på blitz lenge, etter at jeg fikk prøve en med justerbart ledd for en stund siden (har enda ikke lært meg ordentlig å bruke blitz). Og det er klart billigste alternativet.. Med en brukbar blitz, kan jeg kjøre ned ISO´n til 2 eller 400 da tro? Kommer jo litt an på rommet men.. Red: Skyter i RAW, men ser ikke så godt forskjell på innendørs belysning enda, så har jeg knapt med tid, skyter jeg auto og redigerer etterpå. Disse er uredigerte. Red 3: Med blitzen ja, leser for fort før jeg svarer.. Endret 19. november 2010 av Marjhia Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Med blits kan du selv stille blender og lukker i M-modus, og så velger blitsen passe mengde lys for deg. Er veldig lett å bruke når man kommer inn i det. Tror jeg uansett ville startet med å kjøpe en god Nikon-blits, og så vurdert optikk senere. Ville deretter kikket på en lyssterk normalzoom - f.eks Tamron 17-50/2.8, en lyssterk 30-35mm og eller en enda videre vidvinkel, f.eks en 10-20. (Du kan jo se hvilke brennvidder du skyter mest på med zoomen din - og dermed hvilke brennvidder du kan "oppgradere".) Men - med kitzoomen og en blits skulle du være dekket inn ganske så bra - jeg tviler på at avisen har like store krav til bildekvalitet som vi kresne entusiastnisser her på forumet selvpålegger oss.. Edit: Med kraftig blits fryser du bevegelsen og får skarpe bilder - også i ISO 2-400. Lukkertiden blir mer hvor mye av bakgrunnsbelysningen du vil ha med - nesten alt lyset kommer fra blitsen. Endret 19. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Takk for tips! Da spørs det om det blir en blitz først. Bra for pengeboka iallefall.. Og morsomt å prøve seg frem med! Videre vidvinkel ser jeg ikke behovet med for mitt bruk, heller en normalzoom da. Får begynne researchen etterhvert, og prøve å følge med brennvidden. Nei, avisen har ikke så stort krav. Det er jeg som stiller krav til meg selv. Er en fin måte for meg å få utviklet meg på, samt at jeg prøver å imponere litt.. Vil prøve å unngå å havne i auto-blitz fella som journalist, merker at jeg liker jobben veldig godt. Lenke til kommentar
dags Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Som frilanser i en lokalavis vil jeg anbefale deg et mer robust kamera. Et pent, brukt D300 med et lyssterkt normalobjektiv og blits! Det må kunne tåle litt juling og ha rask, presis AF og en lys, god søker som inviterer til mere bruk. Som back-up kan også P7000 være et alternativ... Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 ...Evt det "billigste" alternativet; kjøp brukt vidvinkel med bra lysstyrke. Skjønner ikke hvorfor alle på død og liv må kjøpe nytt 5-10.000-kronersoptikk med en gang noe skal fornyes. Har hatt mye glede av min skarptegnende 28mm Auto Chinon til mitt fra 80tallet til mitt K10d. Nikon har vel også endel objektiver fra 80tallet og hitover som kan fåes tak i for en mye penere sum? Men, ja ekstern blits er nok det aller første du bør gå til innkjøp av. P.s; når du bryr deg såpass om skytingen din at du bruker RAWformatet bør du også ta deg tid til å stille hvitbalansen for belysningen i rommet du tar bilder i. Du vil ikke tro for en forskjell det utghjør når man da først tar et bilde og sammenligner med etter hvitbalansekalibrering... + at du da slipper akkurat den justeringen etterpå når du skal konvertere til Jpg På mitt kamera er dette gjort raskt (vil da tro det er nogenlunde samme med ditt da kameraene kom ca.samtidig og stiller i ca. samme klasse spesifikasjonsmessig. Ellers; gratulerer med jobben Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Dags: Takk for svar, skal sjekke ut D300, selv om det nok ikke blir før på et års tid eller to. Tror ikke jeg har bruk for det enda, selv om det frister å prøve ut. Larsenio: Takk for svar, jeg er veldig åpen for å kjøpe brukt. Hehe, må kanskje skjerpe meg litt der da.. Men er ikke alltid jeg rekker å gjøre det. Takk for det. Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 hei, et tips til om blitz, du bør kjøpe den kraftigste du har råd til. Nå kjenner ikke jeg til Nikon sine blitzer, men i Canonverden blir det ofte nevnt at folk bytter fra 430 til 580 eller lignende, fordi de tar flere bilder der takhøyden er stor og 430 rekker da ikke helt til. Som journalist tenker jeg du ofte opplever større takhøyde enn oss stuefotografer :-) P-E Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 100% korrekt hvitbalanse blir ofte litt småsært for innendørs shoot. Det ser ikke naturlig ut. Ref om man bruker gråkort eller lignende. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg ville kjøpt en lyssterk normalzoom før blitz, f.eks. noe tredjeparts (Tamron, Sigma) med fast f2.8. Ligger vanligvis rundt 2-3000 brukt. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg ville kjøpt en lyssterk normalzoom før blitz, f.eks. noe tredjeparts (Tamron, Sigma) med fast f2.8. Ligger vanligvis rundt 2-3000 brukt. Det hjelper ikke, det er å kaste penger ut av vinduet. Enig med Trondster. Kjøpe blits og lær deg å bruk den. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Vel - hvis 50mm gir deg det utsnittet du vil ha, så kan du fint bruke det. Du behøver jo ikke bruke det på full åpning! Kjøper du mer lyssterk optikk og skyter på stor blenderåpning får du jo samme problemet med tynnere fokusplan som du opplever på 50/1.8. Stor blenderåpning => mindre dybdeskarphet. Dybdeskarpheten blir også påvirket av brennvidden,ved bruk av vidvinkel blir dybdeskarpheten mindre påtrengende en ved bruk av tele. Ellers så er jeg også i den gruppa som anbefaler en kraftig blits først Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) Hm, ok. Så muligheten for høyere lukkerhastigheter/lavere ISO, bedre kvalitet på bildene (kitzoom er ikke akkurat prima vare) og kjappere autofokus er altså ikke noe å samle på? Det hjelper ikke.. pff. I tillegg er man mye mer "tilstede" når man fyrer av blitzen for hvert eneste bilde som blir tatt, og det er lett å irritere folk. Edit: og den kan fint brukes ute, når blitz har begrenset effekt eller ikke kan sprettes i tak. Endret 5. desember 2010 av psilocybe Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hm, ok. Så muligheten for høyere lukkerhastigheter/lavere ISO, bedre kvalitet på bildene (kitzoom er ikke akkurat prima vare) og kjappere autofokus er altså ikke noe å samle på? Det hjelper ikke.. pff. TS har postet 2 stk. bilder som eksempel på den type problemer h*n har. ISO: 1600 er brukt, altfor mye støy. H*n vil kanskje helt ned på ISO 400 for å slippe den støyen. Det er 2 trinn. Blender: På kitobjektivet er sikkert f/5,6 full åpning på 50mm? Ved å kjøpe ny optikk som har f/2,8 på 50mm vil TS kunne gå fra ISO 1600 til 400. MEN.... Lukkertid: 1/80sek. er litt lite når man tar bilder uten blits. TS må fryse sine og motivets bevegelser I tillegg er man mye mer "tilstede" når man fyrer av blitzen for hvert eneste bilde som blir tatt, og det er lett å irritere folk. Edit: og den kan fint brukes ute, når blitz har begrenset effekt eller ikke kan sprettes i tak. Blits kan også brukes ute Der lærte du noe nytt. Selvfølgelig er TS tilstede når h*n tar bilder av folk. Trur du fotojournalister dropper å bruke blits p.g.a. at det irriterer? De driter i sånt, de er ut etter å få tatt bildet. En SB-600 og en Nikon 35/1,8 koster like mye som tamron 17-50/2,8. Jeg mener førstnevnte gagner TS mer enn normalezoomen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Hm, ok. Så muligheten for høyere lukkerhastigheter/lavere ISO, bedre kvalitet på bildene (kitzoom er ikke akkurat prima vare) og kjappere autofokus er altså ikke noe å samle på? Det hjelper ikke.. pff. Det er vel heller det at lysforholdene er så dårlige at man trenger mer (tildels mye mer) enn de to blenderene en f/2.8 zoom gir. Og da er blits eneste løsning. De andre grunnene for å oppgradere kit-zoomen kan jeg være enig i. Men Tamron 17-50mm er vel ikke akkurat rask den heller? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 kjappere autofokus er altså ikke noe å samle på? Man kan få kjappere autofokus ved bruk av blits enn med et lyssterkt objektiv under de mørkere forholdene,de litt dyrere blitsene har et utmerket fokuseringslys som hjelper kamera/objektiv og fokusere betraktelig raskere. Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 Oi, har visst glemt å svare her jeg. Takk for alle gode råd! Jeg har i mellomtiden også vært på fotokurs, og fått prøvd endel utstyr. Kursholder mente jeg burde oppgradere både kamera og optikk. Jeg lot meg overtale, siden jeg vært heldig og får tidlig bursdagsgave, så jeg har bestilt full pakke.. Da blir det Nikon D7000, Sigma 17-70mm f 2.8-4 DC Macro OS, samt en SB-900 blitz. Gleder meg fælt, er på vei i posten. Jeg kommer nok til å bli flinkere til å bruke blitz, lærte mye mer om det på kurset. Så nå begynner jeg å forstå det.. Men igjen, takk for alle råd. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Blitz eller flash/ blits Endret 26. februar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Marjhia Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 Hahaha, blits er kanskje mer korrekt norsk da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå