Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bytte fra Telenor til NGT. Smooth?

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet fra TeleHOR til NGT, og jeg vil bare tipse deg om en ting; Gi dem GOD TID, for det trenger de! Særlig i sommermnd skulle jeg tro...

Om selve linja til NGT har jeg bare gode ting å si. I likhet med andre jeg kjenner med NGT viser IT-Avisens speedometer høyere hastighet enn man betaler for, lav ping og aldri nede.

Ett ankepunkt er at man må kjøre NAT noe som kan lage trøbbel for enkelte spill og programmer hvor man kobler seg til andre på nettet.

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Router er jo blant de kjipere måtenen å få flere maskiner på nett!!

Det er tross alt snakk om at alle maskinene deler et gitt antall porter, så bare en maskin kan "eie" port 113, 21 osv.

Det ideele er å få flere IPer av ISPen din. Router er bare en "nødløsning".

Router må du ha samma hvordan du gjør det. Kommer ikke bort fra den. Men du kan ha flere faste IP adresser hos NextGenTel, det er bare å ringe å bestille det. Du må enten ha 1 fast eller 10 faste, så du kan ikke f.eks. ringe å si at du ønsker 4 faste. Koster det samme som 10 faste, så da får du det.

Saken er jo at om man har flere maskiner hjemme trenger man normalt ikke å kjøre f.eks. FTP (21), på mer enn en maskin. Og om man setter opp en Apache server, så har man liksom nok med den ene. Om det er flere kamerater som for eksempel leier en Delta linje og vil alle sammen kjøre FTP, så er det jo ikke så dyrt å leie 10 ip adresser. Normale folk trenger ikke mer enn 1 fast ip adresse om man kjører en eller annen server mot WAN.

Det er ikke sånn at man ikke kan spille CS 2 stykker samtidig med samme ip adresse. Dette fungerer utmerket. Eller Battlefield, WC3 whatever.

Så jeg ser ikke helt det store problemet ditt her altså. Det må jeg si. Du må uansett ha et modem eller en router som kan modulere og demodulere DSL singnalene man får inn på kobberparet. DSLAM'en preiker jo ikke 802.3 ;-)

Så da er det jo greit med egen ruter. Modem er jo møkk. PPPoE suger jo i vinkel.

-Chief- huh.gif

Lenke til kommentar
Jeg har byttet fra Telenor til NGT, og jeg vil bare tipse deg om en ting; Gi dem GOD TID, for det trenger de! Særlig i sommermnd skulle jeg tro...

Om selve linja til NGT har jeg bare gode ting å si. I likhet med andre jeg kjenner med NGT viser IT-Avisens speedometer høyere hastighet enn man betaler for, lav ping og aldri nede.

Ett ankepunkt er at man må kjøre NAT noe som kan lage trøbbel for enkelte spill og programmer hvor man kobler seg til andre på nettet.

Jon

Tror det er ca 95% her på forumet som enda ikke helt har forstått NAT. Har du 1 ip adresse så må du bruke NAT, samme pokker om du har et modem, en ruter, en server som router mellom to nettverk. NAT kommr du ikke utenom uten at du har flere faste public ip adresser som du disponerer.

Så om du har tele*host*nor eller whatever, så kjører du NAT et eller annet sted. Det fungerer på alt av spill jeg har spilt, og på alle nedlastingsprogrammer. Problemet med for eksempel eMule og ruter er at eMule lager 300 temp NAT entrys, noe som er i største laget for en stakkars liten ruter, med alt for lite NV ram. Da hender det at ting går litt i stå.

Må stikke. Skal på jobb.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

Jeg bytta fra telenor til ngt og har ikke angret et sekund. Telenor linja gikk ned kl.08:00, 09:00 var jeg på posten og hentet netopia routern og 09:15 var jeg på nett..

Eneste jeg har å utsette på dette bytte, var at telenor brukte nesten 4mnd. på å betale meg tilbake det jeg hadde tilgode.

:)

Lenke til kommentar

Jeg har også byttet fra Telenor til NGT. Med herlig studentabonnement via NTNU, delta til 450 i måneden. Jeg fikk litt krøll da jeg ikke sa i fra til NGT at jeg hadde ADSL fra før. Fikk beskjed om at det ikke var ledig linje kapasitet til huset mitt, men det var jo på grunn av telenor abonnementet. Men det ordnet seg relativt raskt, cirka 4 uker.

Lenke til kommentar
Jeg har byttet fra Telenor til NGT, og jeg vil bare tipse deg om en ting; Gi dem GOD TID, for det trenger de! Særlig i sommermnd skulle jeg tro...

Jon

Tror det er ca 95% her på forumet som enda ikke helt har forstått NAT. Har du 1 ip adresse så må du bruke NAT, samme pokker om du har et modem, en ruter, en server som router mellom to nettverk. NAT kommr du ikke utenom uten at du har flere faste public ip adresser som du disponerer.

Så om du har tele*host*nor eller whatever, så kjører du NAT et eller annet sted. Det fungerer på alt av spill jeg har spilt, og på alle nedlastingsprogrammer. Problemet med for eksempel eMule og ruter er at eMule lager 300 temp NAT entrys, noe som er i største laget for en stakkars liten ruter, med alt for lite NV ram. Da hender det at ting går litt i stå.

Må stikke. Skal på jobb.

-Chief- blink.gif

Men.... det som lager kvalm for bl.a filoverføringer og lyd/bilde i MSN msg (v. før 6.0) og en del spill man skal koble opp mot hverandre er den interne IP adressen som maskinen tildeles av router'n (som en funksjon av at den kjører NAT). 10.0.0.x er som kjent ingen gyldig IP adr på WWW. Eller er jeg helt på jordet?!?

Jon

Lenke til kommentar

NAT og tildeling av ip (DHCP) har ingenting med hverandre å gjøre. Men alle(?) bredbåndsrouterne beregnet for hjemmebruk har begge funksjoner.

En NAT vil "svare" på alle porter på LAN, bytte ut avsender ip adr. med routeren sin offisielle (WAN) ip, sende ut pakken til WAN ("utsiden") på en vilkårlig ledig port (på routeren) og huske hvilken kombinasjon av ip:port på WAN som skal til hvilken ip:port på innsiden. Når en ip retur-pakke kommer inn på WAN ser routeren i sin NAT tabell og ser hvilken LAN ip den skal sendes til. Derfor fungerer det meste av programmer og spill med NAT.

Stort sett, det eneste som ikke vil fungere med NAT er programmer (f.eks. FTP i aktiv mode) som ikke sender ip svar-pakker tilbake til samme port som routeren sender de ut på, men som oppretter en egen "retur-kanal" ved (å forsøke) å kople til på en gitt port. Dersom routeren da ikke port-forwarder denne til en ip på innsiden vil slike programmer ikke oppnå forbindelse. Selvfølgelig vil heller ikke servere på LAN kunne nås fra internet uten port-forwarding.

Forresten så NAT'er NGT sine routere alle porter på WAN inn til 10.0.0.2, så en server på 10.0.0.2 vil kunne nås fra internett.

Edit: programmer/spill som får motparten sin ip fra innholdet i pakkene, og ikke avsender ip, vil nok også kunne være problematiske sammen med NAT dersom prog./spillet ikke kan konfigureres med hvilken ip de skal oppgi.

Lenke til kommentar
uib-avtalen stinker jo. vpn...

Liker å kunne gjøre hva jeg vil jeg

..og med det mener du? Hva er det du vil egentlig?

STaljin

Avtaler en jo lønnsom. VPN deriomot er jeg ikke den største fan av. Dette betyr at ruteren ikke ruter noe, den bare tunnelerer dette med en L2TP tunell eller en PPTP tunell. Da er det, i dette tilfellet UiB, som avgjør det man har lov å gjøre mot WAN, og mot UiB LAN. NextGenTel bryr seg generelt ikke om hva man foretar seg mot WAN, men det gjør nok UiB. Så det kan nok være at UiB stenger for bruk av enkelte tjenester.

BTW (By The Way) VPN betyr Virtual Private Network, for de som ikke viste det.

L2TP = Layer 2 Tunneling Protocol

PPTP = Point-to-point Tunneling Protocol

-Chief-

Lenke til kommentar

hmm.

VI hadde Telenor 384/128 før. så bytta vi til Nextgentel.

Det gikk knirkefritt, Men det eneste negative er at NextGentel har mere ping på cs serverene enn den gamle linjen min hadde, før ca 40-50 nå ca 60-80 kommer ann på server ( noen har jeg 30 på).

men jeg anbefaler dem :p

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle tilbakemeldinger folkens! Bravo bestilt, så får jeg se når de tre månedene med Charlie er over om jeg blir nødt til å fortsette med den hastigheten :)

Du vil ikke angre på NextGenTel som ISP. Eneste du bør vite er følgende:

1. Betal faktura uansett om det ikke stemmer det som står som beløp. Det som blir betalt inn for mye blir fratrekt på neste faktura. Om beløpet er helt usansynlig høyt er det jo forsåvidt bare å klage.

2. Om du skal ringe kundeservice, ring på morgenen. Da er det lite kø. Køen opner klokken 08:00

3. Folk på kundeservice gjør så godt de kan, og om noe er galt er det ganske stor sjanse for at det ikke er noen av de på kundeservice sin feil. Det er også ganske få kundeservice avdelinger der alle skal kunne alt. Du kommer ikke til å ringe dit og personen i den andre enden sier, å ja du har en fakturasak, da må du snakke med en annen her. Klart det finnes saker som må opp i avdelingen et hakk, men av vanlige henvendelser takler kundebehandlerene på kundeservice alle saker.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...