Gå til innhold

Slå på/av flere servere eksternt fra arbeidsmaskin

Anbefalte innlegg

Hei

Skal sette i sammen en liten renderfarm på rundt 6 servere, har all hardwaren softwaren under kontroll og nettverket funker fint.

Hvordan kan jeg slå på/av serveren fra min eksterne arbeidspc?

Finnes det et program som lar deg gjøre dette? (gratis, eller ikke)

Vet om shutdown -i funksjonen i cmd, men den lar deg bare skru av eller restarte.

Hvordan kan jeg få slått på serverne?

All hjelp og tips mottas!

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får smart-pdu til rundt 600-1000kr på ebay, da har du et nettbasert kontrolpanel akkurat som en router etc.

Hvor du ser hvor mye watt hver kontakt trekker samt kan slå av/på strøm for hver enkelt kontakt eller gruppevis.

Så sette i bios på serverne at de skal boote når de har strøm.

Lenke til kommentar

Du kan sette opp serverene til å reagere på WOL (Wake-on-LAN) og dertil egnet programvare som sender en magisk pakke fra arbeidspc'n. Men hvorfor slå av serverene, er ikke litt av vitsen med å ha en server at den er tilgjengelig til alle døgnes tider? :ermm:

Ok, får lese litt mer om dette..

De skal brukes til å rendre 3d illustrasjoner en gang i blandt, det er ikke noe webservers som trenger være på 24/7.

Du får smart-pdu til rundt 600-1000kr på ebay, da har du et nettbasert kontrolpanel akkurat som en router etc.

Hvor du ser hvor mye watt hver kontakt trekker samt kan slå av/på strøm for hver enkelt kontakt eller gruppevis.

Så sette i bios på serverne at de skal boote når de har strøm.

Det var ikke dumt! Og hørtes mye lettere ut.

alternativt hvis jeg skulle gått for den samme løsningen som han karen her da?

tenker da på denne ice box tingen, hva slags hardware er det han bruker?

Endret av RAVENyeahLikeInBIRD
Lenke til kommentar

alternativt, siden det er snakk om bare 6 servere så tenkte jeg at det kanskje ikke hadde vært så ille og skru dem på manuelt. Men jeg kommer ikke til å kjøpe kabinett. Får man kjøpt en on/off power switch noen plass, som jeg kan instalere i hovedkortet...

det gamle asus hovedkortet hadde allerede en så løsning instalert..men det er vell ikke vanlig?

Endret av RAVENyeahLikeInBIRD
Lenke til kommentar

Som Pingla seier, du kan sette opp WOL. Dette er enkelt og greit, og fungerer heilt fint. Her finn du ein grei innføring.

Dersom du har DD-WRT på routeren, har du WOL innebygd i brukargrensesnittet. Det finst sikkert også i andre (originale og uoriginale) firmwares, men det har eg ikkje kjennskap til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...