Gå til innhold

[Stasjonær] Spill & Design - 8500,- maks

Anbefalte innlegg

Hei.

Er interessert i å finne ut om denne maskinen er optimal i forhold til pris og dens bruk

Prisdistanse: Maks 8500,-

Bruk: De fleste Adobe CS5 programmer skal kjøres, og kan tenke meg noe highend grafikk i dagens spill.

Jeg tar utgangspunkt i komplett.no sin handleliste, og utifra den foretar jeg endringer dersom jeg finner noen produkter som er marginalt bedre enn de som allerede står i handlelisten, eller at dere som leser dette vet om sider der de er billigere.

Før jeg legger ut listen, vil jeg si at jeg er ganske utdatert på hva som er det beste på dagens marked. Om 4-kjerne er mer effektivt enn 6-kjerne, eller om 8gb ram er vesentlig bedre enn 4gb ram ift. hvilken CPU jeg benytter, kan dere komme med innspill om (vennligst)! :)

Komplett -- handleliste

Dette har jeg fra før:

• HD1: SSD (force, ettellerannet - 64gb til os, testvinner hos hw.no)
  • HD2: 500gb WD greenpower (vurderer å beholde denne egentlig)
  • Kabinett: LianLi, gammel men bunnsolid modell.
  • DVDsp: Standard
  • NorthQ cpukjøler (vann): En gammel modell så er usikker på om den passer i AM3+ sokkelen.
  • PSU: 500w (corsair): Er det nødvendig med mer enn 500w for dette oppsettet? Innspill?
  • Lydkort: Creative Fatality kort, like solid som kabinettet.

Her er mine problemstillinger:

1. Er hovedkortet jeg har valgt ut optimalt ift. prisklassen (500 - 1000)?

2. CPU - 4-kjerner eller 6-kjerner? Intel i5/i7 eller AMD phenom (AM3+)? Om jeg velger noen av disse, er 8gb vesentlig bedre enn 4gb?

Det er sikkert mye flere punkt enn dette å diskutere, så kjør tråd.

edit: retting

Endret av Startech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Asus leverer gode hovedkort, og det du har valgt har både usb3.0 og sata 6Gb/s så det skal holde mål. Ville nok byttet til en raskere disk ettersom hovedkortet støtter det: WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s.

2. Ved bruk av adobeprogrammene kan det jo være greit å ha litt prosessorkraft, så X6 serien til AMD bør passe bra her. Prosessoren du har valgt i oppsettet er jo toppmodellen så ikke noe å si på den. 8Gb ram kan jo være greit å ha med ved tung redigering i adobe. Sparer 2ramslotter og noen kroner på å gå for dette settet kontra det du har valgt: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9lenke (ikke på lager enda, men finnes tilsvarende 2x 4GB sett og)

3. Skjermkortet du har valgt yter bra det, og anbefalt strømforsyning er 500w så det skal gå bra med strømforsyningen du allerede har. (Kan bekrefte dette, har selv X6 1090HT + 6870 + 500w). Dog det kommer ny og raskere serie fra AMD nå om 2uker om du vil vente: Radeon HD 6970 får avdukingsdato

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

1. Ser ut til at denne harddisken hadde passet bedre inn i omgivelsene enn den jeg har, ja! Vurderes.

2. Stemmer angående det å spare de siste slottene, vurderte å gjøre det. Var egentlig på utkikk etter en bedre RAM løsning enn den jeg hadde i handlelisten, så denne vurderes sterkt. Tror jeg begynner med 4gb, og senere ser an om 8gb vil bli en nødvendighet.

3. Venter i to uker uten problem på 6970! Jeg visste at dem kom til å slippe ut det kommende kortet, men vet du prisforskjellen på dét, og kortet jeg hadde i handlelisten?

Du ser sikkert allerede at jeg prøver å spare på kronene! :)

Edit: Komplettlinken (RAM'en) du sendte sier dette i ingressen: Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-19-9-27, for Core i5 and i7, 1.5V sier at det er ment for i5 og i7? Er det av betydning? Har ikke hørt om en RAM som er dedikert til enten intel/amd/annet.

Endret av Startech
Lenke til kommentar

3. Venter i to uker uten problem på 6970! Jeg visste at dem kom til å slippe ut det kommende kortet, men vet du prisforskjellen på dét, og kortet jeg hadde i handlelisten?

Du ser sikkert allerede at jeg prøver å spare på kronene! :)

Edit: Komplettlinken (RAM'en) du sendte sier dette i ingressen: Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-19-9-27, for Core i5 and i7, 1.5V sier at det er ment for i5 og i7? Er det av betydning? Har ikke hørt om en RAM som er dedikert til enten intel/amd/annet.

Vil anta pris vil ligge rundt omkring der 5870 lå på ved utgivelse. Er ikke sikker på hva dette var, men under 3000,- om jeg ikke husker feil. 6870 yter veldig bra det og altså, så om du vil spare på kronene er det ikke ett dumt valg.

Brikkene er ikke dedikert til intel, det er vel mer en gimmick de bruker for å selge mer. De fungerer like bra til både amd og intel-oppsett.

Lenke til kommentar

Jepp! Skal ihvertfall ha et kort fra 68xx/69xx-serien da jeg har kun hørt svært positive ord om disse.

Brikkene er ikke dedikert til intel, det er vel mer en gimmick de bruker for å selge mer. De fungerer like bra til både amd og intel-oppsett.

Flott. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...