anordne Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Hei alle! Oppdaget noe rart her i går. Nettet funket ikke, og jeg ble mer og mer, etter masse restarting av modem, ruter, og switch prøvde jeg å koble modem direkte i pcen. Det funket og jeg fikk plutselig over 3MB/S (tilsvarer 25mbit?) istedenfor rundt 1,5MB/s som jeg fikk når jeg hadde kobla via ruter. Jeg fikk omsider ruter til å funke ut på nett igjen etter mye styr. Virka så wan porten hadde hengt seg opp på noe vis og ikke funka. Men når jeg fikk den opp å gå så var jeg tilbake på 1,5MB/s. Nett kommer via kabeltv og er gammelt modem uten dhcp server så jeg kan ikke bare koble via switch, og vil jo helst ha 3MB/s så akkurat nå er det koblet rett i pcen. Men da funkerer jo naturlig nok ikke nettverket mitt som det har brukt å gjøre. Prøvd å resette router også. Noen som har noen forklaringer på hvorfor router (Zyxel p335wt) halverer internet hastigheten? Skal prøve en annen router i dag eller imorgen. Men setter pris på alle som har noe tanker om dette. Edit: Alt er kablet nettverk! Endret 18. november 2010 av anordne Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Når internett ikke vil fungere på slike kabelanlegg, så har det som regel med lease av IP-adresse å gjøre. For å nullstille lease, så kan du kutte strøm til modemet noen minutter. Sørg for at modemet er tilkoblet f.eks WAN på router før du starter igjen. Hvorfor du får eller fikk halv fart via router vet jeg ikke, men ikke all hardware er like hvass. Hvilken hastighet skal du ha? Lenke til kommentar
anordne Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Jeg vet egentlig ikke. Det er i ett borettslag og jeg trodde jeg skulle ha 15-18mbit. Har prøvd å kutte strømmen på modemet, kanskje ikke i mange minutter men. Har fått lånt en gammel dlink nå, skal se om det funker. Sett litt på nett og noen snakker om noe MTU innstillinger på router til manuelt skal stilles til 1500. Skal prøve dette. Routeren skal være highend forbruker kvalitet. Kanskje ikke akkurat i dag, men når jeg fikk den for ca 4 år siden. Kjedelig å bruke penger på ruter for en student som meg Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Tror ikke MTU skal være problemet. Normalt vil den være 1400-1500 som default og en liten endring vil ikke spille mye inn. For å være 100% sikker på at du får fri lease, så kan du resette routeren. Da vil den bruke noen minutter på å koble seg opp etterpå. Hvis du har flere ipadresser fra ISP, så kan du jo bruke routeren som switch. Men da må du ha nok adresser til alle tilkoblede enheter. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 takk for svar. joda har prøvd å nullstille router. det ble ingen forskjell. får bare en ip fra isp, så må via en wan port(tror jeg). skal uansett prøve dlink ruteren senere i kveld å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå