Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen skrur seg av

Anbefalte innlegg

Opplevde i går for første gang at pcen skrudde seg av etter en stund. Deretter skrudde jeg den på igjen, men etter 1 sek så skrudde den seg av. Slik måtte jeg prøve et par ganger før den ville starte.

Dette skjedde igjen i dag etter en halvtime. Da måtte jeg prøve i 15 min for å få den på. Nå, etter å ha latt pcen stå på i rundt 5 timer så skjedde det samme igjen. Men denne gangen kunne det gå litt tid før den skrudde seg av (rundt 5 min).

PCen:

344350 EVGA nForce 780i SLI, nForce-780i SLI,

Socket-775,DDR2,2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

318691 Cooler Master Mystique 631, Sort

Aluminium, Vindu (Uten Strømforsyning)

339156 Silver Power PSU, 600W, 120mm fan,

Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

318419 Thermaltake BigWater 745, 3X12cm Vann-

kjølingssystem,s BTX/775/754/939/940/AM2

332049 XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3

,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz

344771 Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket

LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

329419 Kingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5,

Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

Endret av Snusmumrikk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil ikke pcen starte overhode. Det gikk greit i går da jeg skrudde av, men når jeg skulle skru på i dag vil den absolutt ikke starte. Den skrur seg på i 1 sek, før den skrur seg av. Da jeg så inne i kabinettet la jeg merke til at ledningen til hovedvifta hadde falt ut. Jeg plugga den inn igjen, men det hjalp ingenting.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet 2!!! ganger på rad. Begge gangene var det strømforsyningen. Ene gangen var den helt død, andre gangen lyste det, men skjedde ingenting.

Jeg kan ikke si 100% sikkert at det er det som er problemet hos deg, men er en mulighet.

Edit: Eller overoppheting ja. Det har jeg også opplevd, er lurt å fjerne støv nå og da fra viftene.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
Lenke til kommentar

de gangene jeg har hatt problemer med kaputte psuer så er alt helt dødt. ikke et lite rykk i viftene engang.

jeg ville tro, ut i fra det du sier om den vifta, at noe har brent seg.

men, er hovedvifta den som står på hk, eller den til cpu kjøleren? uansett, prøv å test med en annen komponent av den typen som du tror har tatt kvelden. da finner du feilen ganske fort dersom det er et hardware problem.

Lenke til kommentar

Sier du at CPU-vifta hadde falt av?

Stemmer. Aner ikke hvor lenge den har vært ute, da pcen står på gulvet under bordet. Men en pc burde da starte selv om skjermkortet er defekt? Hvert fall komme til bios eller POST. Her snakker vi om en pc som skrur seg av etter 1 sek.

Jeg skal se om jeg kan få tak i en annen psu.

Lenke til kommentar

Sier du at CPU-vifta hadde falt av?

Stemmer. Aner ikke hvor lenge den har vært ute, da pcen står på gulvet under bordet. Men en pc burde da starte selv om skjermkortet er defekt? Hvert fall komme til bios eller POST. Her snakker vi om en pc som skrur seg av etter 1 sek.

Jeg skal se om jeg kan få tak i en annen psu.

Nei, en pc med defekt skjermkort kan i beste fall kun gi en feilkode med en Bip, du kommer neppe så langt som til bios eller post da dette krever at skjermkortet fungerer for å kunne vise dette på skjermen.

Det enkleste er nok å begynne med ordentlig feilsøking, plukk ut alle ikke essensielle komponenter og la pcen stå ribba med feks kun cpu , 1 minnebrikke , skjermkort og alt annet koblet fra. Prøv å start den opp , får du gang i den så kan det tyde på komponentfeil eller for dårlig psu.

Starter den ikke i det hele tatt med basis-komponentene bør du teste disse i en annen pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...