Gå til innhold

Katten vår vekker dattera vår hver natt


Anbefalte innlegg

Det her er ikke noe å lure på. Man plasserer katten i et annet rom med døren lukket, eller lukker døren til soverommet. Hun kan nekte så mye hun vil, hun er 2 år og har ikke noe hun skulle ha sagt.

 

Eeh, har du barn? sikkert ikke så lett å forstå situasjonen hvis du ikke har barn :)

 

Det blir feil å tvinge ett barn til å sove med døren lukket, hvis hun blir redd av det og føler seg utilpass. Dette har både barnehage og helsesøster gitt klar beskjed om, og i tillegg er vi enige i det og ønsker ikke å tvinge henne til å sove med døren lukket.

 

Nei, jeg har ikke barn. Men jeg vet at 2-åringer har mye rart for seg, og da må man som forelder legge til rette for at de føler seg trygge og ikke utvikler redsler eller andre sære innfall.

 

Jeg sier ikke at du skal stroppe henne fast til senga, slukke lyset, smekke igjen døra og henge X antall hengelåser på døra.

 

Men jeg er overbevist om at det problemet her er relativt enkelt å løse. Prøvd med belønning?

 

Edit: jeg ser at mitt første svar virker mer brutalt enn det jeg mente. Noe stort problem burde det uansett ikke være.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her er ikke noe å lure på. Man plasserer katten i et annet rom med døren lukket, eller lukker døren til soverommet. Hun kan nekte så mye hun vil, hun er 2 år og har ikke noe hun skulle ha sagt.

 

Eeh, har du barn? sikkert ikke så lett å forstå situasjonen hvis du ikke har barn :)

 

Det blir feil å tvinge ett barn til å sove med døren lukket, hvis hun blir redd av det og føler seg utilpass. Dette har både barnehage og helsesøster gitt klar beskjed om, og i tillegg er vi enige i det og ønsker ikke å tvinge henne til å sove med døren lukket.

 

Nei, jeg har ikke barn. Men jeg vet at 2-åringer har mye rart for seg, og da må man som forelder legge til rette for at de føler seg trygge og ikke utvikler redsler eller andre sære innfall.

 

Jeg sier ikke at du skal stroppe henne fast til senga, slukke lyset, smekke igjen døra og henge X antall hengelåser på døra.

 

Men jeg er overbevist om at det problemet her er relativt enkelt å løse. Prøvd med belønning?

 

Edit: jeg ser at mitt første svar virker mer brutalt enn det jeg mente. Noe stort problem burde det uansett ikke være.

 

At ett barn på den alderen blir redd for "ett eller annet" på rommet sitt er desverre helt vanlig og det er nærmest umulig å bevisst "legge til rette" for at det ikke skal skje.

 

Blir nesten litt fornærmet (bare nesten da;))når du kommer og sier "Men jeg er overbevist om at det problemet her er relativt enkelt å løse. Prøvd med belønning?" - (ironisk) "Åja! Der sa du noe. Nei søren det tenkte jeg ikke på du... Det løser nok alle utfordringene vi noen gang har hatt med henne" - For hva tror du vi prøvde å gjøre den uken hun holdt oss våken med max 2 timer søvn 6 dager i strekk? :) Den ene natten satt jeg seriøst ved sengekanten hennes og sang barnesanger i 2 timer i strekk (jeg overdriver ikke. ble hås av det.). Så fort jeg gjorde tegn til å reise meg var helvete løs igjen. Og dersom vi hadde tatt henne ut av sengen/rommet sitt så ville vi gjort oss selv en bjørnetjeneste. Trenger vel ikke forklares nærmere. Etterhvert den uken oppdaget vi at hun var roligere når døren fikk være åpen. Og etter noen dager var det null problem å legge henne igjen, så lenge døren var åpen. Plutselig ville hun legge seg frivillig. Herlig tenkte vi! Helt til den katta begynte å menge %/"#%/"¤%& ;)

 

Du tror kanskje jeg overdriver her og smører på når det gjelder antall dager, mengde søvn osv. Men det gjør jeg faktisk ikke :)

 

Foreslår at du lar være å prøve å gi meg råd når det gjelder barn før du har erfart hvordan det er å være småbarnsforelder selv :)

Lenke til kommentar

Akkurat som at det er enkelt for meg å si at det ikke burde være noe problem, er det veldig enkelt for deg å avfeie forslag fra en som ikke har barn selv. Både med barn og dyrehold kan det være at den med minst erfaring er den som sitter med den beste forståelsen og de beste løsningene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er fitte kaldt ute så JO da har man definitivt noe og ha dårlig samvittighet for.

 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet.

 

1. Lukk døra etter at hun har sovnet. Hun vet da ikke at døra er igjenn.

 

2. Steng katten i egen etasje/værelser. Lag til med ting katten liker å ligge på, kattedo osv.

 

Herregud da det er ikke stort problem. Her i huset lever katta på i gangen og på loftet.

Lenke til kommentar

Akkurat som at det er enkelt for meg å si at det ikke burde være noe problem, er det veldig enkelt for deg å avfeie forslag fra en som ikke har barn selv. Både med barn og dyrehold kan det være at den med minst erfaring er den som sitter med den beste forståelsen og de beste løsningene.

 

Dummeste utsagnet jeg har hørt. Det er enkelt for deg å SI det, ja. Men det stemmer absolutt ikke med fakta. Og du har jo egentlig ikke kommet med noe særlig forslag her. Det eneste du gjorde var å si at detet ikke er noe problem, også foreslo du "belønning". Men du spesifiserte ikke hva slags belønning og hvordan og når man skal "belønne" ett barn i denne situasjonen. Dermed ser jeg ikke så mye hjelp i det du skriver.

 

Du kan faktisk ikke sammenligne barneoppdragelse og dressering av dyr. Du kan f.eks ikke tro at man kan gi ungen en godteribit når hun oppfører seg bra og forvente at det har samme effekt det vil ha på f.eks en hund.

 

Du kan egentlig slutte å følge med på denne tråden, for jeg ønsker ikke flere latterlige kommentarer av deg.

Endret av D_czipher606
Lenke til kommentar

Tipper katten din koser seg masse. Hihi.

Kveles?? Nånei.. Det skal litt til før en katt kveler et barn på to år :p

 

Ha den inn på et eget rom.

Ikke hyv den ut i kulden, dersom du har et annet alternativ.

 

Ja den ligger og murrer! Jeg har flere ganger sett og hørt dattera mi rope "NEI! NEI! NEI!" også ser jeg en vettskremt katt løpe ut av rommet hennes. Så kanskje det ikke er noen fare likevel :)

Lenke til kommentar

Det er fitte kaldt ute så JO da har man definitivt noe og ha dårlig samvittighet for.

 

Jeg ser ærlig talt ikke problemet.

 

1. Lukk døra etter at hun har sovnet. Hun vet da ikke at døra er igjenn.

 

2. Steng katten i egen etasje/værelser. Lag til med ting katten liker å ligge på, kattedo osv.

 

Herregud da det er ikke stort problem. Her i huset lever katta på i gangen og på loftet.

 

NEIVEL! Jeg gir blaffen i om du ikke ser problemet! Spurte jeg om du kan se at dette er ett problem eller ikke?

 

Jeg FORTELLER deg at det er ett problem for oss og jeg ber om råd, og da kan du egentlig holde de frekke meningene dine for deg selv! For det interesserer meg midt i...

 

1. Vi lukker døra hver kveld. Fordi vi ønsker på sikt å venne henne til å sove med døren lukket, det er mer praktisk med tanke på at vi slipper å gå på eggeskall og ha tv'en på lydnivå 1. Det går ca 2-3 timer. Så begynner hun og gråte, og går og åpner døra igjen selv. Som regel gidder jeg ikke gå inn til henne, og hun legger seg til å sove igjen.

 

2. Du er vel person nr 6 eller 7 som foreslår dette, og jeg har allerede svart på det tidligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller, når ungen sovner. Lukk døren. ?

 

Det gjør vi, hun åpner den selv etter 2-3 timer. Hvis vi prøver å lukke den igjen gjentatte ganger har vi helvete gående hele natta med gråting og hyling.

 

Vi lukket døren den første uken hun "ble sånn". Da holdt vi på i 6 dager og netter med max 2 timer søvn hver natt.

 

Det er null problem for oss at døren er på gløtt og etter vår mening er det riktig at den skal stå på gløtt. Derfor ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar

Akkurat som at det er enkelt for meg å si at det ikke burde være noe problem, er det veldig enkelt for deg å avfeie forslag fra en som ikke har barn selv. Både med barn og dyrehold kan det være at den med minst erfaring er den som sitter med den beste forståelsen og de beste løsningene.

 

Dummeste utsagnet jeg har hørt. Det er enkelt for deg å SI det, ja. Men det stemmer absolutt ikke med fakta. Og du har jo egentlig ikke kommet med noe særlig forslag her. Det eneste du gjorde var å si at detet ikke er noe problem, også foreslo du "belønning". Men du spesifiserte ikke hva slags belønning og hvordan og når man skal "belønne" ett barn i denne situasjonen. Dermed ser jeg ikke så mye hjelp i det du skriver.

 

Du kan faktisk ikke sammenligne barneoppdragelse og dressering av dyr. Du kan f.eks ikke tro at man kan gi ungen en godteribit når hun oppfører seg bra og forvente at det har samme effekt det vil ha på f.eks en hund.

 

Du kan egentlig slutte å følge med på denne tråden, for jeg ønsker ikke flere latterlige kommentarer av deg.

 

Kan virke som at svarene stikker litt og du føler at du ikke mestrer dette, sånn som du svarer. Men svar som om du var voksen.

 

Jeg har ikke sammenlignet barneoppdragelse med dyrehold, og jeg har aldri oppfordret deg til å gi jentungen godteri.

 

Du kunne sikkert hatt godt av å se noen episoder av nannyhjelp-programmene. Der bruker de belønning som virkemiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Livet ditt blir jo et helvette hvis du allerede nå gir etter for alle barnets meninger...

 

Ja, det er mye bedre å bruke tvang og gjøre jenta utrygg om nettene. Det er MYE bedre å gi etter for alt katta vil gjøre, slik at dattera ikke får sove sammenhengende.

 

Og det å la en unge sove med døra på gløtt er selvsagt å "gi etter for alle barnets meninger"!

 

De fleste barn har lyst til å la døren stå på gløtt når de skal legge seg og sove. De kan da (som regel) høre lyden av foreldrene som er våkne på stua, og det gir en visshet om at de ikke er alene. Foreldrene kan dessuten høre det lettere hvis noe foregår inne på rommet. Det er en typisk sånn ting som går seg til etter hvert som barnet blir litt eldre, uten at det må noe særlig med tilvenning eller overtaling til.

 

Jeg har en mistanke om at noen her skulle prøvd å ha barn selv før de uttalte seg. Som forelder må man må velge sine kamper med omhu..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...