Snusmumrikk1 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Opplevde i går for første gang at pcen skrudde seg av etter en stund. Deretter skrudde jeg den på igjen, men etter 1 sek så skrudde den seg av. Slik måtte jeg prøve et par ganger før den ville starte. Dette skjedde igjen i dag etter en halvtime. Da måtte jeg prøve i 15 min for å få den på. Nå, etter å ha latt pcen stå på i rundt 5 timer så skjedde det samme igjen. Men denne gangen kunne det gå litt tid før den skrudde seg av (rundt 5 min). PCen: 344350 EVGA nForce 780i SLI, nForce-780i SLI, Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16 318691 Cooler Master Mystique 631, Sort Aluminium, Vindu (Uten Strømforsyning) 339156 Silver Power PSU, 600W, 120mm fan, Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin 318419 Thermaltake BigWater 745, 3X12cm Vann- kjølingssystem,s BTX/775/754/939/940/AM2 332049 XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz 344771 Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan 329419 Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2 Endret 17. november 2010 av Snusmumrikk1 Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Nå vil ikke pcen starte overhode. Det gikk greit i går da jeg skrudde av, men når jeg skulle skru på i dag vil den absolutt ikke starte. Den skrur seg på i 1 sek, før den skrur seg av. Da jeg så inne i kabinettet la jeg merke til at ledningen til hovedvifta hadde falt ut. Jeg plugga den inn igjen, men det hjalp ingenting. Hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Ingen som har peiling her? Alle lampene på hovedkortet lyser, og lampen i strømforskyning-vifta lyser, i tillegg til at vifta går rundt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Det høres ut som overoppheting. Prøv å sjekke om alle kjøleribbene henger skikkelig på. Gjerne åpne kabinettet og sett en bordvifte til å blåse inn i det. Støv er også noe du burde se over etter. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Jeg hadde samme problemet 2!!! ganger på rad. Begge gangene var det strømforsyningen. Ene gangen var den helt død, andre gangen lyste det, men skjedde ingenting. Jeg kan ikke si 100% sikkert at det er det som er problemet hos deg, men er en mulighet. Edit: Eller overoppheting ja. Det har jeg også opplevd, er lurt å fjerne støv nå og da fra viftene. Endret 23. november 2010 av Ginecólogo Necrolamedor Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 de gangene jeg har hatt problemer med kaputte psuer så er alt helt dødt. ikke et lite rykk i viftene engang. jeg ville tro, ut i fra det du sier om den vifta, at noe har brent seg. men, er hovedvifta den som står på hk, eller den til cpu kjøleren? uansett, prøv å test med en annen komponent av den typen som du tror har tatt kvelden. da finner du feilen ganske fort dersom det er et hardware problem. Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Det var ikke spesielt mye støv i maskinen, men som du sier kan det være overoppheting, iom en av viftene hadde falt ut. Jeg håper det er strømforskyningen, for den er enkel å erstatte. Hovedvifta er til cpuen foresten. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 da pleier vi å kalle det cpu vifta. men som jeg foreslo, test med en annen psu. dersom det ikke hjelper så hadde jeg prøvd med en annen cpu. du har sikkert tilgang på slikt selv eller kjenner noen som har deler du kan låne. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Det trenger ikke nødvendigvis å være overopphetning. Det kan også være pga defekt skjermkort som gir like symptomer. Anbefaler at du ser om du kan få startet pcen med et annet skjermkort eller tar det ut og tester i en annen pc. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Sier du at CPU-vifta hadde falt av? Lenke til kommentar
Snusmumrikk1 Skrevet 25. november 2010 Forfatter Del Skrevet 25. november 2010 Sier du at CPU-vifta hadde falt av? Stemmer. Aner ikke hvor lenge den har vært ute, da pcen står på gulvet under bordet. Men en pc burde da starte selv om skjermkortet er defekt? Hvert fall komme til bios eller POST. Her snakker vi om en pc som skrur seg av etter 1 sek. Jeg skal se om jeg kan få tak i en annen psu. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Sier du at CPU-vifta hadde falt av? Stemmer. Aner ikke hvor lenge den har vært ute, da pcen står på gulvet under bordet. Men en pc burde da starte selv om skjermkortet er defekt? Hvert fall komme til bios eller POST. Her snakker vi om en pc som skrur seg av etter 1 sek. Jeg skal se om jeg kan få tak i en annen psu. Nei, en pc med defekt skjermkort kan i beste fall kun gi en feilkode med en Bip, du kommer neppe så langt som til bios eller post da dette krever at skjermkortet fungerer for å kunne vise dette på skjermen. Det enkleste er nok å begynne med ordentlig feilsøking, plukk ut alle ikke essensielle komponenter og la pcen stå ribba med feks kun cpu , 1 minnebrikke , skjermkort og alt annet koblet fra. Prøv å start den opp , får du gang i den så kan det tyde på komponentfeil eller for dårlig psu. Starter den ikke i det hele tatt med basis-komponentene bør du teste disse i en annen pc. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 det at maskina faktisk starter opp i 1 sekund sier meg at psu funker fint. jeg mener fremdeles at det er cpuen som er gåen, eller hk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå