Gå til innhold

iPad kommer til Norden snart!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan håpe på at det er en god hurv som kjøper – for eksempel alle de som labber bort til meg når jeg sitter på kafé med iPaden med alle mulige spørsmål; hyggelig at folk er interesserte, av og til hadde det gjort seg å få jobbe i fred.

Jeg bruker ipaden min fryktelig mye både på reise og skole. Syns imidlertid det er litt "flaut" å dra den fram i offentlighet, av nettopp de grunnene du nevner.

Lenke til kommentar

«Helt sikkert»? Har du noen kilder på dette, eller noen konkrete grunner til at det kommer en ny modell så tidlig? Ikke godt å si hvor lang en iPad-generasjon kommer til å bli, om jeg ikke hadde noe annet å gå etter (som er tilfelle her!) ville jeg gjettet samme som iPhone og iPad – ett år. Det skulle tilsi ny modell i april/mai, muligens med en god forsinkelse før man får tak i det her på berget.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være for standhaftig, for jeg vet absolutt ingenting. Imidlertid synes jeg det er greit med en viss skepsis før man er sikre på at iPad v2 vil komme snart – spesielt lite troverdig virker det når mange av rapportene om det er belemret med direkte usannsynlig informasjon, slik som Retina Display i iPad.

På den annen side ser jeg slett ikke bort fra at ønsket om å få FaceTime opp og gå også på iPad kan være medvirkende til at en andregenerasjon kommer rimelig snart, inntil Gruber sier «hopp» holder jeg meg på landjorden.

Lenke til kommentar

Altså hva retina display på ipad er, er det ingen som vet. HVis du tror at du får samme DPI som på iphone, tar du feil

Da snakker vi oppløsninger høyere enn på dagens imac 27" som er 2560x1440. Så nei, du vil ikke få DPI ala iphone 4. Men det trenger du ikke heller, pga størreslen på skjermen. iphonen retina har xxx dpi fordi den er liten. Mens ipad behøver ikke en så høy dpi.

Derfor kan fks apple lansere en ipad med 1300x900 or whatever og kalle the retina display. Så det er sagt.

Lenke til kommentar

Fullt klar over at de ikke trenger 326dpi. Grunnen til at jeg er mer enn litt skeptisk til Retina Display-tankene på iPad er relativt enkel. Det er svært komplisert å lage en skjerm som har noe annet enn dobbelt av dagens oppløsning. Hardwaremessig er det selvfølgelig uproblematisk, men softwarekomplikasjoner kommer i fleng. Apple prøvde for en del år tilbake å få frem «resolution independence» som en naturlig del av Mac-plattformen, og hadde store kampanjer for å få utviklere med på dette. Ideen er god, men belemret med en rekke komplikasjoner, og disse var så store at hele prosjektet ble lagt på is, der det stadig befinner seg.

Gitt at det enten er snakk om å doble oppløsning eller beholde dagens er jeg ikke i mye tvil om hva som skjer det nærmeste året eller to, men det er selvsagt ikke helt utenkelig at fordelene ved en marginal økning av oppløsning vurderes som så store at all elendigheten utviklere må gjennom kan forsvares. Med tanke på siste dagers kontrovers om fraksjonering av Android-plattformen synes jeg imidlertid det er gode grunner til å tro det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...