Gå til innhold

Sjefen trukket 4000kr. Er det lov?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal ikke utføres trekk fra lønna uten arbeidstakers samtykke. I akkurat dette tilfellet kreves det faktisk at det foreligger en dom før arbeidsgiver kan trekke lønn.

Jeg ville banket i bordet med AML (arbeidsmiljøloven), hadde ikke det hjulpet hadde jeg gått rett til politi eller en annen egnet myndighet uten noen videre trusler.

En slik sjef fortjener ikke noe annet, dette er helt åpenbart hevngjerrighet. Men igjen, jeg kjenner ikke situasjonen, og det kan jo hende at din venn gjorde noe grovt uaktsomt, og risikerer å bli idømt erstatningsansvar.

Lenke til kommentar

Hei

Har din venninne vært til samtale med arbeidsgiver om denne saken. Og evnt signert et eller annet papir? I slike tilfeller kan faktisk arbeidsgiver være sleip nok til å få en signatur fra arbeidstaker, på at vedkommende står til ansvar for det økonomiske tapet hun/han har påført bedriften. Dette ligger derimot i gråsonen av hva som er lovlig.

Lenke til kommentar

Hei!

En venninne av meg jobber deltid på et konditori. For noen måner siden var det en som lurte butikken/henne for noen tusen kroner. Nå har sjefen kommet og sagt at det er hennes ansvar, og trekker henne derfor 4000kr fra ferie pengene. Er dette lov?

Nei det er straffbart for arbeidsgiver å gjøre dette...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ikke straffbart for arbeidsgiver hvis det står at hun kan stilles til ansvar for slike ting i arbeidskontrakta. Sjekk den!

Hvis den ikke sier noe om det, og hun ikke har skrevet under på noe skriftlig, kontakt advokat. Flere som går bort fra slike krav med en gang de får telefon fra en advokat om en slik sak. Så klart, burde nok vurdere å bytte jobb etter det, med mindre hun har en fast stillingsprosent i arbeidskontrakta.

Lenke til kommentar

Ikke straffbart for arbeidsgiver hvis det står at hun kan stilles til ansvar for slike ting i arbeidskontrakta.

Noe usikker på om AML §14-15 bokstav c gir en slik adgang. Trekk i lønn "på forhånd ... fastsatt ved skriftlig avtale" tolker jeg til å bety bestemte trekk til konkrete formål, og ikke en form for blankofullmakt til arbeidsgiver som åpner opp for å unnvike de fastsatte reglene i samme § bokstav e). Men teksten kan tolkes...

Lenke til kommentar

"Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale."

Som du sier, den kan tolkes, og det kan du banne på at bedriften tolker til sin fordel, siden det ikke står noe om hvilke beløp dette gjelder, datomerking på avtale etc. Dog, siden de tar opp dette med erstatning i §14-15.e, så ja..

Uansett, har hun skrevet under på en kontrakt hvor det står at hun kan stilles økonomisk til ansvar ved uaktsomhet, så har hun sagt ja til dette på forhånd.

Men som sagt, sjekk arbeidskontrakt! Og eventuelle andre avtaler mellom bedrift og arbeidstaker hos den bedriften! Er sjefen fortsatt vrang hvis det ikke står noe i kontrakta/andre avtaler personen binder seg under, ta kontakt med advokat. Mitt tips ihvertfall.

Forøvrig en link til arbeidsmiljøloven:

http://www.lovdata.com/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20050617-062.html&emne=arbeidsmilj%D8lov*&&

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...