Kongeskipet Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Har fått en liten laptop på størrelse med en VHS. Den lille saken har imponerende nok nesten komplett tastatur (mangler kun scroll-lock). Problemet er ytelsen og tilkoblinger. Har enda ikke testet om den fungerer fordi den mangler lader. Har noen noe morsomt eller praktisk forslag til hva jeg kan bruke den til? Min første idé er å bruke den som fjernkontroll til en HTPC siden IrDA-porten er plassert perfekt bak på pc-en, men er rekkevidden god nok? Hvis ja, er det noen egnede distroer til slikt på så gammel maskinvare? Lenke til kommentar
a_strann Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 hva med bokhylle-støtte? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Hva er lagringskapasiteten? og litt andre specs hadde vært fint. Hvis jeg skal gjette så trur jeg ikke at IR porten vil fungere både på grunn av avstand og støtte Endret 18. november 2010 av AlecTBM Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Det er en Toshiba Libretto 50CT med 820MB hdd (2,5'' PATA). Modellnummeret er PA1249E, link til specs Har ikke dockingstasjon eller noe av det medfølgende tilbehøret, kun PC-en. Edit: Siden PCMCIA, IrDA og lydutgangen er eneste tilkoblinger som ikke er på dockingstasjonen, så for jeg si hva jeg har av PCMCIA kort. 1. WLAN kort (Specs) 2. Firewire kort 3. Tror også jeg kanskje har et USB 2.0 kort Endret 18. november 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hva slags OS kjørte denne søte saken opprinnelig? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Den kjørte windows 95 opprinnelig tror jeg. Den har i hvertfall "Designed for Microsoft Windows 95"-klistermerke. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Seriøst folkens, hvis dere bare skal lage dårlige vitser på maskinvaren så kan dere drite i å poste. Maskiner som dette er en sjelden mulighet for å utfordre seg selv. Men ettersom at denne har så gammel bios og ikke cd eller floppy så kan du få deg en liten oppgave for å i det hele tatt klare å boote noe som helst. Hvis du klarer å oppdrive en PCMCIA-floppystasjon så kan du være på god vei, men du må nok lete dypt for å finne noe du kan bruke. Jeg hadde en floppydistro når jeg lekte meg for noen år tilbake, var noe med HAL97, men husker ikke helt (kan se om jeg finner noe i morra). Hvis du har et USB kort så kan du jo prøve å plugge i en USB cdrom, men ikke forvent for mye. For distro så er det som sagt ganske lite i dag som kan kjøres uten å bygge det opp fra grunnen. 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 En mulighet er vel å legge inn OS/installasjons-filene ved å flytte hdd-en over i en annen PC og flytte den tilbake etterpå. Men nå må dere ikke bruke for mye tid på dette da jeg enda ikke har fått testet om den faktisk fungerer. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Damn Small Linux ser ut til å være i stand til å kunne kjøre på denne maskinvaren Run light enough to power a 486DX with 16MB of Ram Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Ja DSL kan kanskje fungere på den. Testet live-cd-en i Virtualbox med lowram mode på 16MB RAM. Den virket veldig rask fram til jeg forsøkte å åpne nettleseren (Dillo), da stoppet det opp. Men har dere noen idéer til hva jeg kan bruke den til med DSL installert? Vil WLAN-kortet fungere med DSL? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Jeg hadde ikke giddet å brukt til noe som krever noe særlig interaksjon. Men den skulle jo være kapabel som bildeframviser i bokhylla. Kanskje den kan automatisk hente bilder fra nettverket? Det burde den takle fint. Det er jo litt nostalgiske maskiner. Så brukte Libretto modeller var annonsert for relativt høy pris noen år siden, men det var lenge før netbooks til under 3000 kroner fantes. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Kanskje jeg kan installere FreeDOS og bruke den som portabel spillemaskin til DOS-klassikere som Liero og Mario? Men da blir det et nytt system å lære seg. Endret 20. november 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 En mulighet er vel å legge inn OS/installasjons-filene ved å flytte hdd-en over i en annen PC og flytte den tilbake etterpå. Men nå må dere ikke bruke for mye tid på dette da jeg enda ikke har fått testet om den faktisk fungerer. Funker, har installert en Libretto med Debian på akkurat denne måten for ~5 år siden. Pass på at du kanskje må ha en i386-kernel for å boote! Lenke til kommentar
Varj Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 satt opp en slik med debian woody for 10 år siden, det var håpløst tregt og utdatert allerede da, og vanskelig å finne fornuftige bruksområder. gikk greit uten gui, men selv veldig basic x ting var håpløst. mye pga lite minne (tror det var 24MB) og utrolig treg disk. om du syns tweakingen i seg selv er morsomt, go for it, men om du håper å få noe nyttig ut av det, hent bedre hardware på skroten. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Tror vi brukte den til "wardriving" med et spesialimportert, superfølsomt WLAN-kort... På en annen side: Om du holder ut skjermoppløsningen, så kan du jo aksessere mye mer power over SSH... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Åh... jeg misunner den der litt... Jeg har lenge ønsket meg en liten portabel tynnklient (og siden jeg bor inni terminalen så trenger jeg neppe noe kraftigere enn det der). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå