Gå til innhold

Fra informatikk til datateknikk master?

Grankongen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan neppe gå direkte til master i datateknikk, det krever at du bla. har fullført matematikk 1,3 og 4. Så hvis du ikke har tatt disse som valgfag må du nok bruke et semester eller to ekstra. Sjekk med studieveileder for detaljer og om det er andre fag som kreves.

Master i informatikk derimot kan du selvsagt søke deg rett inn på.

Lenke til kommentar

Jeg spurte IDI (instituttet som fører både informatikk og datateknikk) om det samme i fjor. Her er svaret jeg fikk:

Mitt spørsmål: Hvordan vil mulighetene være for å ta en 2-årig mastergrad i datateknikk etter fullført bachelor i informatikk?

Svar fra studieveileder: Det er ikke mulig, da opptak til 2-årig master i datateknikk krever en ingeniørutdanning, noe bachelor i informatikk ikke er klassifisert som.

Nå skal det sies at jeg nå har den karen som foreleser, og ikke tar alt han sier som god fisk. I utgangspunktet ser jeg ikke helt hvorfor man ikke skal kunne bytte over om man tar de nødvendige fagene, men dette var altså det NTNU svarte. Og ja, jeg studerer nå informatikk der.

Lenke til kommentar

datateknikk master tilsvarer det som tidligere var siving, og det sier nesten seg selv at det krever at du har en ingeniør-grad for å kunne gå den retningen. Ser dog ingen grunn til at du skulle ta den retningen når du kan velge informatikk 2-årig master ved samme institutt. Du kommer ut med tilsvarende grad, og vil kunne velge mellom de samme type jobber i stor grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...