mint28 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hei! Jeg har kjøpt meg et Canon 1000D og fått høre at det blir mye bedre bilder med et bedre objektiv enn det som medfølger. Jeg bruker kameraet til å ta bilder på ferie, fest og privat, altså ikke noe spesielt fancy. Det jeg trenger er et objektiv som gjør at bildene blir finere, uten at jeg nødvendigvis trenger å gjøre så mye (jeg kan basic innstillinger, men har ikke ambisjoner om å bli ekspert). Noen som har tips på (ikke altfor dyre) objektiver som gir litt gratis når det gjelder bildekvalitet etc? Og som ikke krever altfor mye avanserte greier for å bruke? Tusen takk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Er du fornøyd med zoomomfanget på ditt nåværende objektiv ? Fungerer objektivet du har greit nok til innendørs fotografering ? Bruker du andre innstillinger en autoinnstillingene ? Bruker du alle fokuspunkten "røde firkanter i søkeren" eller bruker du et ? Du kan kjøpe et tilsvarende objektiv som det du har nå,bare at det har litt større zoomområde "15-85mm" ,det gir bedre farge-gjengivelse,mye skarpere bilder dette objektivet kan du bruke på samme måte som det gamle objektivet. Edit:velkommen til forumet forresten Endret 18. november 2010 av Nautica Lenke til kommentar
mint28 Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Tusen takk zoomomfanget er fint, og det funger for så vidt greit innendørs. Jeg bruker automatisk fokuspunkt (hvis det er det det heter), men jeg bruker mer enn de automatiske innstillingene. Eller dvs med vekslende hell, men jeg lærer stadig vekk. Som du sa er jeg ute etter bedre farger og skarpere bilder. Har en kompis som ikke er så god på foto men han har et veeeldig proft og dyrt objektiv og hans bilder (særlig portretter) blir så utrolig mye finere enn mine, selv om de er knipset på auto når han er dritings (pardon my french).. Er umulig å ikke bli fin selv om man egentlig ikke ser noe fresh ut... Skjønner at jeg ikke kan få til det med mitt budsjett, men jeg tenkte at et godt objektiv kan jo gjøre mye av jobben, kan det ikke? Hvis jeg er flink å lære meg gode innstillinger i tillegg? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) zoomomfanget er fint, og det funger for så vidt greit innendørs. Objektivet Nautica foreslår er et bra alternativ, men det er jo ikke akkurat gratis. Ut fra det du skriver er det vanskelig å vite hva som er galt, men selv standardzoomen som fulgte med kameraet burde kunne gi helt OK bilder hvis det ikke er noe galt med den. Jeg synes det er litt tidlig å gi opp det du allerede har (selv om jeg ikek vet hvor lenge du har brukt det). Har du noen bekjente som kan litt om foto er det lurt å få han/hun til å sammenligne bilder med ditt og eget kamera for å se om det faktisk er noe galt med det du har. Er det det kan det være en reklamasjonssak. Er det ikke noe galt kan det hende du kan få noen tips om bedre bruk av utstyret. Akkurat for portretter har Canon en ganske billig linse, 50mm F1.8 (under tusen ny) som også kan være et bra alternativ hvis du velger å kjøpe noe nytt. Det er imidlertid en svak tele og ikke så godt egnet for generell innebruk. Edit: Du kan også legge ut eksempelbilder for å illustrere hva du synes er for dårlig/galt. Endret 18. november 2010 av seriksen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Kamera er ca 5%,objektivet er ca 5% og de siste 90 prosentene utgjør fotografen angående om et fotografi skal bli bra eller ikke. Men et bedre objektiv vil forenkle endel angående bildekvaliteten,det objektivet du har nå står det IS på det ?,hvis ikke så er det anbefalt og oppgradere det med et nøyaktig likt objektiv som har stabilisering "IS"dette er også mye bedre angående bildekvaliteten. Hvis du vil få bedre bilder en kompisen din er det billigeste og lære seg bruken av kameraet,det skal bare noen timer med lesing og litt prøv å feil så sitter det grunnleggende. Det er noen basiske grunnleggende ting man burde tenke på når man fotograferer,er kameraet riktig innstilt i forhold til omgivelsene,ser utsnittet i bilde ut sånn som du vil ha det og er hovedmotivet i bildet i fokus. hvis du leser denne tråden kan du lære litt om og få en lettere kontroll angående det og fokusere riktig,og den eminente guiden "lukker,blender iso og sånt" vil gi deg en enkel innføring i dette. Hvis du absolutt vil kjøpe et objektiv synes jeg at du skal gå en annen vei og kjøpe deg et billig fastobjektiv,dette banker det meste av zoomobjektiver angående skarphet og dybdekontroll "fokusdybde",dette objektivet kan du ikke zoome med men du lærer utrolig fort og komponere bilder riktig samt at du vil få en mer glede og fotografere.Så hva er dette vidundret jeg snakker og Canon 50mm f/1.8 heter det. Men du vil nok få mer igjen ved og lære deg bruken av kameraet før du eventuelt oppgraderer objektivet ditt Endret 19. november 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Jeg tror også 50mm f/1.8 kan være kjekt. Et flott objektiv til portrettfotografering. Lettere å fremheve motivet fra bakgrunnen enn med zoomen du har nå. Særdeles mye for pengene. Men 35mm f/2 og 28mm f/1.8 er nok objektiv med et mer allsidig bruksområde. Jo mindre f-tall, jo mindre har du muligheten til å gjøre dybdeskarpheten på bildet Kan vi se noen eksempler på bilder du er misfornøyd med kontra de bildene kompisen din tar i fylla? Endret 19. november 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Jeg støtter tipset om 50mm f/1.8. Det er først og fremst et lyssterkt objektiv og egner seg meget godt til portrettfotografering. Til den prisen er det ingenting å nøle med, og om du er ute etter et objektiv som skal brukes på fester ville jeg absolutt gått for denne. Om det objektivet blir ødelagt, er det ikke store summen du må ut med for et nytt et. Før du har lært kameraet ut og inn, og tatt i bruk den manuelle modusen syntes jeg ikke du skal oppgradere til et dyrere objektiv enn dette. Når du har lært det fototekniske er det også mye lettere å finne et egnet objektiv, så frem til dette holder 50mm og kitobjektivet, som du sikkert eier fra før, i massevis. Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Jo mindre f-tall, jo mindre har du muligheten til å gjøre dybdeskarpheten på bildet Unnskyld meg om jeg tar feil, men du mener vel ikke "jo mindre f-tall, jo *større* mulighet til å gjøre dybdeskarpheten"? Jo mindre f-tall det er, jo mer kan en jo justere dybdeskarpheten fra diffus bakgrunn til klar bakgrunn. Eller er det bare meg som misforstår setningen? Endret 19. november 2010 av Zahl Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Det skulle visst stått mulighet, ikke muligheten. Men uansett... Jo mindre f-tallet er jo mindre blir dybdeskarpheten... Jo større blender (mindre f-tall), jo mindre kan man få dybdeskarpheten. Endret 19. november 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
mint28 Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 Tusen takk =) Tror jeg skal øve meg litt på å ta bilder i romjulen også se an om jeg trenger noe mer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå