Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Merkelig skriveregel - romaner skal understrekes? wtf?

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk tilbake en større oppgave i norsk i dag, og jeg må si jeg hevet øyenbrynene når jeg så den største feilen min.

Oppgaven dreide seg om Knut Hamsun, Henrik Ibsen og en del ting som følger med de, og i den forbindelse nevnte jeg en del romaner. Alle romaner jeg nevnte i teksten hadde rød strek under seg for å bemerke en skrivefeil i teksten. For læreren sa at det var sånn for romaner.

Eksempel:

Det skal stå "Villanden", ikke "Villanden".

Hverken jeg eller klassekammeratene mine hadde hørt om denne regelen, og det er ekstra irriterende da jeg fikk karakteren B, med kommentaren "Meget god oppgave, men skrivefeil hindrer for bedre karakter". :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal nevne et verk, skal verket kursiveres. Hvis du nevner noe som står i en samling, skal det ha anførselstegn.

Eksempel: Romanen Elsk meg i morgen

Diktet "Tenk" i samlingen Tenktenk

Noe understreking har jeg aldri hørt om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Underlig, jeg er norsklærer, dog på ungdomstrinnet, og har aldri hørt om en slik regel. Ta oppgaven tilbake til læreren og få h*n til å forklare hvor mye du egentlig har blitt trukket for dette. Samtidig spør du også hvor i læreboken denne regelen står, for du har desverre gått glipp av den. Om h*n ikke kan svare på dette ville jeg bedt læreren om å vurdere besvarelsen på nytt, eller fått en annen lærer til å bedømme den.

PS: Forøvrig har Eksistens helt rett. Understreking må i så fall være en særregel som nettopp har kommet, eller en særdeles kreativ lærers eget verk.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...