spnh Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hei, skal ta en vanlig blodprøve pga en vanlig medisin jeg går på, for å skjekke om leveren tar skade av medisinen. Vil de se noe THC? Er ikke en blodprøve for å teste meg for thc . Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Nei. De tester ikke etter THC sånn uten videre og vil heller ikke se noen indikasjoner på cannabisbruk. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Og om de skulle det, tror jeg ikke de hadde hatt lov til å fortelle noen, dette dekkes vell av taushetsplikten. EDIT; http://www.lommelegen.no/335509/taushetsplikt www.barexas.comHei ! Din venn trenger ikke å bekymre seg i det hele tatt for dette. Legen har fullstendig taushetsplikt for alle forhold legen får rede på i pasientkontakten, inkl. opplysninger om narkotikamisbruk. De eneste unntakene fra taushetsplikten er hvis legen får høre om alvorlige forbrytelser som kan komme til å skje, ikke ting som har skjedd allerede. Og med "alvorlig" menes i denne forbindelse "med fare for liv og helse". Eksempel på dette er hvis en lege blir fortalt av en pasient at han/hun tenker å ta livet av en person, da bør legen legge taushetsplikten til side, og andre juridiske bestemmelse "overstyrer" taushetsplikten. Tilsvarende i barnevernsrelaterte saker, hvis legen får mistanke om at et barn lider overlast, SKAL legen melde ifra til barnevernet som så skal undersøke saken videre. Ellers er taushetsplikten 100%; og det kan din venn stole på. Om en lege får rede på at en pasient misbruker narkotika, hvilket enhver lege forøvrig ofte får rede på, er det en absolutt utenkelighet at legen skulle "tyste" til politiet om dette, slik du nevner. Endret 17. november 2010 av Notelitten Lenke til kommentar
spnh Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 okei, takk Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Og om de skulle det, tror jeg ikke de hadde hatt lov til å fortelle noen, dette dekkes vell av taushetsplikten. Sikker på det? Vet hvertfall at man har meldeplikt om du vet om noen ulovligheter. Så kanskje denne meldeplikten overgår taushetsplikten? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Og om de skulle det, tror jeg ikke de hadde hatt lov til å fortelle noen, dette dekkes vell av taushetsplikten. Sikker på det? Vet hvertfall at man har meldeplikt om du vet om noen ulovligheter. Så kanskje denne meldeplikten overgår taushetsplikten? Jeg endret innlegget mitt, det gjelder KUN om du setter andre liv i fare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå