Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt eksport av snus


Sumpen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ei venninne som er utvekslingsstudent i England, og hun har spurt meg om det var mulig å få sendt henne noe snus.

 

Dette er kanskje ikke direkte juss-relatert, men fant ikke noen bedre plass, og det er jo lovverk jeg er ute etter ;)

 

Så spørsmålet mitt er egentlig om det er lovlig/lar seg gjøre å sende 3 bokser med snus over grensa til England?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snus er vel ulovlig innenfor EU/EØS med unntak av Sverige og Norge, så strengt tatt så har du ikke lov til å importere noe slikt til England.

 

I praksis så er det nok ikke noe problem, men jeg kjenner ikke til hvilke konsekvenser det kan ha for deg eller mottaker om det skulle bli stoppet i tollen.

Lenke til kommentar

Ulovlig i EU?? Kilde? Jeg vet kun om 1 land i Europa der snus er ulovlig, og det er på Island.

 

edit: De landene der det er ulovlig å innføre snus er Island og Singapore.

 

I andre land kan du ta med deg fra 250g til 500g med snus. I EU kan du ta med nok til eget bruk.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Ut fra tolltariffen kan vi lese at det er et krav om utførselslisens dersom du skal eksportere snus. Det står ikke hvor du får lisensen, men jeg regner med det er fra tollvesenet. Uansett kan de svare deg på det.

 

Tolltariffen 24.03.9991 (Snus og skråtobakk)

 

 

Restriksjoner for 24.03.9991

Regel / Landgruppe F.o.m. dato T.o.m. dato

U1 100 (UTFØRSELSLISENS)

XALL (RESTRIKSJON V/UTFØRSEL ALLE LAND) 01.01.2009 31.12.999

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Du kan sende like stor mengde med tobakk til England som du kan ta med deg på fly til England.

Dette er altså ikke store mengder - og jeg vil tro det ligger på omtrent det samme som fra Sverige til Norge.

 

Ti bokser a 25g (10 stk porsjon) eller fem bokser a 50g (5 stk bake).

 

Dersom det ikke godkjennes i den engelske tollen blir varene beslaglagt og kastet/ødelagt.

Lenke til kommentar

Ulovlig i EU?? Kilde? Jeg vet kun om 1 land i Europa der snus er ulovlig, og det er på Island.

 

edit: De landene der det er ulovlig å innføre snus er Island og Singapore.

 

I andre land kan du ta med deg fra 250g til 500g med snus. I EU kan du ta med nok til eget bruk.

Wikipedia nevner forbud i EU/EØS: http://no.wikipedia.org/wiki/Snus#Forbud

 

En litt mer troverdig kilde er tollvesenet i UK. Under punkt 3.2 står det følgende om snus: "This product is currently subject to a ban on sale in most European countries including the UK."

 

Det kan være at privat import/eksport ikke faller innenfor forbudet, det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Du kan sende like stor mengde med tobakk til England som du kan ta med deg på fly til England.

 

 

Kan du gi meg en kilde til dette? Jeg har ikke fått dette med meg så det kan være nyttig å ha en kilde på dette i tilfelle jeg har behov for det senere.

 

Finner dessverre ingen kilder til dette. Har hørt det av en ansatt i tollvesenet i Norge, og har riktignok bare antatt at dette stemmer.

Jeg fikk da også beskjed om at pakken er nødt til å være merket med navn, og mottaker er nødt til å legitimere seg på på postkontoret for å få pakken utlevert.

 

Vil si ifra dersom jeg kommer over en kilde til dette senere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

brukte northerner.com når jeg studerte i utlandet, levert på døren med ups 2-3 dager etter bestilling :)

Mener det ble ca 90kr frakt for 20-30 bokser og med priser uten norske avgifter er dette mye billigere enn å kjøpe i Norge, for så å sende.

 

Det var den jeg også brukte!! genial side :)

Lenke til kommentar

brukte northerner.com når jeg studerte i utlandet, levert på døren med ups 2-3 dager etter bestilling :)

Mener det ble ca 90kr frakt for 20-30 bokser og med priser uten norske avgifter er dette mye billigere enn å kjøpe i Norge, for så å sende.

 

Virker bra den ja. Hvis man er bosatt i USA... Blir jo litt rart å bruke en sånn side hvis man bor i Storbrittania (som trådstarter spørr om) Hvis man bruker denne siden må man antageligvis betale toll, ihvertfall hvis man kommer over et visst beløp. (Toll fra USA til EU)

Lenke til kommentar

brukte northerner.com når jeg studerte i utlandet, levert på døren med ups 2-3 dager etter bestilling :)

Mener det ble ca 90kr frakt for 20-30 bokser og med priser uten norske avgifter er dette mye billigere enn å kjøpe i Norge, for så å sende.

 

Virker bra den ja. Hvis man er bosatt i USA... Blir jo litt rart å bruke en sånn side hvis man bor i Storbrittania (som trådstarter spørr om) Hvis man bruker denne siden må man antageligvis betale toll, ihvertfall hvis man kommer over et visst beløp. (Toll fra USA til EU)

 

ELLER så velger du produkter som selges fra det europeiske varehuset (alt du får i Norge ++ )

da går pakken fra Sverige til UK, altså INNENFOR EU. ;)

Lenke til kommentar

brukte northerner.com når jeg studerte i utlandet, levert på døren med ups 2-3 dager etter bestilling :)

Mener det ble ca 90kr frakt for 20-30 bokser og med priser uten norske avgifter er dette mye billigere enn å kjøpe i Norge, for så å sende.

 

Virker bra den ja. Hvis man er bosatt i USA... Blir jo litt rart å bruke en sånn side hvis man bor i Storbrittania (som trådstarter spørr om) Hvis man bruker denne siden må man antageligvis betale toll, ihvertfall hvis man kommer over et visst beløp. (Toll fra USA til EU)

 

ELLER så velger du produkter som selges fra det europeiske varehuset (alt du får i Norge ++ )

da går pakken fra Sverige til UK, altså INNENFOR EU. ;)

 

eh.. det var det jeg mente ja! :-) Men takk for klargjøringen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bumper denne tråden.

 

Har problemer med å bestille fra 2 - 3 bestillingssider på nettet, med begrunnelse at de ikke leverer til mitt land (Østerrike)

Har det kommet nye regler de siste ? Hva gjør jeg nå. Krise i heimen :-)

 

Hei, du. Jeg har lest på Snuson.com at EU nå forbyr salg over Internett til sine medlemsland. Tidligere var det tillatt. Northerner har stoppet, men gå inn på snuson.com. Der er det blant annet amerikanske sider som sender, i tillegg til enkelte svenske sider som driter i EUs regelverk.

Lenke til kommentar

Takk. Har nå vært inne på forumet der (snuson.com) Må si det er en livelig diskusjon der inne. Status: Enkelte på forumet sier det ikke er et EU-direktiv, men et resultat av at Sverige undertegnet EU-traktaten i -94. Som bla.a. sier at svensk snus ikke er tilatt i EU. En finsk dommer (sikkert en typisk antisvensk finne) har nå brukt dette mot snusindustrien. Foreløbig er det bare Swedish Match (SM) som følger dette, men de har tvunget enkelte nettsteder til å slutte med salg (ihvertfall av produkter fra SM)

Så åpenbart kan man fortsette å bestille, slik som du sa, fra mindre nettsteder, som feks:

odensnus.com

gotlandsnus.de osv

northerner (man kan tydeligvis bestille snus som ikke er fra SM)

 

Må understreke at jeg ikke har prøvd ennå. Har foreløbig enda bare fått avslag i å bestille SM-produkter.

 

Dette er i sannhet en trist nyhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...