bimmerzz Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg er en 23 år gammel mann, i god form, som kan tenke meg å prøve meg som fisker. Jeg har hørt at det er svært gode penger å tjene for den som er villig og i stand til å holde ut blodslit i de ukene man er ute. Det jeg lurer på er hva slags fiske betaler best, hva kan en nybegynner klare å tjene på et år, hvor/når er sesongene for dette, og hvordan skaffer man seg slike freelance jobber? Er det stort behov for fiskere? Jeg er ufaglært i fiskebransjen, men er villig til å stå på og gjøre det jeg trenger for å bli kvalifisert. Gjerne oppgi navn på selskaper/rederier og andre steder jeg kan henvende meg for å få jobb (forhåpentligvis). Alle innspill om livet som fisker, hva jeg kan forvente meg og andre tips er jeg svært takknemelig for! Lenke til kommentar
bimmerzz Skrevet 19. november 2010 Forfatter Del Skrevet 19. november 2010 Er det ingen som har noen innspill? Har lett en del gjennom forumtråder men de fleste er noen år gamle. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Hva som betaler best er jeg ikke 100% sikker på, men normalt sett får man en anseelig lønn på ringnotbåter. Dog avhenger dette av kvotene til båten og prisene på markedet. Fiskeri foregår langs hele Norskekysten. F.eks. vil man følge silda fra breddegraden til Tromsø (eller der i hugget) og sørover til Nordsjøen fra august/september til rundt mars/april/mai (om jeg ikke husker feil). Torsk fiskes så vidt jeg vet året rundt, men mener å huske at det i perioden januar-mai er størst aktivitet. Hvordan behovet er kan jeg ikke svare på, men trenden er ganske klar. Det blir færre båter og større kvoter (og større båter). Det beste er å kontakte rederiene. En god del båter har eget rederi, ofte har firmaet samme navn som båten. Hvordan du finner dem vet jeg ikke, men jeg regner med at det finnes en database over dette et sted. Du kan sikkert prøve på et lite søk, stillinger som fiskere/mannskap lyses ikke akkurat ofte ut. Men hvis det gjør det, så er fiskeribladet Fiskaren bladet du bør lese. Lenke til kommentar
bimmerzz Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Bumper denne litt jeg. Takker for svar over her, og hører gjerne fra flere fiskere! Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Med mindre du har relevant utdanning eller erfaring vil jeg tro at det letteste er å begynne på små båter, kanskje du har en onkel som har en venn som kjenner en som er fisker ? Er gjerne sånn man først får en fot innenfor en ny bransje. Kanskje gå med på å ikke tjene allverden med det første, og se på det som en investering. Gjør du det bra, tror jeg at med gode referanser vil du ikke slite med å finne en annen båt om du skulle ønske det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå