Superparanoid Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg har en 2008 Peugeot 307 SW med 3 års garanti eller t.o.m. 100.000 km. Nå har jeg begynt å høre ulyder fra hjulene når jeg kjører, hører det best når jeg kjører sakte og kjører på humpete vei. Jeg vet ikke om det er hjullager eller noe annet, men jeg hadde jo regnet med at dette ville bli dekket av garantien. 3 årsperioden går ut i mars neste år, og bilen er gått i underkant av 44.000 km pr dags dato. Jeg har bestilt verkstedtime, og vet ikke hva de vil si enda. Men nå har noen fortalt meg at jeg ikke må være så sikker på at dette dekkes av garanti, fordi dette kan bli regnet som slitedeler. Kan dette virkelig stemme? Hva er det garantien skal dekke hvis den ikke kan dekke dette? Jeg kjører jo ikke akkurat rally med bilen heller, bare så det er sagt... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Hjullager er ikke en slitedel, bare for å ha det sagt. Er det feil der, så er det en garantisak. Hjullager skal i teorien holde hele bilens levetid. Kan kanskje generelt sett si at ting som har typiske bytterintervaller byttes ikke av garanti, dette er da f.eks bremseklosser, støtdempere, vindusviskere og alt som byttes på service. Disse delene har uansett reklamasjonsrett, så produksjonsfeil skal også dekkes på disse. Endret 18. november 2010 av gxi Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Takk for info, det var grei tilbakemelding! Skal ha bilen på verksted på tirsdag, så får vi se hva de kommer fram til. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hjullager er noe av det som utsettes for mest belastning på bilen, såklart er jo det en slitedel. Jeg vil vite hvilken bil du mener det holder på hele bilens levetid. 1 Lenke til kommentar
rublings Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Mener også at hjullager er en slitedel. Jobber forresten hos merkeverksted til bl.a. Peugeot, og hvis hjullageret ryker etter 3år/44.000km, så høres det ut som en garantisak Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hjullager, og alle andre kule/rulle-lagere, særlig de som ikke går i oljebad, er definitivt slitedeler, men de bør like definitivt vare ut garantitiden (mulig unntak: lang garantitid med ubegrenset kjørelengde) før de behøver å byttes. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 At noe slites ut betyr ikke at det er en "slitedel". Girkassen f.eks kan slites ut, men regnes ikke i seg selv som en slitedel da den er beregnet for å holde hele bilens levetid (og gjør somoftest det også). Et hjullager vil normalt sett holde over 200 000km, og dermed er det godt innen for "hele bilens levetid". Med slitedeler menes da det som man vet må byttes ut flere ganger iløpet av bilens levetid, altså deler som bremseklosser, støtdempere, lyspærer og lignende. Hjullager kan derimot ødelegges om de utsettes for ting de ikke er ment for, f.eks dersom bilen kjøres igjennom svært dype vanndammer slik at vann kommer inn. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Hadde bilen på verksted i dag, og jeg må si de var veldig imøtekommende. Det var liksom ikke noe spørsmål om det var garanti eller ikke, så hadde ikke noe å frykte der. Det var ikke hjullager som var problemet, men de hadde byttet ei drivarm(?) på et eller flere hjul og noe annet småtteri. Alt kostnadsfritt. En stor takk til Peugeot i Elverum for fabelaktig service! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå