FpsStu Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Tenkte å kjøpe den kommende Maze4GPU blokka med pelt, men lurer på om jeg har nok strøm igjen? har en chieftec 340w forsyning og: 2cd rom (brenner og dvd) 3hd 5x80mm, 2x120, 2x40mm, 2xsystem (PCI) vifter en sånn crystalfontz lignende sak kald katode og specsen... har jeg nok juice igjen til en rundt 80-90w pelt? Lenke til kommentar
Novec Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Det er mulig du har nok strøm til å drive 80-90W pelt, men du trenger borti 200W pelt for å kjøle prosessoren din. Noe særlig mindre vil bare gjøre prosessoren varmere... Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Ahh! greit! så jeg har nok til å drive en 80-90w pelt? Mener ikke cpu blokka, snakker om den nye danger den gpu blokka Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Sakset fra Swiftec's sider: (80W's peltier) "Power supply requirements The thermoeletric module pulls approximately 7.5A at 12 volts. When connecting the MCW50-T module to an existing power supply, users should verify their power supply current rating for the+12 volts line. The total amount of current required for system integration will depend on the number of devices already connected to the power supply. A 20A rating should amply suffice in most standard applications such as: single CPU, CDRrom (1 or 2), Floppy, hard drive (1 or 2) and PCI devices. Specifications: L40xW40xH3.5mm Qmax: 80.3 w Imax: 8 amps Umax: 15.2 v ΔTmax: 65 °C " Dermed sjekk spec's på psu din. Det er interessant hva den leverer på 12V-railen. Ditt effektbehov: Generellt trekker et *agp(4x)skjermkort 30-50W@+3.3V-railen(9-15A), *gjennomsnittlig pci-kort 5-10W@+5V(1-2A), *nettverkskort (10/100) trekker 4W@+3.3V(1.2A), *floppydrive 5W@+5V(1A), *CD-RW 10-25W fra +5V og +12V (2A@5V og 1,5A@12V) *7200Rpm HD 5-20W på +5V og +12V, *MBoardet trekker(uten ram og cpu)25-40W: 7-8A@+3.3V og 8A@+5V *Rammen din trenger 8W/128Mb - har du 512Mb ram trenger du:32W - 10A@+3.3V og til sist *Cpu eks P4 - 70W@+12V = 8-10A *Viftene dine går som regel på 12V - det må du også regne ut. Litt regning og du ser hva du trenger. I mitt eget oppsett med 226W-peltier har jeg behov for (ca) 14A @ 5V og 24A @ 3.3V og hele >31A @ 12V. Det betyr Enermax-territory! Dermed danner du deg et bilde av situasjonen : 12V-delen er som regel den biten produsentene ikke har vært så opptatt av inntil videre - men effektbehovet til dagens P4 gjør nok at det vil vi se endringer på. Husk at du må ta (som regel) spenningen fra 12V-rail til evt tec-elementer, og dermed spørs det om Chieftec holder mål.... Lenke til kommentar
formann Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Tror nok ikke det chieftek poweret der holder.. det er så vidt det holder når man skal OC uten pelt. Enermax har PSU som er bra egnet til sånt. feks 460w modellen dems som leverer 33ampere på 12v railen. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Er det slik at så lenge den får 80w så går det grei? trenger ikke å være 12v? kanskje jeg kunne koble den i en adapter? Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Er det slik at så lenge den får 80w så går det grei? trenger ikke å være 12v? kanskje jeg kunne koble den i en adapter? Hmmm.... Kunnskap er makt og verktøy! Jeg forslår at du tar frem lesebrillene :o og leser igjennom det du kan finne om peltier. Da tror jeg du vil forstå at det er mye å ta hensyn til for å få optimalisert bruk av termoelektrisk kjøling. Dette er en bra start iallefall Snart tenker jeg Hondaen kommer med innlegg her, men inntil videre kan du begynne med peltierguiden hans. Der vil du finne mye informasjon - bla at et peltierelement på "80W" ikke alltid trekker 80W men har en "pumpekapasitet" på dette under helt optimale forhold.... Lykke til - may the force be with you. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Ahh! greit! så jeg har nok til å drive en 80-90w pelt? Mener ikke cpu blokka, snakker om den nye danger den gpu blokka My bad... Tror jeg må skaffe meg briller likevel. Eller forresten - øynene er jo en forlengelse av hjernen, så kanskje det er der problemet ligger? Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Ser at også jeg kan oppdatere meg på mange felt. Fant flere interessante tester av psu - noe for deg når du setter deg ned for å finne ut om du har det som skal til av effekt. Psu-test på Tom's Hardware er verdt en oppmerksomhet. Enda en her. Amd's anbefalinger om powersupply likeså (PDF). Se: "Calculating System Power Consuption". De sier også følgende som en generell regel: CPU-power + 80% av totalforbruket til resterende = minimum psu-power - så bør du også legge til mulighet for oppgraderinger av systemet ditt til kraftigere cpu osv. Tenk fremover og ta deg råd - go overkill - du vet aldri hva du får i hus av komponenter og et psu som takler mer enn jobben sikrer systemet ditt meget godt. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 tenkte på denne artige saken... Men kan jeg ikke ha en utvendig strøm kilde? noe å anbefalle meg? Men er det farlig hvis datan er slått av, uten at pelten er slått av? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Men er det farlig hvis datan er slått av, uten at pelten er slått av? Det vil bli veldig varmt, svi diverse HW og begynne å brenne... Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Ahh! greit! så jeg har nok til å drive en 80-90w pelt? Mener ikke cpu blokka, snakker om den nye danger den gpu blokka My bad... Tror jeg må skaffe meg briller likevel. Eller forresten - øynene er jo en forlengelse av hjernen, så kanskje det er der problemet ligger? Lars du er bare kul.. =) Hehe... fant til og med bilde av blokka. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 matta mi er ikke så god, så hovedspørsmålet mitt står fortsatt... har jeg nok strøm? Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 3. juli 2003 Del Skrevet 3. juli 2003 matta mi er ikke så god, så hovedspørsmålet mitt står fortsatt... har jeg nok strøm? Svar #1: Har du sjekket selv og/eller lest tester på hva psu ditt kan levere på de forskjellige spenningene med og uten last? Jo mindre du vet om psu ditt desto større er sjansen for at du ikke får dette til i det hele tatt. Jeg tror det er litt latskap som hindrer deg - matten består i at du vet hva du skal koble til (du vet jo hva du har av pci-kort m.m) - og summere ... bare se på nevnte AMD-anbefaling tidligere. Svar #2: Du skal vel overklokke? Også din fremtidige cpu/pc? Og da er svaret NEI!Kjøp det største du har råd til + litt ekstra. Du er inne på noe som jeg selv benytter meg av - ekstra strømforsyning. Nok engang - bruk tid, masse tid på å skaffe deg god kunnskap om dette - om du vil oppnå resultater. Fortell om psu ditt da. Skru det ut og les nøye. Håper du leser litt på Overklokkings arkiv og artikler også. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 3. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2003 340W +5V - 30A +3.3V - 28A +12V - 15A -5V - 0.3A -12V - 0.8A +5Vsb - 2A Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 340W+12V - 15A Vel - dette ser stygt ut for bruk av peltier med kun denne strømkilden montert. Hvis den virkelig leverer 15A på +12V er ikke mye å ta av - det holder nok til overklokking med luftkjøling. Men en last som peltier vil den ikke kunne drive. Husk at uten skikkelig tilgang på nok effekt blir systemet ditt ustabilt - og i alle tilfeller synker gjerne spenningen under load. Kjøp ny (Med fart på +12V delen eller psu tilpasset det aktuelle tec-elementet). Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Kan noen anbefalle meg noen strømforsyninger? Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Kan noen anbefalle meg noen strømforsyninger? Ja - blandt annet disse: Enermax 350W BeQuiet520W Enermax 550 Lenke til kommentar
Novec Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Eller denne. Den har mindre effekt på 12V (i alle fall på papiret), men er mer stabil i drift. Den holder ikke minst andre spenninger stabile uavhengig av hvor mye du belaster 12V. Etter mine erfaringer er ikke Enermax (har hatt 350W og 550W) like gode på det området. Personlig er jeg er veldig fornøyd med den Antec TruePower 430W strømforsyninga jeg har nå. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Så jeg trenger egentlig en strømforsyning som har mer enn 25A i +12V'en? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå