Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått for mye utbetalt i lønn

amdorintel

Anbefalte innlegg

Hei,vet ikke om dette er riktig plass og poste dette men trenger hjelp.

Jobber i en bedrift der jeg jobber 7 dager på 7 dager av,jeg får natt tilleg på 45%

jeg fikk en mail tidligere i høst om at alle arbeidere hadde fått for mye utbetalt lønn i 45% i 3 mnd pga en datafeil hos selskapet

Jeg hadde ingen anelse om dette iogmed at vi jobber mye natt og ikke fikk lønnslipper for den perioden før etter dem sa ifra om dette.å jeg sa derfor at jeg ikke godtok kravet på tilbakebetaling til firmaet for "for mye utbetalt lønn"

Nå har jeg motatt brev fra en advokat som krever at jeg tilbakebetaler dette innen 7 dager eller så går det til inkaso.

Jeg ringte arbeidstilsynet og dem sa per tlf at arbeidsgiver i dette tilfelle måtte ta det på egen kappe.

Noen som har noe tips på hva jeg kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde at fristen var 3 år. Og så lenge arbeidsgiver har fortalt deg om feilen innen 3 år, så kan arbeidsgiveren kreve tilbakebetaling.

Men arbeidsgiver kan uansett ikke kreve å få tilbakebetalt alt innen 7 dager.

Og jeg tror heller ikke slike saker kan gå til inkasso. Du har ikke kjøpt eller bestillt noe. Uansett så har du rett på å få en regning og deretter inkassovarsel før de kan sende kravet videre til et inkassoselskap.

Er du medlem i et fagforbund, så ta konktakt med dem. De elsker å hjelpe medlemene sine.

Lenke til kommentar

Hei,vet ikke om dette er riktig plass og poste dette men trenger hjelp.

Jobber i en bedrift der jeg jobber 7 dager på 7 dager av,jeg får natt tilleg på 45%

jeg fikk en mail tidligere i høst om at alle arbeidere hadde fått for mye utbetalt lønn i 45% i 3 mnd pga en datafeil hos selskapet

Jeg hadde ingen anelse om dette iogmed at vi jobber mye natt og ikke fikk lønnslipper for den perioden før etter dem sa ifra om dette.å jeg sa derfor at jeg ikke godtok kravet på tilbakebetaling til firmaet for "for mye utbetalt lønn"

Nå har jeg motatt brev fra en advokat som krever at jeg tilbakebetaler dette innen 7 dager eller så går det til inkaso.

Jeg ringte arbeidstilsynet og dem sa per tlf at arbeidsgiver i dette tilfelle måtte ta det på egen kappe.

Noen som har noe tips på hva jeg kan gjøre med dette?

Jeg undrer meg stadig over folks rettferdighetssans og moral. Stadig vekk når vi diskuterer juss popper det opp folk som mener at moral er avgjørende i forhold til hverdagens jussproblemer, og rettferdighetshensynet bør være medvirkende, spesielt når man har fått for lite i lønn. Da er det soleklart at man skal få etterbetalt riktig lønn.

Men når det kommer til stykket å tilbakelevere for mye innbetalt lønn er man mer tilbakeholden med rettferdighet og moral, med uklare begrunnelser for å forsvare dette lite logiske prinsippet. Da søker man i jussen for å få medhold i denne urettmessige berikelsen.

Nok om det.

Dette spørsmålet er diskutert opptil flere ganger her på forumet i en eller annen variant.

Det er to forhold som regulerer dette spørsmålet. Det ene er Aml. § 14-15, som oppsetter at arbeidsgiver kan trekke i lønn når det på forhånd er avtalt ved skriftlig avtale. Hvis dette spørsmålet er forhåndsavklart i arbeidsavtale eller tariffavtale, er det liten grunn til å krangle. Man følger avtalens direktiver.

Hvis det ikke finnes opptegnet slikt i noen avtale, er det de ulovfestede prinsippene om Condictio Indebiti som gjelder. Du kan lese om dette i post 12 i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1253016&st=0

Kortversjonen er dog som følger:

Dersom man nekter å tilbakebetale feil utbetalt lønn og det ikke er inngått avtale om dette, kan arbeidsgiver ikke foreta trekk i lønn. Du kan da imidlertid risikere at arbeidsgiver går til retten for å få dom for å trekke i lønn. Vurderingen i retten vil da blant annet være om du var i god tro når du tok i mot pengene, hvor lang tid som er gått og om pengene er forbrukt.

G :)

Edit. Korrigerte en litt uheldig språklig uttalelse.

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt har arbeidsgiver krav på å få disse pengene tilbakebetalt. Arbeidsgiver kan ikke trekke dette fra lønn uten skriftlig samtykke, og om det dreier seg om summer som gjør at eksempelvis en hel lønn ryker, er det i begges interesse å lage en betalingsplan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...