Gå til innhold

Test av Dell Inspiron 5150


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er litt forvirret når det gjelder testen av batterikapasiteten til denne modellen.

 

Mohammed påstår at batterkapasiteten for 5150 er lavere enn for 5100... Dette henger ikke ihop med den faktiske testen som står med teksten.

 

(Jeg er enig med det Mohammed skriver, før akkurat dette punktet...)

 

"Dell Inspiron 5150 er som vi ser noe dårligere enn Inspiron 5100. Dette skyldes trolig at den kraftigere prosessoren er svært strømglad."

 

Faktiske tallet for 5150 er 221 min, mens 5100 er 179 min.

Er det noe jeg ikke har forstått...?

Lenke til kommentar

Vil bare bemerke en ting..

 

Det står at prosessoren i maskinen har støtte for HT men ikke brikkesettet... og dette er jo litt merkelig...

 

Spørsmålet er om dette er et merkelig valg av Dell eller om det er noe annet som skurrer..

 

Jeg har tittet så godt jeg har kunnet gjennom Intels sider og finner ikke noe informasjon om at de nye Mobile CPUene støtter HT, noe det ville være naturlig å reklamere med..

 

Synspunkter noen?

 

(Mulig jeg tar feil her :shrug: )

Lenke til kommentar

De nye mobile Pentium 4 prosessorene er jo ikke "mobile" egentlig. Bare markedsføringstriks fra Intel egentlig. Det er Pentium 4-M prosessorene som er mobile. Disse nye mobile Pentium 4 prosessorene har vært på markedet lenge egentlig. De er identiske med "vanlige" Pentium 4 prosessorer men de er tilpasset for å ha noe mindre effektforbruk. Du kan si at de er spesialdesignet for produsenter av bærbare som ønsker å bruke skrivebordsprosessorer i bærbare. Derfor har de støtte for HT.

Lenke til kommentar

Oki, da ble det litt klarere..

 

Jeg visste at de "nye" Mobile P4 ikke er det samme som P4-m, synes bare det er litt merkelig at Intel ikke oppgir i specsene på disse prosessorene at de støtter HT... (Nå har jeg heller ikke funnet noe fullstendig spesifikasjonsdokument da..)

 

Men det er vel kanskje underforstått at disse bare er "spesialutgaver" av desktopprosessorer slik du sier.

 

Med at de har vært på markedet en stund, mener du at de har vært brukt i bærbare uten at Intel har hatt noe spesielt navn på dem?

Lenke til kommentar

Det blir vel noe av det samme som AMD's CPU'er, De er også egentlig (etter alt jeg forstår) tilpassede desktop CPU'er.

 

Forskjellen på disse (intel) og Centrino er:

 

Pentium 4 mobile - P4-m

Intel Centrino - P-M

 

Centrino CPU'ene yter mye bedre pr Mhz enn det de andre Intel CPU'ene gjør, og Intel strider derfor litt vekk fra sin "policy"

 

Mohammed, på tide med en roundup av dette? Du kan sikkert forklare det mye bedre enn meg!

Lenke til kommentar

Er vel egentlig snakk om 3 mobile prosessorer fra Intel etter hva jeg kan forstå:

 

Pentium M (del av Centrino)

 

Mobile Pentium 4 (Den nye med 533 fsb og opptil 3 ghz)

 

Mobile Pentium 4 -M (Den mest velkjente, 400 fsb og opptil 2,6 ghz)

 

Etter hva jeg kunne forstå av Intels sider (hvis ikke jeg har misforstått noe) er dette de siste "oppgraderingene" av Mobile Pentium 4 cpuer, Centrino og Pentium M er vel det de skal satse på videre..

Lenke til kommentar
Er vel egentlig snakk om 3 mobile prosessorer fra Intel etter hva jeg kan forstå:

 

Pentium M (del av Centrino)

 

Mobile Pentium 4 (Den nye med 533 fsb og opptil 3 ghz)

 

Mobile Pentium 4 -M (Den mest velkjente, 400 fsb og opptil 2,6 ghz)

 

Etter hva jeg kunne forstå av Intels sider (hvis ikke jeg har misforstått noe) er dette de siste "oppgraderingene" av Mobile Pentium 4 cpuer, Centrino og Pentium M er vel det de skal satse på videre..

 

Centrion er vel Intels markedsførings navn på en "teknologipakke" bestående av chipset , cpu og w-lan kort.... dvs. intel 855GM chipset, Intel Pentium M (Banias) prosessor (m 1mb cache!!) og Intel PROWireless 2100 802.11b .

 

Selv har jeg en Dell D600 med Centriono Logo i oppstartsbildet.. tar jeg bort eller disabler W-lan kortet i BIOS, så blir Centrino logen borte og erstattes med en Pentium M logo.. ganske smart da!

 

Centriono er hva jeg vet ment å gi bedre batteri kapasitet, lettere/tynnere maskiner, trådløs kommunikasjon og mindre varme, Altså bedre mobilitet!

 

 

T :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...