Hillbill Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Har et litt generellt spørsmål vedrørende hvor lang tid en reparasjon bør ta, og hva en i så fall har krav på når ting drøyer ut. Og ikke minst, hva regnes som uakseptabelt lang tid? Jeg har levert en 4 år gammel TV til reparasjon, helt soleklart en reklamasjon. Driverene til lysrørene bak skjermen har tatt kvelden. Disse er visstnok ikke å få løse, så hele LCD panelet må byttes. TV'n ble innlevert 20 Oktober. Siden ting har drøyet etterlyste jeg status. I øyeblikket er panelet restnotert hos leverandøren av deler, og ubekreftet leveringstid er 30 November. Da går det fort litt tid før tekniker tar tak idet, og så skal TV'n sendes tilbake til butikken... Hva sier lover og regler i slike tilfeller, hvor ting tar veldig lang tid? Sånn for ordens skyld: Jeg har fått låne-TV, og butikken er hjelpsomheten selv. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Bransjenormen er vel 4-6 uker totalt. Da skal TV'en være tilbake i kundens varetekt. Det finnes sikkert variasjoner utover dette, men en hovedregel er 4-6 uker. 1 Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 6 Uker på onsdag, og verkstedet venter visstnok fortsatt på LCD panelet. Butikken er ikke fullt så hyggelige å ha med å gjøre lengre. Har vært i kontakt med dem 3 ganger siste uke. Tilbakemeldingene de lover uteblir, og i dag var personen jeg pratet med direkte "snørrhoven" og belærende. Dette til tross for at jeg la an en hyggelig tone, var høflig og ryddig. Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre her, annet en å se det hele an en liten stund til. Begynner å bli lei og frustrert... Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Gjør følgende : Pkt1 : Begynn å ta kontaken med dem skriftlig via mail, da har du noe å vise til dersom de bryter de avtaler dere inngår. Samt at du kan dokumentere tidsforløp og dine forsøk på å opprettholde kontakten med selger. Pkt2 : Fortsett å opptre høflig og ryddig, det tjener du på i lengden. Dokumenter dersom motparten blir ubehøvlet. Pkt3 : Les gjennom Kjøpslovens seksjon om mangler §30-40, legg spesielt merke til §37 pkt. 1. Pkt4 : Hvis alt annet feiler ... ring etter hjelp! ... Er masse hjelp å få fra diverse kontorer i dette landet ... TV2 f.eks... Pkt5 : Gi ikke opp! Selger har nok retten på sin side når det kommer til å få lov til å prøve å reparere produktet, men dersom det tar urimelig lang tid å få skaffe til veie komponenter for å utbedre de feil som foreligger så kan du kreve omlevering, dvs. nytt produkt. Sjekk også hvilke garantier som produsenten har satt for sitt produkt og ikke bare hør blindt på selgeren, enkelter produsenter gir faktisk automatisk omlevering på første feil! Hadde selv et eksempel hvor jeg "rev en ny en" på en selger ... jeg hadde vært høflig og ryddig hele veien, mine foreldres TV var blitt levert til reparasjon og de ventet lenge og vel på å få den tilbake ... 2-4-6-8 ... ukene gikk jo, og selger bedyret at de på verkstedet holdt på med feilsøking og skjønte ikke hva problemet var og at det sikkert var sommel hos VERKSTEDET! Så tok jeg saken i mine hender og oppsøkte butikken og selger på vegne av mine foreldre. Da forsnakket selger seg og sa at TV'en fremdeles sto på bakrommet og slettes ikke var blitt sendt inn pga. at de har en policy om at de må ha minst 4 TV'er for innsendelse for å spare på frakten ... etter en kraftig strekk av selger forran hele butikkens kunder og betjening reiste jeg hjem til mine foreldre med en flunkende ny tv. -S Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Takker NeoTech, for et utfyllende svar med gode tips. Jeg skal gi dem et par dager på å svare på den siste henvendelsen min. De skulle visstnok gi tilbakemelding pr. mail. Årsaken til at jeg fikk svar i en belærende tone sist var at jeg stillte spørsmåltegn ved hvovidt det er lønnsomt å bytte hele LCD panelet på en 4 år gammel TV. Hvis de i det hele tatt er i stand til å få tak i ett.... for det er åpenbart det de sliter med nå. Oh well... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Er litt rask nå, så mulig at du har fått svaret. Men her ser det ut som at det ikke vil være noe problem å søke ombytte. Dette er ikke noe som skjer av seg selv, men noe du må gi uttrykk for at du ønsker. Spørs litt på produsent, men godkjenningen burde ikke være vanskelig å få. Et faremoment er at søknaden kommer så sent at panelt blir mottatt verksted før søknaden blir behandlet. Jeg ville fremmet heving av kjøpet raskest mulig (skriftlig om morgningen og kanskje stikke innom på veien hjelp å få bekrefelse på at prosessen er startet. Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 Det spørs om det ikke er like greit å stikke innom og fremme ønske om ombytte ja. Snakket akkurat med verkstedet. Delen står fortsatt med ubekreftet leveringsdato i dag. Lite trolig at den dukker opp med det første. Fyren jeg pratet med på verkstedet fortjener premien "dagens optimist", for han mente det ikke var usansynelig at delen dukket opp i tide. Klokka var bare 10:30 som han sa, og mye kunne skje... :!: Lenke til kommentar
Spifflelight Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Heisann, Sist jeg snakket med Forbrukerrådet er det 30 dager som er normen. Har også for meg at man skal kunne tilby låneprodukt under tiden det tar, forutsatt at det er beregnet å ta over 14 (?) dager. Etter "rimelig tid" (noe juristen sa var ca 30 dager). Kan du kreve pengene tilbake, eller dekningskjöp/erstatningsvare i samme ytelsesklasse. Da utgår man fra ytelse, ikke pris, mye har skjedd med TV'er på 4 år. Ta kontakt med forbrukerrådet for tips: telefon 03737 Lykke til! /HB Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. november 2010 Del Skrevet 30. november 2010 Pkt3 : Les gjennom Kjøpslovens seksjon om mangler §30-40, legg spesielt merke til §37 pkt. 1. Greit å få ting rett. Forutsatt at dette er privatkjøp, så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven. Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Etter gårsdagens besøk i butikken ble vi enige om at det skulle leveres inn melding til Sony med krav om ombytte eller hva det nå heter. Stusser litt over at butikken faktisk må søke Sony om dette og jeg fikk litt inntrykk av at butikken overlater ansvaret for videre saksgang til Sony. Jeg trodde at det i utgangspunktet var selger,Expert Bonus, som hadde ansvaret ovenfor meg og at det så i sin tur var deres problem å ta dette med Sony. Sånn som det er nå, er butikken bare et vidreformidlende mellomledd i saken. Jeg skulle få svar i løpet av 3-4 dager, men føler meg ikke helt trygg på situasjonen all den tid jeg ikke har fått noen som helst bekreftelse eller papirer som dokumenterer videre saksgang her. Det er mulig jeg er i overkant skeptisk her nå, og at dette er normal saksgang. Men butikken har ikke akkurat bygget noe som helst grunnlag for tillit i det siste, Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Du har rett i det. Du trenger ikke måtte "vente på svar fra Sony". Du er jo beskyttet av norsk lov i dette tilfelle. Hvis Sony avslår noe, så er det strengt talt Experts problem, ikke ditt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Etter gårsdagens besøk i butikken ble vi enige om at det skulle leveres inn melding til Sony med krav om ombytte eller hva det nå heter. Stusser litt over at butikken faktisk må søke Sony om dette og jeg fikk litt inntrykk av at butikken overlater ansvaret for videre saksgang til Sony. Jeg trodde at det i utgangspunktet var selger,Expert Bonus, som hadde ansvaret ovenfor meg og at det så i sin tur var deres problem å ta dette med Sony. Sånn som det er nå, er butikken bare et vidreformidlende mellomledd i saken. Jeg skulle få svar i løpet av 3-4 dager, men føler meg ikke helt trygg på situasjonen all den tid jeg ikke har fått noen som helst bekreftelse eller papirer som dokumenterer videre saksgang her. Det er mulig jeg er i overkant skeptisk her nå, og at dette er normal saksgang. Men butikken har ikke akkurat bygget noe som helst grunnlag for tillit i det siste, Nei, det er butikken som står ansvarlig, så i utgangspunktet så trenger du ikke å vente på at Sony skal svare. Men du har vært litt bakpå med ønsket om ombytte, så en dag eller to på saksbehandling burde du gi dem. Men stå på, gjerne ta det med avdelings leder. De pleier som regel å bøye seg fortere enn de i disken som faktisk bli sittende med papirarbeidet og eventuelt tap Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 1. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2010 Da løste det seg. Butikken ringte og ga meg tilbud om en ny Sony(eller rettere sagt, Sony tilbyr meg) 40" som nok er en del hakk bedre en den 4 år gamle jeg hadde. Så det løste seg til min fordel, men det tok tid. Sånn i ettertid er det en ting jeg biter meg merke i, og som desverre ikke er unik for denne saken, og det er kommunikasjon. Totalt fravær av tilbakemeldinger til tross for at en blir lovet det. Sånt skaper irritasjon og til slutt fly forbanna kunder som ender opp i butikken brølende av frustrasjon. At de aldri lærer? Tusen takk til dere som har kommet med innspill. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Kan komme dem litt i forsvar, det er veldig lett å glemme slikt. Har selv jobbet på lignende plass og dessverre har man ikke utstyre som hjelper å huske det man skal. (Egen pult, egen PC, egen mail..) Slike ting gjør at man fort glemmer det man skal huske. Men jeg er enig, burde være bedre. Lenke til kommentar
morten_larsen Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hei Hillbill! Husk at hvis avhjelpen (dvs reperasjon i ditt tilfelle) tar over en uke, har kjøperen rett på en erstatninigsgjenstand i mellomtiden, på selgerens regning, jfr. forbrukerkjøpsloven § 30 (3). Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Problemene har visst ikke løst seg allikevel. Nå, snart en uke etter at jeg ble lovet erstatnings tv har jeg fortsatt ikke fått noe... ... og ikke får jeg svar på når jeg får den heller. De har visstnok problemer med å skaffe TV'n jeg ble lovet. Pokker heller, det har gått 7 uker siden jeg leverte inn det gamle apparatet. Må jeg leie inn Bandios for å få tak i TV'n? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Krev heving av kjøpet (vil tro at prisen du betalte for den gamle TV'en er høyere enn den nye du får, noe som vil gjøre at du kan kjøpe en større TV eller TV samt ha litt cola penger i tillegg ) 7 uker er for lang tid! Lenke til kommentar
Nator Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 gjør som bIsk0p sier! Hev kjøpet. Ta pengene til en bedre plass og kjøp en bedre TV, surroundanlegg og hva det ikke måtte være... Lenke til kommentar
Hillbill Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Fikk snakket med verkstedet i dag. De har ny tv stående ferdig pakket. De leverer imidlertid ikke i Drammen hver dag, så jeg må nok vente til fredda'n. Er ikke ting i orden da, står jeg på trappa når de åpner lørdag morgen og forlanger penger tilbake ja. I følge forbrukerrådet kan en ikke forlange hele kjøpesummen tilbake. Det blir avskrevet ca 10% pr år(en regner visst 10 års levetid). Dette blir uansett 9 lapper i mitt tilfelle. Får mye TV for det. Jeg har ingen grunn til å tro at butikken gir seg uten kamp der, og regner med at det ender opp som en forbrukersak omn vi ender opp med å heve kjøpet. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Jeg kommer i hvertfall ikke til å handle mer der. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Dersom butikken/selger krever bruksfradrag så har du krav på renter fra kjøpsdato. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå