monsenroger Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hei, Fikk tilbake en større oppgave i norsk i dag, og jeg må si jeg hevet øyenbrynene når jeg så den største feilen min. Oppgaven dreide seg om Knut Hamsun, Henrik Ibsen og en del ting som følger med de, og i den forbindelse nevnte jeg en del romaner. Alle romaner jeg nevnte i teksten hadde rød strek under seg for å bemerke en skrivefeil i teksten. For læreren sa at det var sånn for romaner. Eksempel: Det skal stå "Villanden", ikke "Villanden". Hverken jeg eller klassekammeratene mine hadde hørt om denne regelen, og det er ekstra irriterende da jeg fikk karakteren B, med kommentaren "Meget god oppgave, men skrivefeil hindrer for bedre karakter". Lenke til kommentar
satchman Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Dette høres jo litt sært ut da. Jeg kunne skjønt det hvis det var oppgitt at man skulle gjøre det sånn i selve oppgaven, men det var det vel ikke? Lenke til kommentar
monsenroger Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Oppgaven sa ingenting om dette. Læreren sa det var en skriveregel når man nevnte romaner Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Sært. Finnes det en annen norsklærer på skolen du kan spørre om dette? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Aldri høyrt eller sett noko liknande, verkar som om læraren har dikta opp sine eigne grammatikkreglar. Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Jøss. Her hadde ihvertfall jeg krevd å få prøva sett i gjennom av en annen norsklærer. Endret 21. november 2010 av Christiαn Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hvis du skal nevne et verk, skal verket kursiveres. Hvis du nevner noe som står i en samling, skal det ha anførselstegn. Eksempel: Romanen Elsk meg i morgen Diktet "Tenk" i samlingen Tenktenk Noe understreking har jeg aldri hørt om. 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Underlig, jeg er norsklærer, dog på ungdomstrinnet, og har aldri hørt om en slik regel. Ta oppgaven tilbake til læreren og få h*n til å forklare hvor mye du egentlig har blitt trukket for dette. Samtidig spør du også hvor i læreboken denne regelen står, for du har desverre gått glipp av den. Om h*n ikke kan svare på dette ville jeg bedt læreren om å vurdere besvarelsen på nytt, eller fått en annen lærer til å bedømme den. PS: Forøvrig har Eksistens helt rett. Understreking må i så fall være en særregel som nettopp har kommet, eller en særdeles kreativ lærers eget verk. Endret 21. november 2010 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Utover dette har du i eksempelet benyttet liten V i "Villanden". Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Utover dette har du i eksempelet benyttet liten V i "Villanden". Ser stor ut på min skjerm. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Er denne personen tilfeldigvis også engelsklærer? Jeg tror dette er en regel som gjelder på engelsk. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Utover dette har du i eksempelet benyttet liten V i "Villanden". Om du først skal plukke på feil, kan du jo plukke på at han har skrevet "Villanden", og ikke "Vildanden" som verket egentlig heter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå