Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva dekkes av bilgarantien?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2008 Peugeot 307 SW med 3 års garanti eller t.o.m. 100.000 km. Nå har jeg begynt å høre ulyder fra hjulene når jeg kjører, hører det best når jeg kjører sakte og kjører på humpete vei. Jeg vet ikke om det er hjullager eller noe annet, men jeg hadde jo regnet med at dette ville bli dekket av garantien. 3 årsperioden går ut i mars neste år, og bilen er gått i underkant av 44.000 km pr dags dato. Jeg har bestilt verkstedtime, og vet ikke hva de vil si enda. Men nå har noen fortalt meg at jeg ikke må være så sikker på at dette dekkes av garanti, fordi dette kan bli regnet som slitedeler. Kan dette virkelig stemme? Hva er det garantien skal dekke hvis den ikke kan dekke dette? Jeg kjører jo ikke akkurat rally med bilen heller, bare så det er sagt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjullager er ikke en slitedel, bare for å ha det sagt. Er det feil der, så er det en garantisak. Hjullager skal i teorien holde hele bilens levetid.

Kan kanskje generelt sett si at ting som har typiske bytterintervaller byttes ikke av garanti, dette er da f.eks bremseklosser, støtdempere, vindusviskere og alt som byttes på service. Disse delene har uansett reklamasjonsrett, så produksjonsfeil skal også dekkes på disse.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

At noe slites ut betyr ikke at det er en "slitedel". Girkassen f.eks kan slites ut, men regnes ikke i seg selv som en slitedel da den er beregnet for å holde hele bilens levetid (og gjør somoftest det også). Et hjullager vil normalt sett holde over 200 000km, og dermed er det godt innen for "hele bilens levetid". Med slitedeler menes da det som man vet må byttes ut flere ganger iløpet av bilens levetid, altså deler som bremseklosser, støtdempere, lyspærer og lignende. Hjullager kan derimot ødelegges om de utsettes for ting de ikke er ment for, f.eks dersom bilen kjøres igjennom svært dype vanndammer slik at vann kommer inn.

Lenke til kommentar

Hadde bilen på verksted i dag, og jeg må si de var veldig imøtekommende. Det var liksom ikke noe spørsmål om det var garanti eller ikke, så hadde ikke noe å frykte der. Det var ikke hjullager som var problemet, men de hadde byttet ei drivarm(?) på et eller flere hjul og noe annet småtteri. Alt kostnadsfritt. En stor takk til Peugeot i Elverum for fabelaktig service!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...