Gå til innhold

Matematikk - Python vs Mathematica


Anbefalte innlegg

Long story short, gikk ut som IKT-lærling, vil spe på utdannselsen min. Driver derfor med 1T/R1 + programmering på fritiden. (skal søke informatikk)

 

jeg så en inspirerende video på ted.com

 

Om hvordan programmering kan brukes til å løse matematiske problemer, på en gøy å lærerik måte. Det finnes nok både argumenter for, og mot å lære matematikk gjennom programmering fremfor den tradisjonelle metoden med blyant og ark. Noen av mine for er:

-Se problemene visuelt(grafer, trigonometri, ++)

-Se fremgangsmåten bak løsningen til et problem (algoritmen)

 

Spørsmålet mitt er egentlig om mathematica har noe som Python ikke har? Spørsmålet handler om investering, det tar tid/penger å lære mathematica og python(som har et større bruksområde). Når jeg ser på fremstillingen av mathematica virker det som et veldig kult språk/program.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du visualisere matematiske problemer så må du ha matematisk forståelse, datamaskinen kan bare hjelpe deg så mye.

 

Hvilken stil du velger er vel i grunn opp til deg, klart prosedyre er veldig lett og det kan jo lønne seg å begynne med det. Du kan forresten regne ganske mye matte med java også.

Lenke til kommentar

Vel innenfor enkel matematikk på vieregående og eventuelt første år høy/skole universitet har ikke mathematica så mye å tilby deg. Men når man begynner ed avansert fysikk og matematikk som flere av vennene mine på fysikk bruker her oppe, så er mathematica er utrolig godt verktøy for å enkelt se på løsninger av integraler, sette opp 3D-plotter osv. Alt sammen med veldig lite "kode". Mathematica sin hovedstyrke er etter min erfaring og kunne lage veldig gode grafiske framstilinger av matematiske utrykk, på en veldig enkel måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dersom det er utelukkende til matte hadde jeg valgt Mathematica uten tvil, dersom du har planer om å kunne bruke det til mer generell programmering (selv om Mathematica også kan det, til en viss grad) så ville jeg valgt Python. Jeg ville lest noen innlegg på Stephen Wolframs blogg om dette (fyren bak det hele) samt Wolfram bloggen for ideer til hva man kan bruke Mathematica til (er en del særs gode eksempler der).

 

Og Mathematica Student koster vel ikke så himla mye. Omkring 800 kroner for Mathematica 8 som er gyldig sålenge du studerer eller 300 for ett år eller 200 for ett semester. Dersom det er til en privatperson vet jeg ikke, har ikke sjekket det :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et programmering / skriptings-verktøy har man også MatLab eller gratisprogrammet Octave, som begge egner seg til matriseoperasjoner og har integrert visualisering.

 

Har ikke brukt Mathematica utover enkel visualisering av integraler og utregning av bestemte integraler, så kjenner ikke til potensialet til Mathematica.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Python er programmering noe Mathematica ikke er.

Har du vært borti Mathematica?

Mathematica støtter både objektorientert (imperativ) og funksjonell programmering ved siden av matematikken.

 

Yes det har jeg, har faktisk brukt det en del til å løse fysikk-problemer, men jeg viste ikke at det støtta programmering. Kanskje fordi jeg ikke har hatt bruk for det enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...