Kahuna Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg kjøpte en 7*50 kikkert med 'autofokus' på en villmarksmesse for noen år siden. Jeg har egentlig vært strålende fornøyd med denne kikkerten, spesielt autofokus-finessen, men her om dagen fikk den seg en trøkk så nå er det på tide å kjøpe seg ny. Jeg var som nevnt veldig fornøyd med den gamle, det eneste som har plaget meg er vekta. Dette er et skikkelig drog av en kikkert så denne gangen går jeg for en kompakt-variant. Dessverre så ser det ikke ut til at utvalget innen autofokus er allverden, dessuten så er begrepet 'autofokus' litt upresist og de enkelte fabrikantene har ofte egne merkenavn på denne finessen(bushnell bruker permafocus), jeg sliter litt med søkinga her. Her er en jeg har funnet. Den er autofokus og kompakt. Dessverre er den ikke 'rugged' på noen måte og det er et sterkt ønske. http://www.binoculars.com/binoculars/spectator-binoculars/bushnell8x25permafocusfocusfreecompactbinocular.cfm Noen forslag til hvor jeg skal kikke? -autofokus -kompakt ( feks 8*25 og godt under halvkiloen) -robust (må minimum tåle å henge utenpå jakka i regnvær, det som skadet den forrige var en 6-åring som fikk en treffer på kikkerten der den sto på toppen av et skap. 2m ned i parketten var nok til at noe ble slått løst/skeivt) Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Heisann! Du har sikkert allerede kjøpt deg en ny kikkert, men jeg kan uansett gi deg et tips om kikkertmerket Steiner. De har flere modeller med autofokus. Har en eller annen variant av 8x30 - lurer på om det er Predator Pro - på hytta, og den er en kjekk turkamerat. Vanntett og tåler å få en trøkk. Ser at de fleste 8x30-modellene ligger på rundt 500 g, så du får vurdere om det er lett nok. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg endte opp med en steiner ja. Japan Photo kjørte julekalender med dagstilbud, 22/12 var det tilbud på en steiner i 8*30 (navigator?, 1290 inkl frakt). Steiner har en hel serie i den størrelsen, den jeg kjøpte var nok den billigste varianten. Vekta er fin(510g?), under halvparten av det gamle beistet, 'autofokus' fungerer like bra som den gamle, dessuten er oppløsningen bra, lysstyrke i mørket likeså. Den skal også være vanntett(har ikke testet den ute i regn og sludd ennå ). Det eneste området der den skiller seg negativt ut fra den forrige kikkerten er at den er dårlig på motlys i mørket, det blir ganske tydelige ringformede reflekser rundt lyskilder..men det er vel nettopp på sånne ting du merker forskjellen i pris. Kvalitetslinser koster! Alt i alt er jeg godt fornøyd med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå