Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannhelse

stasomfaen

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan jeg skal starte.. Er saann at jeg har faatt daarlig oppfoelging av voksne naar det kommer til tannhelse naar jeg var liten.. Dvs. jeg har hatt masse hull i jekslene fram til naa (18 aar). For noen aar siden hadde jeg tannsten mellom ei fortann, som gjorde at tannlegen satte inn en stor fylling.. Nesten halve tanna. Var hos tannlegen her i USA i dag og han sier at nerven i tanna er doed! Dvs. at om jeg vil gjoere noe med det her asap, maa jeg ut med rundt 800 dollar! I tillegg har jeg saanne greier bak tennene etter regulering som ikke kommer av foer jeg er i norge igjen (juni). Har ogsaa smaahakk osv i andre fortenner som gjoer at jeg blir litt misfornoyd. Kan virke som hull av og til, men sist jeg ble sjekket saa var det ikke det tydligvis..

Hva skal jeg gjoere? ;s noen maate aa faa litt dekning paa? Og er det veldig unormalt aa ha ei krone eller to paa tennene? Eller blir det kalt broer kanskje..?

Blir rett og slett deppa, for det kommer til aa koste... Jeg har ikke raad til aa bruke bort alle penga paa tannlege!

Aassen behandlinger er mulige aa faa om man har mye syreskader? Er ikke veldig utsatt enda, men hvis det skjer at tennene begynner aa etse litt bort, gaar det an aa smelte paa "emalje" eller noe da? Saann at man faar aalreite tenner?

Bruker amerikansk tastatur btw, saa bruker (aa) og (o/oe) istedetfor, siden tastaturet ikke har de 3 tilleggsbokstavene vi har i norge.

Hadde vaert fint om jeg fikk noe svar her... Er rett og slett trist aa tenke paa. Har ikke lyst til aa bytte ut tenner og vie halve livet mitt til tannpleie i saa ung alder. Jeg pusser 2 ganger daglig, bruker tanntraad paa kvelden, og munnskyll som regel paa kvelden.

Reguleringen har gjort mye av skadene... Vaert vanskelig aa holde styr paa tennene. Synes heller ikke tannlegene mine i Norge har vaert noe flinke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn deg en skikkelig tannlege. Rotfylling for 800dollar? I Norge får du jo dette for under tusenlappen siden du bare er 18 år. Er nerven din død må den ut, snarest mulig!!!

Bro og kroner er 2 forskjellige ting.

Du bør komme deg til tannlegen fortest mulig siden du bare er 18, venter du til du bikker 20 kommer du til å angre siden du da ikke har rabatter lengre.

Hvilke tenner trenger du å bytte ?

Lenke til kommentar

Takk! Er bare ene fortanna.. Ikke en av de to helt fremste, men en rett ved siden av. Han sa jeg kanskje maatte ha "crone" som tydligvis betyr krone? Sette paa en "fake tann" rundt tanna som han sliper ned elns? Problemet er den reguleringsdritten bak tenna.. Blir litt jobb liksom. Det var ikke bare rotfylling.. Var 2 forskjellige greier + evt. krone

Peiling paa om EF reiseorganisasjon dekker noe av dette? Har saann erica forsikring om det hjelper?

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Ja, det var noe med at tanna var helt doed.. Pga fyllinga som va saapass stor, saa han maatte fjerne det doede vevet og noe greier, og kanskje sette paa ei krone.

Fan blir bare rot dette... Med reguleringsgreia, forsikring, penger... Er baaare stress! Fan ta tenner! Skulle oenske man slapp aa gaa til tannlegen og at tennene bare var plastikk!

Lenke til kommentar

Ja er noe dritt det der, har selv vert med tannlegen rundt 15 ganger siden april og lagt ut rundt 60.000 hittil i år. Blir nok 30.000 til neste år.

Kan en god del om tenner nå, så spørr om alt du lurer på, her er sikkert flere på forumet som kan mye også.

Lenke til kommentar

Egentlig ingenting, siden tannlegen i Norge skulle fikse den tanna, men ville se om jeg hadde noe andre hull.. I fortanna ved siden av denne drittanna er det noe rusk, eller et lite hull, siden jeg ikke kommer til pga den drittreguleringa bak der, saa maa fikse det i hvertfall, enten jeg dropper aa taa den drittanna i USA eller ikke

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid tannleger i Norge borrer små hull fordi hullene er små og de vil ha kontroll på dem om du går til kontroller og de har en tennene dine fra tidligere kontroller på data slik at de lett kan se utviklingen.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...