Gå til innhold

Plasmaskjermer: flimring og lav oppfriskningsrate

Anbefalte innlegg

Jakten på god-TV fortsetter. Foreløpig er det bare plasmaskjermer som gir et bilde jeg liker. Problemet med dem er den pokkers flimringen i lyse scener.

Dette er jo ikke et problem ved LED eller LCD (siden det der er en jevn lyskilde hvor pikslene demper og farger lyset i hvert punkt, og fargen/lyset i hver piksel bare endrer seg så og så mange ganger i sekundet men er stabilt fra endring til endring, vil selv ikke veldig lave oppfriskningshastigheter oppleves flimrete). Men ved CRT og tydeligvis plasma er det snakk om lysimpulser hvor pikselen er mer eller mindre mørk imellom hver oppfriskning. Altså blinking, som må være veldig rask for å oppfattes som jevn.

Folk har visst ulik følsomhet for hvor rask oppfriskningshastigheten trenger å være for å oppleves som jevnt lys. For min del husker jeg fra gamle dager når jeg hadde CRT-monitor at jeg måtte over 70hz, helst 80. Men på alle plasmaTVer jeg har sett så langt, ser jeg flimringen veldig godt, og såvidt jeg skjønner må det bety at DVD'er og TVsignaler spilles av i 60hz mens blu-ray dobles fra 24 til 48. Dette med 600hz som flere reklamerer med, er rett og slett tøv - eller de snakker om noe annet enn oppfriskningshastigheten.

Det mest lovende jeg har vært borti, er GT20 fra Panasonic. I 3D-modus, når man ser på skjermen uten brillene, er flimringen borte. Regner med det betyr at hastigheten dobles igjen til 48hz per øye - det er altså mulig å lage 96 hz til en overkommelig penge. Men får man det ved vanlige 2D-filmer? Håh nei! :mad:

Men det rare er, det virker ikke som så mange andre plages av dette. Ikke mange forumtråder på nettet omtaler flimring, jeg har ikke sett EN testartikkel som har gjort et poeng av det, og en butikkekspeditør har tilogmed nektet for at jeg kan se det.

Men det kan jeg. Og det kan da ikke bare være meg? Holder jeg på å miste vettet? Er jeg en alien? Har jeg uante superkrefter? Da vil jeg farsken døtte meg ha pengene tilbake og velge et par andre som er lettere å redde verden med.

Mer seriøst: er det virkelig ingen skjermer som gjør dette bedre?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt rart at du sammenligner rate på CRT og Plasma. Teknologien er jo svært forskjellig.

En CRT har et 'lyspunkt' som sveiper over skjermen linje for linje, vds det er egentlig bare en pixel av gangen som lyser. Så er det etterglødningen i fosforet som holder på lyset, og med rask nok oppdateringsrate ser det ut som hele skjermen lyser. Men dette vil som regel gi flimring ved 60 Hz.

Plasma derimot, der lyser faktisk alle pixlene samtidig. Men de slåes av og på for å variere lysstyrken (her kommer man inn på 600 Hz).

Men 60 Hz oppfriskningsrate her er hvor ofte bildeinnholdet oppdateres, det kan ikke sammenlignes med 60 Hz på CRT.

Lenke til kommentar

Ja, jeg leste litt om det nå etterpå. At plasmapunkter har strengt tatt bare "av" og "på" - lysstyrken og fargetonen i hvert punkt graderes ved raske pulseringer mellom av og på, jo lysere jo hyppigere lyspulser. Litt som nerveimpulser, faktisk. Det vil si at hvert punkt egentlig flimrer mange ganger for hver enkelt oppdatering av bildet?

Men da skjønner jeg ingenting... Da skulle jeg jo sett flimringen mest tydelig i mørke eller mellomlyse områder, siden det er der lyset tennes mest sporadisk. Men det er helt klart motsatt, det er i hvite eller veldig lyse områder at det er tydeligst, på mørke scener kan jeg ikke se det i det hele tatt.

Dessuten, flimringen har veldig lik karakteristikk som det er/var på CRT - altså at det ser ut som at flimringen er synkron; at hele skjermen samtidig pulserer fort i lysstyrke. Det er synlig på en annen måte også. På noen plasmaskjermer, i scener hvor man det er skarpt avgrensede lyse områder mot mørk bakgrunn, for eksempel en filmtittel med hvite bokstaver, kan man se følgende: hvis man sveiper blikket passe fort tvers over skjermen, er det glimtet av et etterbilde man ser på netthinnen ikke "dratt ut" som det ville vært ved en jevn lyskilde, men isteden er det skarpt avgrensede "kopier" ved siden av hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener (det samme kan man se på noen prosjektør-bilder, men da er kopiene ofte vekselvis røde, grønne og blå). Det antyder synkron blinking.

Noen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Så du linket i tråden min, så jeg svarer deg her =)

Jeg vet veldig lite om hvordan plasma teknologien fungerer, men regnet med at flimring ikke var noe problem siden dette så og si _aldri_ har vært nevnt, ihvertfall det jeg har sett. Jeg antok rett og slett at om dette hadde vært et problem ville det vært et standard målepunkt for de alle fleste tester. Jeg håper jo fortsatt at jeg har rett, men om jeg forstår riktig så er det en fare for at det skal være sånn ? Det gjør jo isåfall all plasma helt ubrukelig, siden dette irriterer vettet av meg..

Så, kanskje dere med litt teknisk innsikt da kan svare meg på følgende. Hvorfor er bildet helt fint på 50Hz, men flimrer på 60Hz (som i og for seg er en høyere frekvens, noe som i mitt hode tilsvarar mindre flimring) ?

Jeg har akkurat samme symptomer som trådstarter, med flimring i lyse partier. Dette sees spesielt godt om man ser rett "utenfor" tven, slik at skjermen kommer i sidesynet.

Eksempel: Playstation 3 kjører 1080p/60Hz. Dette bildet er ikke noe særlig behagelig å se på, men med en gang jeg setter i en DVD film, skrur signalet seg til 576p/50Hz og blir helt fint. Samme kilde, ulik frekvens.

Jeg vurderer å bytte ut hele tven med en LCD istedenfor om alt dette skulle vise seg å stemme.. :(

Lenke til kommentar

Den gamle plasma-TVen min hadde en del flimring. Det var speiselt på bestemte farger av bestemt lysstyrke. Dette kunne til tider være ganske plagsomt. Men på spillefilmer etc. la man ikke merke til det så alt for ofte.

Den nye plasma-TVen derimot er MYE bedre. 42" Panasonic G20 (600Hz). Om jeg setter den til 24Hz, 30Hz, 50Hz eller 60Hz gir ingen forandring i flimring. Logisk nok siden alt blir tegna opp med 600Hz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Den gamle plasma-TVen min hadde en del flimring. Det var speiselt på bestemte farger av bestemt lysstyrke. Dette kunne til tider være ganske plagsomt. Men på spillefilmer etc. la man ikke merke til det så alt for ofte.

Den nye plasma-TVen derimot er MYE bedre. 42" Panasonic G20 (600Hz). Om jeg setter den til 24Hz, 30Hz, 50Hz eller 60Hz gir ingen forandring i flimring. Logisk nok siden alt blir tegna opp med 600Hz.

Da kan jeg opplyse deg om at jeg også har "600Hz teknologi" og flimring i relativt stor grad. Hvis du leser to poster opp, vil du se det forklart hvorfor bildet ikke blir tegnet opp med 600Hz, men relatert til lysstyrken på bildet.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...