Gå til innhold

Intel avduker i "Syndenes By"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tydligvis ikke fått med deg at [...]
Er du sprø?

Er du fjortis? Tydeligvis ikke fått med deg elementære regler for oppførsel. :nei:

Demp språkbruken din eller gå tilbake til ITavisen.

Når det gjelder vitsen med å integrere GPU i prosessoren, ligner den debatten på hva vi diskuterte på midten av 80-tallet. Rundt 1987 (så vidt jeg husker) ble matematikkprosessoren i387 lagt inn i hovedprosessoren i386 og folk spurte seg om det var noe lurt. De fant ut etter hvert at det fantes dedikerte kort for matematiske beregninger, for dem som trengte mer regnekraft. Dagens situasjon er ikke så mye annerledes - for dem som trenger mer grafikkytelse finnes det dedikerte grafikkkort som løser oppgavene. Utviklingen med å integrere ting i hovedprosessoren vil bare fortsette i fremtiden, tror jeg. Det er naturlig å ha tidskritiske funksjoner så nær prosessorhjernen som mulig.

Sandy Bridge ser dessuten veldig lovende ut. Intel vil dra fra AMD ytterligere. Jeg er spent på hvordan AMD kan møte konkurransen nå femover, men et naturlig steg ville være å senke prisene inntil Fusion kan leveres.

Lenke til kommentar

Er du fjortis? Tydeligvis ikke fått med deg elementære regler for oppførsel. :nei:

Demp språkbruken din eller gå tilbake til ITavisen.

Unnskylder meg for at det virket som jeg kom med personangrep, noe som ikke var meningen (gretten, sover dårlig). ITavisen er noe jeg ikke orker, for mange fjortiser og fanboys til at det er verdt å lese i det hele tatt, for ikke snakke om rekasjonen redaksjonen.

Elementære regler for oppførsel kan jeg godt, men det betyr ikke at man klarer å oppføre seg til punkt og prikke til enhver tid.

Som sagt, sorry for personangrepet, men det var altså ikke meningen.

EDIT: Fikset en stor leif.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

hehe IT Avisen.....

Blir det ikke varmere da med GPU, tenk om dem hadde brukt den plassen GPU tar til og bruke mer til CPU kunne vel fått kraftigere CPU da ?

Poenget er vel heller at strømforbruket og produksjonskostnaden er lavere enn å ha en egen brikke på CPU (Clarkdale), som igjen billigere og kaldere enn å ha en egen brikke på hovedkortet, som igjen er billigere og kaldere enn å ha et eget skjermkort.

Sandy Bridge med integrert GPU er jo først og fremst for dem som trenger en integrert GPU, men siden den kan deaktiveres i BIOS og pristillegget blir minimalt (går jeg ut fra), så ser jeg ikke noe negativt i det. Jeg håper imidlertid at vi får H67-hovedkort i full ATX-størrelse, så det blir praktisk å ha en gaming/altmulig rigg med integrert grafikk.

EDIT: Gaming/altmulig rigg med integrert grafikk i tillegg til eget skjermkort.

Å ha en egen integrert GPU som tar seg av alt unntatt spilling, er etter min mening helt perfekt. Jeg gleder meg i alle fall til Intel's første 32nm 4-kjerneprosessor skal berike mitt visuelle liv.

Enig, mangler bare en funksjon på skjermkortet som kutter ut all aktivitet når enn bare sitter på skrivebordet å gjør enkle og ikke visuelt tunge applikasjoner.

Kall det at skjermkortet går i "dvalemodus" om du vil :-)

Kunne spart en ikke helt ubetydelig mengde strøm i heimen i løpet av et år på det :-)

nVidia Optimus du er på utkikk etter?

http://www.anandtech...d-asus-ul50vf/3

Optimus på stasjonærmaskina? Mer enn gjerne, men nVidia har nok dessverre forlatt brikkesett/hovedkortmarkedet, og jeg ser ikke Intel komme med en nVidia-løsning når de har sin egen grafikk på gang.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Er ikke noe galt i og ha gpu på brikken,men er så forbanna teit at en må betale ekstra for noe jeg ikke vil ha,har gpukraft så det holder å kortet bruker ikke mange watt i idle anyways.

vil bare en ha en quad SB som klokker hinsides til rundt 1500 spenn :D

Akkuratt det jeg også tenkte! Lurer på omdet fortsatt er gunstig å kjøpe en billig i7 950 prosessor og X58 basert hovedkort. P67 er vel ikke High-End brikkesettet heller? E ikke det X-serien i fremtiden også?
Lenke til kommentar

Du vil ikke betale ekstra for noe du ikke vil ha, siden "alle" prosessorer etter hvert vil komme med integrert grafikk. Sagt på en annen måte: det vil ikke være andre prosessorer uten integrert grafikk som er billigere - snarere tvert imot, sistnevnte vil antagelig være i øvre desktop-segment og dyrere enn resten.

Det som kanskje derimot vil skje er at dedikerte grafikkort blir dyrere etter hvert enn de er i dag, fordi færre kjøper slike når de opplever at den integrerte grafikken er god nok for dem. Entusiaster og spillere vil fremdeles kjøpe dedikerte grafikkort, men de vil ikke være mange nok til å holde liv i et stort antall leverandører av slike kort. Så jeg tror at vi får en konsolidering i bransjen, og, som en følge av det, dyrere produkter, etter en kort periode med priskrig for markedsandeler og etterfølgende konkurser. De første som forsvinner er mindre leverandører som f.eks. Sapphire og Powercolor (som kanskje blir kjøpt opp av Asus)?

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...