Gå til innhold

Hvilket ord kan forstås på flest språk?

Baabaaaosii

Anbefalte innlegg

Fikk vite da jeg var på Coca Cola-fabrikken at verdens mest brukte ord var OK/Okay etterfulgt av Coca Cola, som mange andre her også har påpekt.

Seff sier de det på fabrikken, men tror du det er sant? Ok, alle i Norge kan det, alle i Sverige og alle i vesten. Sikkert mange andre steder, men mest brukte ord over heeele verden? Tjukkeste Sibir? regnskogen i Amazonas? Steppene i Afrika og på bondelandet i Asia?

:hmm:

Mer enn 90% av verdens befolkning kjenner igjen Coca Cola merket da så kan godt hende det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

På japansk er ihvertfall ikke mamma og pappa brukt. Så vidt jeg vet er det Okasan og Otousan. Gjetter på OK, Coca cola og McDonald's

Japanese, haha is the basic word for mother which does not combine with honorifics *papa (modern Japanese /h/ derives from the bilabial fricative [ɸ]) which in turn is from the older *p.) Japanese has also borrowed informal mama and papa along with the native terms.

Tviler på at mama og papa er høflig nok til dagligbruk der borte, men de (eller tilsvarende) finnes og forstås.

Lenke til kommentar

hysj.... "shhh"

Jeg har hatt to spansklærere fra Spania, og begge de sier "sssss". Altså bare S. Tror nok ikke den er så mye brukt, og at det er et ord er også tvilsomt.

Sist jeg sjekka i ordboka var "hysj" et ord :S

Ja, men hysj brukes jo bare i Norge. (kanskje sverige og danmark og). Det er lyden du mener er internasjonal. Man kan si hysj og shhhhh. Det er ikke den samme lyden, og heller ikke samme ordet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...