Gå til innhold

Skolenettverk. Printertilgang fra elevmaskiner

Motifman

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er vårt oppsett pr idag:

1 stk Windows 2003 server

- Terminalserver

- installerte printere

- osv...

Lærer: Eksternt skrivebord (alt ok)

Elever: 70 bærbare maskiner, kontrollert av Windows SteadyState og Windows Safe Family, IKKE på eksternt skrivebord

Pr idag skal ikke elever over på eksternt skrivebord. Vi føler bra oversikt over maskinene, og siden elevene larer alt på it´s Learning, trenger ikke dette heller.

Case:

Alle klasserom har fått nye nettverksskrivere (Dell 1130n), og disse er innstallert og delt på serveren. Problemet kommer inn da det er satt opp trådløste rutere og accesspoint. Ingen av elevmaskinene får tilgang til de delte skriverene. Jeg tror grunnen til dette ligger i at routerene og accesspoint ikke opererer på samme "nettverk". Har prøvd å skru av DHCP på disse, men finner helle ikke serveren da!

Mitt forslag er å sette opp en printserver i et klasserom, og innstallere alle printerne på denne. Er dette en mulig løsning?

Vi ønsker, som dere sikkert skjønner, at alle elevmaskinene skal få tilgang til de nye skriverene, UTEN at de skal bruke eksternt skrivebord.

Kan jo installerer en skrive på en lokal maskin, for så å dele denne, men dette ønsker jeg ikke! Vil egentlig ha alt på serveren!

Det jeg også har merket meg, er at en lokal maskin, koblet til nettverket med kabel, får tilgang til serveren. Dermed må problemet her ligge i det trådløse nettverket.

Dette har vi:

D-link DIR-615 = 2 stk

Linksys Wireless-G Accesspoint = 3 stk

Setter stor pris på hjelp til dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du prater mye om eksternt skrivebord, men det som er viktig er om maskinene er meldt inn i domene eller ei, og jeg antar at det ikke er tilfelle. Ellers hadde det vært rimelig enkelt å sette opp (og noe av det første du lærer på IKT-driftsfag); legg inn skriveren på serveren, og legg inn i loginscriptet at elevene skal mappe opp skriveren...

Lenke til kommentar

Du prater mye om eksternt skrivebord, men det som er viktig er om maskinene er meldt inn i domene eller ei, og jeg antar at det ikke er tilfelle. Ellers hadde det vært rimelig enkelt å sette opp (og noe av det første du lærer på IKT-driftsfag); legg inn skriveren på serveren, og legg inn i loginscriptet at elevene skal mappe opp skriveren...

Takk for godt svar! Det er svært lenge siden jeg har gjort dette. Har en MCP fra 2000, men det er nærmest glemt alt sammen! Sånn er det...

Uansett: Mener du at jeg kan melde inn alle maskinene i domenet til skolen, og så blir dette bra? Finnes det en side som viser hvordan jeg lager/legger inn scriptet?

Takk!

Lenke til kommentar

Hei igjen

Et problem er at de fleste bærbare maskinene har Windows 7 Home Premium installert. Regner med at dette skaper diverse problemer.

Er det en mulighet å opprette en felles arbeidsgruppe, og gi de tilgang på serveren, til å aksessere printerene?

Mvh

Takk for godt svar! Det er svært lenge siden jeg har gjort dette. Har en MCP fra 2000, men det er nærmest glemt alt sammen! Sånn er det...

Uansett: Mener du at jeg kan melde inn alle maskinene i domenet til skolen, og så blir dette bra? Finnes det en side som viser hvordan jeg lager/legger inn scriptet?

Takk!

Lenke til kommentar

Hei igjen

Et problem er at de fleste bærbare maskinene har Windows 7 Home Premium installert. Regner med at dette skaper diverse problemer.

Er det en mulighet å opprette en felles arbeidsgruppe, og gi de tilgang på serveren, til å aksessere printerene?

En arbeidsgruppe vil ikke hjelpe; problemet er autentiseringen; når du ikke har tilgang til alle PCene, så kan heller ikke PCene ha tilgang til serveren.

Hvis du ikke har mulighet til å få domene på maskinene, så vil jeg tro at beste løsningen er å sette opp en webside som elevene kan gå inn på og velge skriver de har lyst til å installere. Det finnes endel løsninger for det, men vil tro at de fleste koster penger (selv bruker jeg iPrint fra Novell som har støtte for en slik løsning).

Lenke til kommentar

Godt forslag det!!

En ting jeg ikke helt skjønner, er at jeg får installert skriverene på maskinene, fordi jeg finner serveren på nettverket. Logger meg på med administratorkontoen, og legger dem til. Det som skjer videre, er at nettet virker "ustabilt", eller kanskje det er som du skriver "autoriseringen" som faller ut. Skriverene er ofte "frakoblet" på klientmaskinene, eller så er serveren plutselig ikke synlig igjen.

mener å huske at det finnes et script som gjør at en maskin automatisk logger seg på serveren ved oppstart, og holder den der. Men mulig at dette er avhengig at kontoen også finnes på serveren?

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...