Gå til innhold

Kamskjell til hjemmelaget sushi - ferske eller frosne?

Anbefalte innlegg

Planer om å lage sushi eller sashimi til middag i morgen. Jeg har aldri laget med kamskjell selv før, og er litt usikket mtp. mattrygghet og ikke minst kvalitet. Jeg vet at fisk som skal spises rå bør har vært frossen, og jeg regner med at dette også gjelder kamskjell. Men er de så gode når de har vært frosne? Er det forskjell på merker? (jeg ser bl.a. at Jacob's utvalgte som elges på Meny har store, frosne kamskjell)

...eller er det bedre med ferske kamskjell? Og er det trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:p

Planer om å lage sushi eller sashimi til middag i morgen. Jeg har aldri laget med kamskjell selv før, og er litt usikket mtp. mattrygghet og ikke minst kvalitet. Jeg vet at fisk som skal spises rå bør har vært frossen, og jeg regner med at dette også gjelder kamskjell. Men er de så gode når de har vært frosne? Er det forskjell på merker? (jeg ser bl.a. at Jacob's utvalgte som elges på Meny har store, frosne kamskjell)

...eller er det bedre med ferske kamskjell? Og er det trygt?

er ikke sikker på kamskjell, men fisken skal helst ligge 24 timer i minus 17 eller kaldere.

men det verste som kan skje vist du ikke gjør det er vist litt magetrøbell :p

Lenke til kommentar

Noen ord om hva du gjorde med kamskjellene hadde vært fint :)

Selvfølgelig! Det var ikke avanserte greiene. Vi kjøpte hele kamskjell. Fant flere YouTubevideoer som forklarte hvordan de skulle renses (hverken jeg eller sambo har brukt hele skjell før). F.eks. er

grei.

Så skjærte vi dem i skiver og dyppet i soyasaus og wasabi, enkelt og greit! :)

Vi hadde to til overs, så de brukte vi til pasta sammen med noen lakseterninger. Laget saus av fløte, dill, løk, eplejuice (av mangel på hvitvin), parmesan og tullete mengder nykvernet svart pepper. Stekte kamskjell og laks lett og hadde over. Knall! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...