anonymus94 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hei. Jeg har noen spørsmål rundt mac, nrk, og silverlight. Da jeg går inn på nett tv på nrk.no så kommer det opp sånn spesiell popup sak i safari der det står at jeg må oppdatere noe med silverlight. Er det noe virus greier? Trodde ihvertfall det het noe rundt microsoft silverlight, trykket ihvertfall på nei. Og da startet nett tv uten problemer. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Silverlight er Microsofts konkurrent til Adobes Flash, og brukes til å spille av video på NRKs nettTV. Selv om video spilles av uansett, så vil jeg anbefale deg å oppdatere det. Og et lite stalltips - Det finnes ikke virus til Mac. Endret 18. november 2010 av nubbiz Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Påstå at det ikke finnes virus til Mac er å dra den for langt. Mac er ikke immun mot malware, men det er sjeldent at man finner en Mac infisert, og det krever somregel root access for å kunne gjøre noe særlig med skade. Malware er mest utbredt til Windows da dette er et OS som flertallet bruker. Angående Silverlight, Mac. Endret 18. november 2010 av Lednar Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Takk, takk. Da skal jeg ihvertfall få oppdatert silverlighten ^^ Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Merk deg at det var en gammel artikkel jeg postet. Eneste grunnen jeg la den til var for å vise at Silverlight faktisk er til Mac. Husk, om du mener posten er løst så trykk på "Løst" knappen oppe til høyre. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Nå er det forskjell på Malware, Trojanere og Virus. Og Virus finnes ikke til Mac OS X. Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Sant at det er forskjell på malware, trojanere og virus. Malware er samlebetegnelse på for ondsinnede programvare. Trojanere og virus er blant de som går under denne samlebetegnelsen. Har vært borti virus på Mac som har utnyttet et sikkerhetshull i Java. Var en person som hadde gitt lov til noe han ikke visste hva var, og dermed fikk den sniket seg inn. Samme personen har gitt lov til trojanere også, morsomt nok. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Med mindre han brukte OS 9, så har han nok lurt deg. Det finnes ikke virus til OS X. Men trojanere finnes det, så det er nok det han har fått Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 20. november 2010 Forfatter Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Kan du dokumentere at det ikke finnes noe virus til OSX? Endret 20. november 2010 av anonymus94 Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Jeg har nok ingen forskningsrapport på det. Strengt tatt så er det lettere å motbevise det ved å komme med et virus. Og jeg har ennå ikke hørt om, lest om eller funnet noen som har fått det. Jeg sier ikke en Mac er immun, da det finnes trojanere og annen malware, samt den kan få Windowsvirus selv om de ikke skader macen. Dog kan du spre det videre ved email f.eks. Selvfølgelig, nå brukes virus løst om alt, men om vi den tradisjonelle definisjonen, hvor trojanere måtte ha brukerens tillatelse og virus infiserte uten brukerens tillatelse, så er det allment kjent at det ikke finnes virus. Om noen kan bevise det motsatte så skal jeg gledelig trekke tilbake mitt ord Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Endret 21. november 2010 av anonymus94 Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Orker ikke lese hele men ser ut som han skriver noe om virus på mac som ikke krever passord, men ikke skyt meg om det ikke stemmer http://macviruscom.wordpress.com/ Lenke til kommentar
Lednar Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Joda, ordet virus i disse dager brukes ganske mye. Men definisjonen er egentlig klar. Folk er bare uviten. http://www.sophos.com/pressoffice/news/articles/2006/02/macosxleap.html Uansett, tråden her er løst. Om noen ønsker å ta denne diskusjonen, så vil jeg anbefale at man enter henter inn en mod for å splitte tråden, eller starte en helt ny. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Sier meg enig med Lednar, så vi lar virusdiskusjonen ligge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå