vede Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Har begynt å leke med tanken på å igjen bygge meg en ny PC. Har sett igjennom diverse guider her. Men vet ikke helt om de passer til mitt bruk. Det finnes jo et hav av leverandører og komponeter og velge mellom så tenkte å spørre her om råd. PC'en skal brukes til bilderedigering i Photoshop, surfing, litt film + gameing men ikke så veldig krevende spill. Det blir nok mest Football Manager 2011 og kanskje Flight Simulator 9. Nå vet ikke jeg helt hvilken pris jeg skal legge meg på men hadde håpt på under 6000kr. Men er åpen for alle løsninger. Det jeg trenger er: -Kabinett -Strømforsyning -Hovedkort -Prosessor -RAM -Skjermkort -Harddisk -DVD brenner Hva må jeg ha for å være up to date? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) -Kabinett: Antec 300, CM 690 II Advance, Fractal R3 -Strømforsyning: Corsair 550w+, Mist 500w+, Chieftec 500w+ -Hovedkort: ASUS M4A89GTD PRO -Prosessor: AMD Phenom x6 1055T -RAM: Corsair XMS 4GB (2x2GB) -Skjermkort: Nvidia GTX 460 1GB, AMD HD6850/6870 -Harddisk: Samsung F3 500GB, Seagate Momentus XT 500GB, WD Black 500GB -DVD brenner: samme f.. så lenge det er SATA Endret 18. november 2010 av vesleengen Lenke til kommentar
vede Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Takk for svar. Nå har jeg alltid vært fan av Intel socket og tenkte på i5 socket. Er det noe bra? Eller er denne AMD prossesoren bedre? Lenke til kommentar
phlake Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 i5 er supert det, og meget overklokkingsvennlig selv med stock cooler. Anbefaler Define R3 på det sterkeste når det gjelder kabinett. Har selv et oppsett med i5-750 (2,66, men kjører stabilt på 3.0) og har temperaturer på mellom 27 og 40 grader med Define R2 og og ingen ekstra vifter. 6-kjerneprosessor trenger du ikke med mindre du driver med musikk, videoredigering eller avansert regning/rendring. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Tror du heller bør vudere core i7 930 eller bedre. Man finner sikkert en brukt Intel Core i5 760 sikkert til en god brukt pris også. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Her er et Intel oppsett, kuttet maks på alt uten å kutte for mye på ytelsen... https://prisguiden.no/profil/lister/111905 Et steg lavere blir i3 prosessor, men da mister du en del futt. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 kakeshoma: Bra oppsett. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Her er et Intel oppsett, kuttet maks på alt uten å kutte for mye på ytelsen... https://prisguiden.no/profil/lister/111905 Et steg lavere blir i3 prosessor, men da mister du en del futt. Du får nok ikke noe bedre enn dette for under 6000,- kr. Endret 18. november 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg savner SSD som forslag her. Få ting som har mer å si for den totale ytelsesopplevelsen, ihvertfall for de tingene han skal bruke PCn til. Til trådstarter: Masse gode tilbud på SSD nå. Så og si alle SSD vil gi deg en betydelig raskere PC når du installerer OS, PhotoShop, FM2011 etc på den. 2 Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Jeg savner SSD som forslag her. Få ting som har mer å si for den totale ytelsesopplevelsen, ihvertfall for de tingene han skal bruke PCn til. Til trådstarter: Masse gode tilbud på SSD nå. Så og si alle SSD vil gi deg en betydelig raskere PC når du installerer OS, PhotoShop, FM2011 etc på den. Desverre så vil en SSD gå på bekostning av en annen del, men SSD er definetivt det neste steget for en oppgradering, men til under 6000,- kr. blir det vanskelig. Jeg vil også anbefale trådstarter å dytte inn en tusenlapp til for SSD, men jeg ville absolutt ikke nedgradert noen av delene i oppsettet for en SSD. En SSD vil gi et langt mer responsivt system, men når du ser på faktisk ytelse i programmene eller spillene, vil ikke en SSD gi et like stort utslag som f.eks. prosessor og GPU. De andre delene er allerede presset ned til det minimumet både på pris og ytelse. Vil derimot trådstarter bruke en tusenlapp ekstra, kan denne anbefales: https://prisguiden.no/produkt/133268 Endret 18. november 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Har man 6.000 kroner til en rask PC, har man nok 7.000 kroner for en ennå raskere PC... men tankegangen er farlig, for plutselig er man oppe i over 10.000 JEG hadde ihvertfall spandert 1000 kroner ekstra for en SSD. Lenke til kommentar
vede Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 En tusenlapp ekstra blir ofte en tusenlapp til osv osv. Takk for forslag her folkens. Gå ned til i3 er uaktuelt. i7 vet jeg ikke om jeg har behov for eller økonomi til. Lenke til kommentar
vede Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Noen som vet om det går an å gå på butikken til datakjeden å kjøpe komponentene der i stedenfor å kjøpe de på nett for å slippe frakt. EDIT: Omformulering. Endret 23. november 2010 av vede Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Noen som vet om det går an å gå på butikken til datakjeden å kjøpe komponentene der i stedenfor å kjøpe de på nett for å slippe frakt. EDIT: Omformulering. Du kan kjøpe varene i butikken mot en langt dyrere pris. Det billigste alternativet, er å kjøpe varene på Datakjeden/Amentio og velg "hent i butikk". Da vil varene bli sendt gratis til nærmeste Datakjenden butikk og du kan hente de der. Lenke til kommentar
vede Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Leste at komplett.no har fått pick up sted i Stavanger også. Siden gleden var stor over det lekte meg litt å kom frem til dette: -WD Caviar® Blue™ 1TB 3,5", SATA 3 Gb/s 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM -Gigabyte GA-P55-USB3, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16, GbLAN, USB 3.0, On/Off Charge -Fractal Design Define R3 Black Pearl Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Lydabsorberende, ATX, mATX, mITX -Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.60v -Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan -MSI GeForce GTX 460 1GB "HAWK" PhysX PCI-Express 2.0, "Talon Attack", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, 810MHz -Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte Noe jeg kan spare på eller må gå opp på? Endret 28. november 2010 av vede Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Du kan gjerne gå opp til 1600 MHz minne som koster omkring det samme som 1333MHz. Ellers ville jeg byttet harddisk til Samsung Spinpoint F3 som vil være et bedre valg. Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Det er svært liten, helt umerkelig liten forskjell mellom 1333 MHz og 1600 MHz klokkehastighet på minnet, pluss at det uansett må overklokking til for å bruke 1600 MHz. Personlig ville eg spart litt penger på skjermkortet. Football Manager eller Flight sim er ikke akkurat grafisk krevende noen av dem. Det maksimalt eg ville kjøpt er GTX 460 768 MB (billigste eg fant på komplett), men du kunne sikkert gått enda litt nedover i prisklassene også uten at det hadde plaget deg noe særlig til "litt gaming" (folk overlever fint med laptopper til 6000kr). Det vil også hjelpe til å få på plass en SSD i oppsettet, Som eg kan anbefale på det sterkeste! Revolusjon i pc'n din. Lenke til kommentar
vede Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Det vil også hjelpe til å få på plass en SSD i oppsettet, Som eg kan anbefale på det sterkeste! Revolusjon i pc'n din. For en som ikke har så mye peiling. Hva vil forskjellen mellom harddisk og SSD være? Hva tilsvarer 1TB i SSD verden? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Det maksimalt eg ville kjøpt er GTX 460 768 MB Ikke enig. Det er mindre enn 100 kr forskjell på billigste 768MB- og 1GB-utgave hos Komplett, og forskjellen, ut over minnemengde, er bussbredde. Skal du først spare på skjermkort går du ned til HD 5770 som ligger under tusenlappen, ikke et kort som koster omtrent det samme men likevel er markant dårligere. For en som ikke har så mye peiling. Hva vil forskjellen mellom harddisk og SSD være? Hva tilsvarer 1TB i SSD verden? En SSD er strengt tatt en harddisk, men basert på flashminne istedenfor de tradisjonelle platene. Forskjellen i praksis er at SSD har laaangt høyere lese- og skriveytelse, men koster til gjengjeld langt mer per GB enn en platedisk. De fleste som kjøper SSD-disk i dag går normalt for en disk på 60-120GB for installasjon av OS og programvare, og har egne, dedikerte platedisker for masselagring i tillegg. Konvensjonen er dermed ikke "enten eller", men enten begge deler eller kun platedisk - avhengig av behov og budsjett. I praksis vil du med en SSD-disk oppleve mye raskere booting og raskere oppstart av programvare, forutsatt at disse er installert på SSD-disken. Du kan ikke dermed si at 1TB platedisk tilsvarer x GB SSD-disk. En GB er en GB uansett hva slags disk du har, forskjellen ligger i kapasitet og ytelse. Det finnes SSD-disker på 1TB, men de koster noen titalls tusen kroner. Endret 29. november 2010 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå