Gjest Gjest Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Mange sier jeg spiser for lite og kanskje har spiseforstyrrelser. Dette er jeg ikke enig i da jeg spiser (kanskje litt lite, men noe hvertfall) og jeg trener ikke eller noe. Jeg er bare ikke mer sulten. Er dette så ille kosthold da? Et glass grapefrukt juice til frokost klokka 9. Et kokt egg og som oftest en klementin klokka 13. Et kokt egg klokka 15-16. Normal middag klokka 18-19 eller senere. Kanskje en klementin senere. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Et egg: 70 kcal En klementin: 20 kcal En dl juice: 40 kcal "normal middag": 5-700 kcal Du får altså i deg 8-900 kcal iløpet av en normal dag. Jeg vil anslå at dette er ca halvparten av det du minimum bør ha i deg for å opprette holde en sunn og frisk kropp. Gå på denne siden og fyll inn din data for å få et tall på hvilket kaloriinntak du bør ha. Det vil nok sette ting i litt perspektiv. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 At du ikke føler deg sulten er én ting, men en følelse av metthet er kanskje en konsekvens av eventuelle spiseforstyrrelser osv. Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror at dem som faktisk lider av slike forstyrrelser ofte ikke er klar over det selv. Det er viktig at du søker hjelp, om dette er tilfellet. Det er ingen skam i slikt. Helsen er viktig. Som phax har regnet ut får du i deg under 1000kcal hver dag. Normalt kcal-forbruk er rundt 2000kcal for kvinner og 2800kcal for menn. Dette har med vekten og aktivitetsnivået å gjøre, og vil så klart variere veldig. Men som retningslinjer er det slik. Som du ser ligger du langt under, og i teorien burde du miste flere kg hver måned med ditt nåværende kosthold. Kan jeg spørre om alder, kjønn og vekt? Aktivitetsnivå er også interessant. Spiller du pc hele dagen? Driver du med noen form for trening? Går du langt til skolen hver dag? Osv. Alt som kan være relevant. Med denne infoen kan vi hjelpe å regne ut kcal-forbruket ditt. Hvis du ikke vil dele denne informasjonen kan du jo bruke visse programmer/nettsider, som den phax linker til. Angående et "ille" kosthold spiser du jo sunt, men det kan virke som du spiser litt for lite i forhold til hva som er sunt, dessverre. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 At du ikke føler deg sulten er én ting, men en følelse av metthet er kanskje en konsekvens av eventuelle spiseforstyrrelser osv. Jeg er ingen ekspert på området, men jeg tror at dem som faktisk lider av slike forstyrrelser ofte ikke er klar over det selv. Det er viktig at du søker hjelp, om dette er tilfellet. Det er ingen skam i slikt. Helsen er viktig. Som phax har regnet ut får du i deg under 1000kcal hver dag. Normalt kcal-forbruk er rundt 2000kcal for kvinner og 2800kcal for menn. Dette har med vekten og aktivitetsnivået å gjøre, og vil så klart variere veldig. Men som retningslinjer er det slik. Som du ser ligger du langt under, og i teorien burde du miste flere kg hver måned med ditt nåværende kosthold. Kan jeg spørre om alder, kjønn og vekt? Aktivitetsnivå er også interessant. Spiller du pc hele dagen? Driver du med noen form for trening? Går du langt til skolen hver dag? Osv. Alt som kan være relevant. Med denne infoen kan vi hjelpe å regne ut kcal-forbruket ditt. Hvis du ikke vil dele denne informasjonen kan du jo bruke visse programmer/nettsider, som den phax linker til. Angående et "ille" kosthold spiser du jo sunt, men det kan virke som du spiser litt for lite i forhold til hva som er sunt, dessverre. Jeg er jente på 20 og veier 60. Kan gå ned 1-2 kg på en uke. Som oftest bare 1. Har gått ned 20 kilo det siste året. Trener ikke i det hele tatt utenom å gå til og fra butikken hver dag og jobben 2-3 dager i uka. Sitter mye foran pcen, men sover ganske mye så aktivitetsnivået er lavt Lenke til kommentar
sarge89 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Du drikker et glass juice som frokost... det må du jo skjønne er fort lite? Selv dårlig matlyst, men prøver å spise meg litt opp i vekt. Ha med deg en skikkelig matpakke med noe godt på, det hjelper for humøret og læringsevne og er egentlig bare positivt. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Det er ikke unormalt for en kvinne å veie 60kg, du er sikkert slank da Kvinner spiser også mindre enn menn til vanlig, pga mindre muskler. Det er (ved siden av organer, hjerne osv) musklene som trenger energi, fordi de utfører oppgaver. Fett ER opplagret energi og trenger ikke energi, det samme gjelder vann osv. Trolig har du et forbruk på 1600-2000kcal. Dette er årsaken til at du har gått ned i vekt det siste året. Det kan virke som du har et svært lavt aktivitetsnivå. Du sover mye, kanskje for mye? Og du beveger deg ellers lite, kun til butikken og til jobb et par ganger i uken. I ferier (og av og til i helger), om jeg har fri i tre dager eller mer, blir døgnrytmen min helt ødelagt, jeg er våken til langt på natt og sover til langt på dag. Sover i kanskje 10 timer eller mer. Deretter kan jeg sitte foran pc'en i flere timer i strekk uten å spise eller føle meg sulten. Det er nesten som at kroppen går i dvale. Jeg spiser kanskje ett eller to måltider på ettermiddags/kveldstid, faster i nesten 20 timer av gangen uten å føle sult. Det kan virke som du lever helt eller delvis i denne dvaletilstanden. Jeg vil anbefale at du tester ut å sove mindre, ikke mer enn 8 timer, i alle fall at du ikke ligger så lenge i sengen etter du har våknet. Det optimale er kanskje å sove til du våkner naturlig (om jobb/skole/osv tillater dette) og at du da står opp fra sengen. Det kan være lurt å begynne med en form for fysisk aktivitet, f.eks. jogging, svømming eller styrketrening. Gjerne hver dag (om det ikke er veldig hardt og intenst), men f.eks. tre dager i uken vil vøre nok. Dette vil sette muskulatur og hjerte i gang, og kroppen vil få beskjed om at den trenger mer energi. Dette vil gi sultfølelse. Dette vil også trolig gjøre at du sover lettere og bedre (sier ikke at du sover dårlig nå). Oppsummert: Du har et så lavt aktivitetsnivå(som fører til lavt energiforbruk) at kroppen kanskje har gått inn i en slags dvaletilstand, og du føler deg omtrent ikke sulten. Det kan nesten virke som du spiser kun fordi du vet at du må spise (mtp størrelsen på måltidene). Ellers er det ikke fornuftig å spise mer enn at du føler deg mett. Da er det bedre å forandre på livsstilen, så du naturlig vil føle deg mer sulten. Da kan du også spise mer, og det vil være naturlig. Mine tips er å sove/ligge i ro mindre, og bevege der mer generelt samt gjerne begynne fast med en sport/mosjonstrening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå