Fjellsboe Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Sliter med det jeg tror er elektrisk støy på hovedkort. Jeg aner ikke om det er en feil på hovedkortet eller om det skyldes PSU og strømmen den får. Er det noen som har gode programmer / verktøy å anbefale som kan brukes til å måle slikt ? Jeg har veldig lite peiling på spenninger og slikt så gjerne et program som kan "leke doktor" og fortelle meg om ting er på stell eller ikke Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hva legger du i begrepet "elektrisk støy"? Antar du mener støy du hører, i motsetning til støy som måles med elektroniske måleinstrumenter? Støy man hører kan bare måles med en mikrofon. Det er nokså vanlig at elektronikk gir fra seg lyd, det kommer av at magnetfelt i spoler lager mekaniske vibrasjoner. Kalles også for 'coil noise'. Lenke til kommentar
Fjellsboe Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Hva legger du i begrepet "elektrisk støy"? Antar du mener støy du hører, i motsetning til støy som måles med elektroniske måleinstrumenter? Støy man hører kan bare måles med en mikrofon. Det er nokså vanlig at elektronikk gir fra seg lyd, det kommer av at magnetfelt i spoler lager mekaniske vibrasjoner. Kalles også for 'coil noise'. Støy som i "static" i høyttalere eller headset tilkoblet. F.eks om jeg plugger i en USB ladekabel for musen ved siden av lydkort porten, så kan jeg "høre" at den lader. Aldri opplevd det i noen annen pc jeg har bygget så derfor har jeg mine mistanker om defekt hovedkort eller psu. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Det tror jeg er et vanlig problem på mange PCer. Lydkortet har svært dårlige arbeidsbetingelser i en PC. Noen konstruksjoner er nok dårligere enn andre. Selv bruker jeg et eksternt lydkort (DAC) for å få det helt støyfritt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Noe som kan hjelpe er å skru av alt av innganger i lydmixeren i windows. Skru av MIC, AUX, Line-In, TAD, CD-In etc. Ellers er det som nevnt et vanlig problem, spesielt på inegrerte lydkort. Eksternt lydkort eller en DAC (hvis du har digital-ut på hovedkortet/lydkortet) burde fjerne problemet. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Bruker du onboard lydchip? De pleier å være generelt dårlige, og har ofte en god del elektronisk støy til og med fra hovedkortet selv, og det blir verre med andre aktive plugger i nærheten. De fleste vil ikke legge merke til noe, men nå er det lydkresne folk som meg som absolutt må ha fingrene tak i ett skikkelig lydkort. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Noen datamaskiner har så dårlige integrerte lydkort at selv de mest ukresne personer kan bli gale. Spesielt hvis man bruker headset/høretelefoner. Å høre "bzt-dt-dt-bzzzzzzzzz-dt-dt" hele tiden når man beveger musa for så å få ørene blåst ut når mobiltelefonen ringer er ikke så veldig stas. Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Personlig hadde jeg ikke problemer med elektronisk støy, men problemet mitt lå i en jævla dårlig lydchip (Realtek 1200) som blurret lyd, og gjorde den uklar. Irriterende. EDIT: Dvs. til det nivået som irriterer meg, ukresne brukere ville ikke merket det engang, den er vel ikke så altfor dårlig den lydchippen for "normale brukere". Endret 17. november 2010 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå