Oxford Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg prøvde å søke på ordet støy i forumet, men fikk ingen treff... Jeg skal ha følgende komponenter, til en PC, som er potensielle støykilder: Strømforsyning Prosessorkjølere (ikke vannkjøling) Hovedkort Skjermkort Harddisk Denne PC'en skal både brukes til å spille f.eks MS flightsim eller andre tyngre 3D spill og til kontorbruk, det er derfor viktig med både god 2D og 3D grafikk. Jeg vil helst basere PC'en på AMD og nForce 2 plattform da dette gir mest for pengene. En Barton XP2500 er allerede satt opp på ønskelista, men jeg vil gjerne høre litt om evt. erfaringer når det gjelder støy på de nevnte komponentene over. Jeg finner av og til noen støytall på CPU kjølere og harddisker, men lite på skjermkort og hovekort. Derfor er det veldig verdifult med innspill fra dere som har praktisk erfaring med komponentene! Økonomien er heller ikke så veldig god, så det er liten vits å anbefale enkeltkomponenter til en pris over kr. 1700,-, eller strømforsyninger til over kr. 1000,-. De har jeg uansett ikke råd til for øyeblikket... Jeg er takknemlig for alle innspill!! Lenke til kommentar
Sealine Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 den mest stille Harddisken jeg kan anbefale må være Seagate Barracude 120 GB 8MB Cache (S-ATA?) Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 En Seagate Barracuda Hd.. Denne eller denne kjøleribba, disse er forholdsvis dyre men de er da også de beste, også en sånnen vifte.. da er det støysvakt og kjøler godt.. når det gjelder hk kan du bare sette på en passiv kjøler, fks denne, til 3dkortet kan du sette på en heatpipe, fks denne også kjøer den uten vifta.. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Strømforsyning - Der e ein SilentMaxx, Pro Silence 350 hos microplex. 350W, ingen vifte, 2000kr. Alternativt, så kjøp en billig PSU, fjern vifta han har, lag større hull i den og monter en 120mm vifte m vifteregulator... HDD - Tror samsung sine er stille, den Silentdrive serien .... men det høres jo skummelt ut m samsung disk. Skj.kort - ATI har en passivt kjølt en, sjekk anbefaling av skjermkort hos hardware.no ... de lister opp en.... Alternativet er å kjøpe et TI4200 og den Zalman 80AHP gpu heatpipe kjøleren... så blir skj.kortet passivt kjølt. men den er det et par men men me.[/url] Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg prøvde å søke på ordet støy i forumet, men fikk ingen treff... Grunnen til det er enkel: Søkemotoren godtar ikke norske tegn. Man kan bruke en * som wildcard, men dette forårsaker ofte at søkemotoren gir en feilmelding ved for mange treff... Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Tusen takk for de svarene jeg har fått foreløpig! Jeg er også ute etter folks erfaring med de forskjellige alternativene. Jeg kan jo selv sitte å søke på nettet og lese teori om forskjellige typer komponenter, men teori og praksis stemmer ikke altid like bra overens... derfor flott med tilbakemelding i fra dere som har prøvd de forskjellige alternativene der ute! Igjen må jeg gjenta at økonomien ikke er på topp... så det forslaget om en PSU til 2000,- var litt utenfor det jeg hadde tenkt meg:) edit: takk for tipset om søkemotoren og norske tegn! Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Anbefalinger til støysvake komponenter: PSU: kjøp denne: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=2...46&l=2&lantall= (Trenger du ikke kabinettet så selg det på qxl for et par hundrelapper, altså du sitter igjen med en billig og meget bra PSU) HD: Kjøp en hd du kan ha i en silentdrive (f.eks en billig seagate: http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annons...&g1=37&g1text=) Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Anbefalinger til støysvake komponenter: PSU: kjøp denne: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=2...46&l=2&lantall= (Trenger du ikke kabinettet så selg det på qxl for et par hundrelapper, altså du sitter igjen med en billig og meget bra PSU) HD: Kjøp en hd du kan ha i en silentdrive (f.eks en billig seagate:http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annonse&p=14576&l=3&pg3=&g0=215&g1=37&g1text=) Godt tips med AOpen kabinettet, men man kan kjøpe et AOpen PSU separat med den stille 12x12cm viften på mpx for kr 485,- Kabinettet koster jo 673,-. Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Anbefaler deg å kjøpe et asus hk f.eks det meget populære asus A7N8X Deluxe/gold kortet. http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...15&l=2&lantall= Dette er et meget godt hk med det du skulle trenge av tilkoblinger ol og så har det passiv kjøling av north bridge. Veldig mange andre som f.eks msi og abit bruker mindre ribbe og en liten vifte, og vips har du enda en støy kilde(og en ting til som kan gå i stykker :wink: ). Jeg kjøpte meg en støydempings matte på biltema for kanskje 60-70 kr. Den har jeg tenkt til å skjære til og montere inn i kabinettet, regner med det hjelper litt. Billig er det iallefall. Den har lim bak et kontakt papir så det er enkelt å montere, omtrent som et plaster Ellers har jeg en standard strømforsyning som fulgte med kabinettet Chieftech 360W. Er ikke akkurat støyfri, men mener å ha hørt flere som har gjort tweaket med å bytte vifte som ble nevnt her med hell. En stillegående Pabst vifte fra microplex skal vist gjøre susen, eller helst fjerne den da, he he. Tror ikke jeg ville anbefale deg å kjøpe et skjermkort m passiv kjøling hvis du er ute etter noe i nærheten av ok 3D ytelse. Zahlman har en passiv kjøle enhet til skjermkort du kan kjøpe for å erstatte den vanlige viften som følger med. Den var vist ikke riktig god nok i seg selv hvis jeg husker testen korrekt, men monter en lydløs 80mm vifte på den og den fuker utmerket. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 gå for en veit kjøleribbe med stille papst vifte -> www.3dfxcool.no Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Strømforsyning: Enermax Strømforsyning ATX 350W (P-4) Silent Plus Series (NOK 591.00) på komplett. Her kan du justere viftene slik at de støyer minimalt. Til prosessoren kan du enten gå for en SLK900 med en stillegående vifte, eller du kan ta en Igloo silent breeze fra komplett som koster adskillig mye mindre. I kabinettet annbefaler jeg papst 19db vifter som varer lenge uten å lage ulyder/skranglelyder. Monterer du de et stykke fra tykke griller osv. kan du ikke høre de inne i et kabinett samtidig som de gir god luftflyt. Harddisker: Segate barracuda 5 vanlig eller seriell er veldig stillegående og gode harddisker. Har montert 4 stk av forrige serie og ingen problemer med de enda 2 år senere. Har 2 stk i min egen maskin og kan ikke høres med lukket kabinett og vannkjøling. Skjermkortet: Du får en versjon av 9700pro med en heatpipe (uten vifter). Denne kjøleren får du kjøpt i løsvekt og så om du vil ha feks 9800 så kan denne kjøleren sikkert monteres på dette kortet og. En annen løsning er å skifte ribben på kortet til en større en (gammel prosessorribbe) sette på en større og stillere vifte. feks en 80mm vifte på 7 volt som blåser mot skjermkortet vil holde. Tror da du har deg et så stille system som det nesten går ann uten å koble over til vannkjøling. Lian li kabinettene er konge (har 1 selv) så annbefaler disse og. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Skjermkort: Kjøp deg Sapphire 9700 Ultimate edition, uten vifter! Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Anbefalinger til støysvake komponenter: PSU: kjøp denne: http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=2...46&l=2&lantall= (Trenger du ikke kabinettet så selg det på qxl for et par hundrelapper, altså du sitter igjen med en billig og meget bra PSU) HD: Kjøp en hd du kan ha i en silentdrive (f.eks en billig seagate:http://www.mpx.no/asp/info.asp?mode=annonse&p=14576&l=3&pg3=&g0=215&g1=37&g1text=) Godt tips med AOpen kabinettet, men man kan kjøpe et AOpen PSU separat med den stille 12x12cm viften på mpx for kr 485,- Kabinettet koster jo 673,-. Det er ikke alle som får handle varene uten moms. Hvis du vil ha den PSU´en men heller kjøper Kabinettet så vil selve kabinettet koste deg 234 kr. Det må en vel si er veldig billig. Skulle ikke forundre meg om du oppnår 400 for det på qxl. Edit: Frakten blir vel en 50 lapp dyrere hvis du bestiller kabinettet. men et kabinett til under 300 er vel billig det og. Lenke til kommentar
Oxford Skrevet 2. august 2003 Forfatter Del Skrevet 2. august 2003 Det er fint å se at denne tråden har tatt seg opp igjen! Det virker som om alt for mange av de som bruker dette forumet kun er opptatt av killer performance, og ikke ofrer støyen en tanke (eller mener at støy er en kul ting som viser at de har en RÅ maskin)... Jeg er fortsatt interessert i flest mulig inspill og erfaringer angående støysvake komponenter, de pengene jeg skulle handle for tidligere ble prioritert på andre områder (dessverre), så jeg har ikke bygd ny PC enda... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Den strømforsyninga som følger med i Aopen-kabinettet er samme modellen som microplex selger, (Fortron/Source) med 12cm vifte. Lenke til kommentar
EggeN Skrevet 2. august 2003 Del Skrevet 2. august 2003 Mange komponenter som PSU og vifter kan man instille omdreininger på og dermed også støyen.. Hvis du kjøper f.eks zalman vifter (veldig stillegående på lavt nivå men klarer likevel å ta 31 m3 cmf (Ca.) med andre ord: de flytter mye luft på sitt laveste nivå også..) Ellers kan du også satse på å ha en stor 120mm vifte som på lavt nivå (omdreininger) likevel klarer å flytte bra med luft og er meget stillegående.. Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Sjekk mitt innlegg til en lignende tråd i forumet her Lenke til kommentar
goggi Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Fortron psu med 12cm vifte. swiftech m/12 db papst zalman heatpipe på gfx-kortet + noen 12db papst som kabinett vifter Lenke til kommentar
cozmic Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Det du er ute etter er dette; http://www.tranquilpc.co.uk/ som kan kjøpes her; www.mini-itx.com Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Stille PC. Jeg er også litt sprø når det kommer til støy og det er et tema ofte diskutert her. Du bør sjekke www.silentpcreview.com der finner du det meste av info vedr. støysvake komponenter du kan også lese denne theaden i forumet : http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...ghlight=fortron og lete etter søke ord etc. Min PC (på IC7) Temp var: Kabinett : 33/35 CPU : 52/56 Disker: 37 & 38 PWN : 40/42 (Strømforsyning) I dag er den: Kabinett : 31 CPU : 48 Disker: 32 PWN : 38 (Strømforsyning) Rimelig stor forskjel særlig når man tenker på at støynivået er redusert fra jettfly til ca 25dbA !! ----------------- Abit IC7 HK Pentium 4 3.0GHz 800FSB. (Kjøles med Thermalright SLK-900 og en Papst 3412NGL) 2x 512 DDR (TwinMos PC3200 m Winbond) PC 400MHz (Uten kjøling) 2x IBM 180 GB Deskstar (Nede i front med Papst 8412NGML. Luft inn) Fortron-Source FSP350-60PN(PF) (350W) (ca 20dbA) LianLI PC602BUSB Papst 8412NGML luft ut bak. Sunbeam Rheobus viftestyring. Lars. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå