viking-chan Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Planer om å lage sushi eller sashimi til middag i morgen. Jeg har aldri laget med kamskjell selv før, og er litt usikket mtp. mattrygghet og ikke minst kvalitet. Jeg vet at fisk som skal spises rå bør har vært frossen, og jeg regner med at dette også gjelder kamskjell. Men er de så gode når de har vært frosne? Er det forskjell på merker? (jeg ser bl.a. at Jacob's utvalgte som elges på Meny har store, frosne kamskjell) ...eller er det bedre med ferske kamskjell? Og er det trygt? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Kokker snakker ofte om hvor fantastisk mye bedre ferske kamskjell er. Vel, jeg er en ivrig hobbykokk og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke smaker forskjell mellom ferske og gode frosne, i hvert fall ikke nok til å forsvare prisforskjellen. Gå for Jacob's utvalgte, du. Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Tviler ikke ett sekund på Jacob's utvalgte. Alle produktene er "testet og godkjent" av Kulinarisk Akademi, der flere av norges beste kokker jobber, eller har jobbet. Lenke til kommentar
litlefot Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Planer om å lage sushi eller sashimi til middag i morgen. Jeg har aldri laget med kamskjell selv før, og er litt usikket mtp. mattrygghet og ikke minst kvalitet. Jeg vet at fisk som skal spises rå bør har vært frossen, og jeg regner med at dette også gjelder kamskjell. Men er de så gode når de har vært frosne? Er det forskjell på merker? (jeg ser bl.a. at Jacob's utvalgte som elges på Meny har store, frosne kamskjell) ...eller er det bedre med ferske kamskjell? Og er det trygt? er ikke sikker på kamskjell, men fisken skal helst ligge 24 timer i minus 17 eller kaldere. men det verste som kan skje vist du ikke gjør det er vist litt magetrøbell Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Kompanser med wasabi. Lenke til kommentar
viking-chan Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 det ble ferske denne gang, passet best sånn! Men skal teste ut frosne neste gang. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Det er ikke smaken som forringes når ting fryses ned, det er konsistensen. Lenke til kommentar
Fiskargut Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 det ble ferske denne gang, passet best sånn! Men skal teste ut frosne neste gang. Takk for alle svar Noen ord om hva du gjorde med kamskjellene hadde vært fint Lenke til kommentar
viking-chan Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Noen ord om hva du gjorde med kamskjellene hadde vært fint Selvfølgelig! Det var ikke avanserte greiene. Vi kjøpte hele kamskjell. Fant flere YouTubevideoer som forklarte hvordan de skulle renses (hverken jeg eller sambo har brukt hele skjell før). F.eks. er grei. Så skjærte vi dem i skiver og dyppet i soyasaus og wasabi, enkelt og greit! Vi hadde to til overs, så de brukte vi til pasta sammen med noen lakseterninger. Laget saus av fløte, dill, løk, eplejuice (av mangel på hvitvin), parmesan og tullete mengder nykvernet svart pepper. Stekte kamskjell og laks lett og hadde over. Knall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå