Gå til innhold

Deres mening om feil på Norsk 10 klasse (mine feil)


horse4life

Anbefalte innlegg

Hei, det har seg slik nå at min lærer har kommet med tilbake melding på mine feil og det er strengt talt veldig merkelige feil å ta opp på denne måten, ja jeg har skrevet dette jeg kommer med nå, men det er i den grad om det er feil. (drit i hvordan jeg skriver dette ovenfor lol:P)

 

Jeg vil skrive hva feilene er når jeg har fått et par tilbakemeldinger på denne (Ja jeg vet at jeg klarte å skrive Rett å slett, har blir og all istedet for alle en gang, men det er pga dårlig gjennomlesing av meg selv før levering)

 

Skriv alt dere reagerer på(Men også i hvor stor grad dere mener det er viktig! (har på følelsen at det står side2 der et sted)

 

 

 

For litt over 10 år siden startet tredje verdenskrig for alvor. Den er rundt oss hele tiden. Men ingen land deltar. Det har ikke noe med det norske militæret å gjøre. Det er ikke krigen i Afghanistan. Jeg snakker om en horde av mennesker som skyter hverandre dagen lang. Og ler godt når de dreper. Rett å slett gladdrepende terrorister. Uten samvittighet over sine ofre. Uten frykt. Bare for moroskyld. I en krig som blir ført i en uendelig verden. Nemlig over internett. For det har seg dessverre slik at millioner av verdens befolkning sitter med kontrollen i hånda og begår tusenvis av uskyldige drap, mens mennesket på den andre siden sitter og banner for seg selv. Tredje verdenskrig har startet og vil vare for evig og alltid.

 

Jeg regner med at du har hørt om ”Call of Duty” forkortet ”CoD” som på godt norsk blir torsk. Et kall om plikt. Og det har tydeligvis fått folk til å tro at det er deres plikt og sitte der og spille det. For dette har blitt et vanlig emne rundt omkring. ”Hvilken prestige er du i på CoD?” eller ”Hva er din lengste killstreak?” En fulltreffer for å starte en samtale. Hvem gidder å snakke om været når man kan snakke om CoD?

 

Men all uskyldig drap og terror på PC-en har sine symptomer. Knuste skjermer, aggressive barn og mangel på realitetsforståelse. Språket blir blandet sammen med all verdens engelske ord. Skolen blir skjøvet til side for spilling. Lekser finnes ikke og karakterene på skolen når bunnen om de allerede ikke er der. Du har rett og slett en krig imot deg selv. For hvert skudd som blir avfyrt så dør hjernecellene dine en etter en! Hjernen skrumper sammen til en ert. Beina dine blir lamme som tre. Øynene blir kvadratiske og til slutt er verden blir et spill. Et spill du aldri kommer ut av.

 

 

Så før du starter å spille så bør du tenke over hva du vil bli. En hjernevasket drapsmaskin eller et velutdannet menneske? For har du først startet så er du fanget i spillet. Og skulle du noen gang klare å rive deg løs, så har du ikke en fjern anelse om hva eller hvor du skal gjøre av deg. Krigen har kommet for å bli. Den utvikler seg år etter år. Blir større år etter år. Til slutt sitter hele verden fanget i sitt eget hjem. Med kun en tanke i hodet. Å drepe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For litt over 10 år (ti år) siden startet tredje verdenskrig for alvor. Den er rundt oss hele tiden. Men ingen land deltar. Det har ikke noe med det norske militæret å gjøre. Det er ikke krigen i Afghanistan. Jeg snakker om en horde av mennesker som skyter hverandre dagen lang. Og ler godt når de dreper. Rett å slett (rett og slett) gladdrepende terrorister. Uten samvittighet over (ville benyttet OVERFOR) sine ofre. Uten frykt. Bare for moroskyld. I en krig som blir ført i en uendelig verden. Nemlig over internett. For det har seg dessverre slik at millioner av verdens befolkning sitter med kontrollen i hånda og begår tusenvis av uskyldige drap, mens mennesket på den andre siden sitter og banner for seg selv. Tredje verdenskrig har startet og vil vare for evig og alltid.

 

Jeg regner med at du har hørt om ”Call of Duty” forkortet ”CoD” som på godt norsk blir torsk. Et kall om plikt. Og det har tydeligvis fått folk til å tro at det er deres plikt og (å/og-feil) sitte der og spille det. For dette har (tillatt, men bruk av ER høres bedre ut) blitt et vanlig emne rundt omkring. ”Hvilken prestige er du i på CoD?” eller ”Hva er din lengste killstreak?” En fulltreffer for å starte en samtale. Hvem gidder å snakke om været når man kan snakke om CoD?

 

Men all uskyldig drap og terror på PC-en har sine symptomer. Knuste skjermer, aggressive barn og mangel på realitetsforståelse. Språket blir blandet sammen med all verdens engelske ord. Skolen blir skjøvet til side for spilling. Lekser finnes ikke og karakterene på skolen når bunnen om de allerede ikke er der. Du har rett og slett en krig imot deg selv. For hvert skudd som blir avfyrt så dør hjernecellene dine en etter en (én etter én)! Hjernen skrumper sammen til en ert. Beina dine blir lamme som tre. Øynene blir kvadratiske og til slutt er verden blir (blitt) et spill. Et spill du aldri kommer ut av.

 

 

Så før du starter å spille så bør du tenke over hva du vil bli. En hjernevasket drapsmaskin eller et velutdannet menneske? For har du først startet så er du fanget i spillet. Og skulle du noen gang klare å rive deg løs, så har du ikke en fjern anelse om hva eller hvor du skal gjøre av deg. Krigen har kommet for å bli. Den utvikler seg år etter år. Blir større år etter år. Til slutt sitter hele verden fanget i sitt eget hjem. Med kun en (én) tanke i hodet. Å drepe.

 

 

 

_______________________________________________________________

 

For øvrig håper jeg dette er et kåseri av et eller annet slag. Det første avsnittet bør etter min mening skrives om på grunn av dets manglende flyt grunnet svært korte setninger.

Endret av Eksistens
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For litt over 10 år siden startet tredje verdenskrig for alvor. Den er rundt oss hele tiden. M1en ingen land deltar. Det har ikke noe med det norske militæret å gjøre. Det er ikke krigen i Afghanistan. Jeg snakker om en horde av mennesker som skyter hverandre dagen lang2. O3g ler godt når de dreper. Rett å18 slett gladdrepende4 terrorister. U5aten samvittighet over sine ofre. U5bten frykt. Bare for moro 6skyld. I en krig som blir ført i en uendelig verden7. Nemlig over internett8. For det har seg dessverre slik at millioner av verdens befolkning sitter med kontrollen i hånda og begår tusenvis av uskyldige drap9, mens mennesket på den andre siden sitter og banner for seg selv. Tredje verdenskrig har startet og vil vare for evig og alltid.

 

Jeg regner med at du har hørt om ”Call of Duty” forkortet ”CoD” som på godt norsk blir torsk. Et kall om plikt19. O3g det har tydeligvis fått folk til å tro at det er deres plikt og sitte der og10 spille det. For dette har blitt et vanlig emne rundt omkring.11 ”Hvilken prestige er du i på CoD?” eller ”Hva er din lengste killstreak?” En fulltreffer for å starte en samtale. Hvem gidder å snakke om været når man kan snakke om CoD?

 

Men all uskyldig drap og terror på PC-en har sine symptomer12. Knuste skjermer, aggressive barn og mangel på realitetsforståelse15. Språket blir blandet sammen med all verdens engelske ord13. Skolen blir skjøvet til side for spilling. Lekser finnes ikke og karakterene på skolen når bunnen om de allerede ikke er der. Du har rett og slett en krig imot deg selv. For hvert skudd som blir avfyrt så dør hjernecellene dine en etter en! Hjernen skrumper sammen til en ert. Beina dine blir lamme som tre. Øynene blir kvadratiske14 og til slutt er verden blir et spill.15Et spill du aldri kommer ut av.16

 

Så før du starter å spille så bør du tenke over hva du vil bli. En hjernevasket drapsmaskin eller et velutdannet menneske?17 For har du først startet så er du fanget i spillet16. Og skulle du noen gang klare å rive deg løs, så har du ikke en fjern anelse om hva eller hvor du skal gjøre av deg. Krigen har kommet for å bli. Den utvikler seg år etter år. Blir større år etter år. Til slutt sitter hele verden fanget i sitt eget hjem. Med kun en tanke i hodet.11 Å drepe.

 

1: Her mener jeg at det burde være en setning istedenfor to. Ikke direkte feil, men dog.

2: Man kan ikke skyte hverandre i stort mer enn et par minutter av gangen. Her er kanskje "hver dag" bedre?

3: Du kan ikke bruke et bindeord når du ikke har noe å binde sammen på hver side. Her kunne du fjernet punktum.

4: "Drapsglade" er bedre enn "Gladdrepende"

5a og 5b: Dette er fortsettelse av forrige setning så punktum er overflødig. Komma og 'og' passer bedre.

6: "Moroskyld" er ikke ett ord. Her må du ha et mellomrom.

7: Faktafeil. Spillverdenen har relativt klare og igjennomtrengelige grenser som gjør at en hver spillverden har en endelig størrelse.

8: Dette er en veldig dårlig setning alene og burde være bundet med setningen foran, hadde den ikke vært feil den også. :/

9: En handling som drap er neppe uskyldig. I spillet så er poenget å drepe, men de som blir drept har også samme intensjonen så uskyld har ikke noe her å gjøre. Da må du prate om GTA eller liknende hvor man meier ned fotgjengere som ikke kan skade deg.

10: Her skal det være infinitivsmerke og ikke bindeord

11: Her er kolon eller semikolon et bedre valg

12: Konsekvenser?

13: Et opptak av engelske ord er ikke unikt nok for spillverdenen til at det er et gyldig argument i denne sammenhengen. Man ser de samme tendensene innenfor mange andre felt.

14: Dette er ikke fakta. Skal du bruke dette som en metafor om at spilling gjør dummere så er anførselstegn rundt "dør" på sin plass. Forsking viser også at ungdom (ikke barn) som spiller slike FPS har en bedre evne til å holde oversikt over venner i en menneskemengde og bedre øye-hånd-koordinasjon.

15: Det at folk har vansker med å skille den virkelige verden fra en fantasiverden er ikke noe nytt fenomen. Vi har sett dette fra kino, TV, video, DVD og nå spill.

16: Spillavhengighet er et veldig alvorlig sosialt problem, men det er ikke noe som nødvendigvis er fatalt. Jeg er helt enig med deg at måtehold er her, som de fleste andre steder, på sin plass.

17: Dette er ikke et spørsmål.

18: Så ikke denne på første tur igjennom, men her skal det være bindeord og ikke infinitivsmerke.

19: Jeg har ikke noen bedre oversettelse på uttrykket, men det må finnes noe bedre enn dette.

 

Min vurdering er at dette er en tekst med viktige momenter, men både språkmessig og fagmessig så er den veldig unøyaktig. Nå er ikke alle korreksjonene her spesielt viktig, men jeg ville neppe latt en slik tekst bestå for elever over åttende klassetrinn om jeg hadde vært lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...