satek777 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Ønsker å bygge ny PC med 2 SSD i raid 0 (tenker på Corsair Force Series F60 til et AMD3 kort med 890-brikkesett). Vurderer å gjøre dette via et kontrollerkort, men er usikker på om gevinsten av dette... Hvor mye er det å hente på et kort til ca 1000,- f.eks? En annen ting er jo kompabiliteten mellom SSD-disker og kontrollerkort, leser jo svært forskjellige resultater her og der, men få (les: ingen jeg har funnet) store artikler på kontrollerkort i de ulike klassene og oversiktlige benchmarkresultater. En annen ting er jo raid-kontrollerne på hovedkortene, hvor stor forskjell er det på disse og et rimelig kontrollerkort? Noe a la differansen mellom on-board lyd og grafikk i forhold til rimelige lyd og grafikkort? Så; noen tips til om dette er en god investering? Hvilket kort bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 det er ingenting å hente på billige raid-kontrollere, da de utelukkende er fakeraid. enten bruker du det som kommer på hk, eller du må opp i noen tusen. men når vi uansett snakker to stk disker, er det meningsløst med dyr kontroller. tommelfingerregel såklart, da det er mulig å finne gode deals på f.eks ebay. Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 det er ingenting å hente på billige raid-kontrollere, da de utelukkende er fakeraid. enten bruker du det som kommer på hk, eller du må opp i noen tusen. men når vi uansett snakker to stk disker, er det meningsløst med dyr kontroller. tommelfingerregel såklart, da det er mulig å finne gode deals på f.eks ebay. Steike. Temmelig dyre saker, må jeg si. Lurer på hva som gjør at et kort for lagringsmedier koster det samme som ellers dyre komponenter? De virker jo ganske... øh, enkle? Vet at de har en rekke funksjoner, men rart at det ikke finnes et relativt enkelt kort som kun tar sikte på et enkelt raid-oppsett hvor read/write var hovedfokus? Dette viser jo bare hvor lite peiling jeg har på dette... Lenke til kommentar
Dr.Satan Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Har du sett på OCZ RevoDrive ? Disse er jo satt opp i Raid0 konfigurasjon med 2 stk Sandforce kontrollere på et PCIE kort. Har siklet enormt mye på dem selv, men har et hovedkort med kun 2. stk PCIEx16 og resten er i 1x ..(du vil trenge min x4). De 2 x16 bruker jeg til CrossfireX Så det får vente til jeg oppgraderer med nytt hovedkort for min del. Anbefaler hvertfall å ta en titt på RevoDrive hvis det skulle passe, da dem er latterlig raske. Lenke til kommentar
satek777 Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Har du sett på OCZ RevoDrive ? Disse er jo satt opp i Raid0 konfigurasjon med 2 stk Sandforce kontrollere på et PCIE kort. Har siklet enormt mye på dem selv, men har et hovedkort med kun 2. stk PCIEx16 og resten er i 1x ..(du vil trenge min x4). De 2 x16 bruker jeg til CrossfireX Så det får vente til jeg oppgraderer med nytt hovedkort for min del. Anbefaler hvertfall å ta en titt på RevoDrive hvis det skulle passe, da dem er latterlig raske. Å, fy flate, den var lekker! Har jo så vidt hørt om denne teknologien for noen år tilbake, men da var kortene sinnsykt dyre. Mye mer attraktivt i det formatet og prisen OCZ presenterer, så jeg takker for tipset! Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Du kan alltids bruke c300 i raid 0 også, am3 hovedkort med 890nb har 850 southbrige, og topper ikkje ut før ved ca 3 stk ssd, så ein vil omtrent doble yteksen til en revo drive. Så raid på am3 hovedkort er ikkje så dumt, ivertfall verdt å vite om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå