Gå til innhold

Slitt tannhjul foran. Hvor kjøpe og hvilken type?


endrebjo

Anbefalte innlegg

Den siste uken har midterst tannhjulet foran på min Kona Cinder Cone 2004 begynt å glippe ved harde tråkk. Jeg trodde det først var temperaturen (~-5 grader) som gjorde fjærsystemet bak tregt og slapt, men etter en god overhaling/smøring er problemet nesten verre. Under overhalingen la jeg merke til at midterste tannhjulet foran var vesentlig mer slitt enn de to andre. Noen av taggene var nesten skrå på ene siden. Jeg har ikke kamera tilgjengelig, så jeg får ikke tatt bilde.

 

Det overrasker meg ikke at det ene tannhjulet er vesentlig mer slitt enn de andre siden sykkelen stort sett brukes til bysykling og litt trening. Førstegiret bruker jeg nesten kun i terrenget, og tredjegiret bare på flate treningspartier (og nedoverbakker selvfølgelig).

Men er det vanlig at sånt blir slitt i stykker etter bare 5-6 år? Hvor ofte er det vanlig å bytte slikt?

 

Hvor kan en fattig student lettest og kjappest få tak i et slikt? Enten i Trondheim eller på nettet. Av spesifikasjonene leser jeg at det har 32 tagger, men finnes det bare én type tannhjul med 32 tagger? Er det ikke forskjellige festemekanismer, tykkelser, materialer osv.?

 

Å ta tannhjulet av kranken så ut til å være lett (4 umbraco i passelig størrelse), men kranken har en rimelig feit senterskrue som er større enn de umbraconøklene jeg har i hvert fall. Er det noen som vet hvor stor denne pleier å være?

 

Og er det slik at man absolutt bør skifte kassett, kjede og alle tannhjulene foran når man først skal skifte ett eller annet? Alt annet så rimelig greit ut, kanskje bortsett fra litt jevn slitasje på alle tannhjulene bak. Ett av leddene på kjedet røk i sommer, men det var lett å fikse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og flere jeg kjenner kjøper utstyr fra http://www.chainreactioncycles.com/ (UK) men det krever jo selvfølgelig at du finner ut hvilken komponent (eller hvilke) du må kjøpe.

 

HG93 ser ut til å være ute av lager, men HG73 er på lager til 129,-

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=247

 

Komplett sett Shimano Deore med tannhjul og krankarm koster rett under 500,-

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40496

 

Jeg tipper du kan klare deg med å bytte disse delene. Det er klart at 6år sliter på komponentene. Jeg har en Trek 8000 som jeg har hatt siden 2002. Den har jeg byttet komplett drivverk på èn gang. Det var i 2009. Har ikke syklet supermye alle de årene, men har nå vært gjennom Nordsjørittet (og trening til det) pluss et par terrengritt i lokalområdet. 7år så var alt utslitt på min sykkel i alle fall.

 

Betalte vel 3000,- hos en sykkelreparatør her lokalt for å få byttet alt, men ser jo at jeg kunne gjort det myyyye billigere ved å bestille utstyret på chainreactioncycles.

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Se der var en butikk med litt utvalg, ja. :)

 

I den butikken fant jeg dette tannhjulet som likner en prikk på mitt. Er det da nødvendig å kjøpe en hel krank med gir? Men det er dessverre ikke på lager. Pleier slikt å ta lang tid da?

Jeg fikk lånt et shitty 20-kroners mobilkamera slik at dere kanskje ser sliteforskjellen:

post-30930-0-20226800-1290115115_thumb.jpg

 

Og det virker som at du tar det som en selvfølge at jeg bytter kjede i samme slengen. Er kjedet da en slitedel som må byttes relativt hyppig? Det har aldri vært byttet før. Hvordan ser man at det bør byttes?

Jeg ser i spesifikasjonene at kjedet mitt heter HG53. Hva er forskjellen mellom 53, 73, og 93 (som du anbefaler)?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Se der var en butikk med litt utvalg, ja. :)

 

I den butikken fant jeg dette tannhjulet som likner en prikk på mitt. Er det da nødvendig å kjøpe en hel krank med gir? Men det er dessverre ikke på lager. Pleier slikt å ta lang tid da?

Jeg fikk lånt et shitty 20-kroners mobilkamera slik at dere kanskje ser sliteforskjellen:

post-30930-0-20226800-1290115115_thumb.jpg

 

Og det virker som at du tar det som en selvfølge at jeg bytter kjede i samme slengen. Er kjedet da en slitedel som må byttes relativt hyppig? Det har aldri vært byttet før. Hvordan ser man at det bør byttes?

Jeg ser i spesifikasjonene at kjedet mitt heter HG53. Hva er forskjellen mellom 53, 73, og 93 (som du anbefaler)?

 

Jeg vil anta at den største forskjellen mellom 53, 73 og 93 er vekta, tykkelsen på godset og dermed prisen.

 

Slitedeler slites jo sammen, men det kan godt hende du klarer å "lure deg unna" med å kjøpe det midterste tannhjulet.

Lenke til kommentar

Nytt kjede må uansett til. Hadde du vært flinkere til å bytte det så hadde nok tannhjulene forran hatt en litt lengre levetid.

 

En mye brukt regel er at kjedet bør byttes når det har strukket seg 0.75% Dette måles enkelt med en linjal eller du kan kjøpe et eget måleverktøy.

Lenke til kommentar

Ah. Det er sånn det henger sammen altså. Jeg visste ikke at slitt kjede sliter mer på tennene. :)

 

Jeg fant forøvrig de samme komponentene på lager hos bikeshop.no. Shimano M510 32T og HG53-kjede (eller HG73). Er det en grei butikk?

 

Edit: Og jeg ser at det står aluminium som materiale på M510. Finnes det tilsvarende i stål, eller lages alt av drev i aluminium?

 

Edit2: Burde jeg velge HG53 eller HG73? Er HG73 et mindre "vridbart" kjede, slik at rekkevidden sidelengs bli mindre?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Handelen på bikeshop.no gikk greit. Jeg bestilte delene mandag morgen, og det så ut til at de ble pakket ganske kjapt. Pakken ble sannsynligvis sendt på onsdag/torsdag og kunne hentes på posten lørdag morgen. Prisen ble jo også veldig behagelig.

Bytte av både tannhjul foran og kjede gikk greit. Tannhjulet kunne heldigvis lirkes av og på uten å ta av kranken, for etter å ha skrudd ut senterskruen i kranken satt kranken fremdeles bom fast. Og på pakken var det fyldig beskrivelse av hvordan tannhjulene skulle "lines".

Gamle kjedet hadde 108 ledd og målte 139,9 cm. Nye kjedet hadde 114 ledd (145,5 cm) og ble kuttet til 108 ledd som da målte 137,5 cm. Er det faretruende mye med 1,75% strekk?

 

Men nå sliter jeg med en annen type glipp, og denne gangen på nedre halvdel av kassetten. Det virker som at kjedet løfter seg litt før det glipper, og det glipper mer og mer jo mindre girene blir. Kan dette være fordi jeg kjøpte HG-73 i stedet for HG-53? Jeg synes det gamle kjedet virker litt smalere enn det nye, men har ikke målt dem. Bakpå kjedepakken står alle de HG-53-kompatible kassettene også nevnt under HG-73, så det burde jo funke. Det var ikke antydning til glipp med det gamle kjedet, og det er heller ikke noe problem med de største girene med det nye kjedet.

Jeg har justert bakskifteren etter alle kunstens regler.

 

Noen som har noe tips?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Men nå sliter jeg med en annen type glipp, og denne gangen på nedre halvdel av kassetten. Det virker som at kjedet løfter seg litt før det glipper, og det glipper mer og mer jo mindre girene blir. Kan dette være fordi jeg kjøpte HG-73 i stedet for HG-53? Jeg synes det gamle kjedet virker litt smalere enn det nye, men har ikke målt dem. Bakpå kjedepakken står alle de HG-53-kompatible kassettene også nevnt under HG-73, så det burde jo funke. Det var ikke antydning til glipp med det gamle kjedet, og det er heller ikke noe problem med de største girene med det nye kjedet.

Jeg har justert bakskifteren etter alle kunstens regler.

 

Noen som har noe tips?

Dette er nok fordi kasetten din er utslitt.

Siden du har kjørt ganske lenge med utslitt kjede vil også kasetten slites sammen med kjedet. De minste girene tar lasten på færrest tenner og tolererer mindre feil. Dermed glipper de først.

 

Det er stort sett to skoler når det gjelder kjede og drivlinjevedlikehold:

Kjør til det begynner å glippe og da bytt kjede, kasett og klinge (om nødvendig). alternativt kan man bytte kjede oftere (og da snakker vi mye oftere), for å få kasett og klinge til å vare lengre.

 

Se: http://www.sheldonbrown.com/chains.html

Lenke til kommentar

Æsj. Kjedelige greier. Kassetten ser nemlig ikke slitt ut på samme måte som tannhjulet foran, men det du sier høres veldig fornuftig. Jeg tenkte vel hovedsaklig at den burde holde greit siden den er i stål, i motsetning til tannhjulene foran som er aluminium, men slik gikk det da ikke. :(

 

Selve kassetten er forsåvidt ikke noe dyr, men det kommer jo både frakt og utgifter til verktøy i tillegg. Eller har noen noe tjuvtriks for å skifte kassett uten spesialverktøy? Går det greit med rå makt og god tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...