IdaElg1 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hei, vi har en oppgave som går ut på å lage et plusshus i 2025. Hva kan man gjøre for å gjøre huset mer energieffektivt? Satse i stor grad på vannbårenvarme, som varmer opp huset, vann, og overskuddet av varmen går med på å drive en dampturbin som produserer energi til vanlige ting som feks en kaffetrakter. Overskudd av varme og kulde skal lagres kjemisk, og brukes når det blir bruk for den. Bruke avfall og avføring som biobrensel, kjølerom som har vegger med flere isolasjonslag. Når det er kaldt har man alle lagene med isolasjon, og når det er varmere tar man mindre lag med isolasjon. På sommeren brukes man noe av kulden som er lagret kjemisk til å kjøle ned kjølerommet. Å lagre energien kjemisk mener jeg slik som en ispose, hvis dere skjønner.. :-) Har du noen andre gode ideer?? Alle ideer tas i mot med et stort takk! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Hvilket nivå er dette på? Ungdomsskole? Er det noen forutsetning at ting lar seg gjennomføre? Uten at jeg er noen energiekspert ville jeg tro det er vanskelig å bruke varmt vann fra vannbåren varme til å drive en dampturbin. Vannet må jo ytterligere varmes opp for å bli til damp. Dessuten er vel tilført vannbåren varme også tilført energi, noe som gjør plusshuset til et minushus. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ta bort isolasjonen fra kjølerommet når det blir varmt. Varmegjenvinning i luftingssystemet. Varmepumper. Solceller på taket. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Dette ser ut som ett veldig lite energieffektivt hus. Du skal varme vann for å varme huset, greit nok, men å bruke det til å drive en turbin? Du må heller se på hvordan vann kan varmes effektivt og utnyttes best mulig, selv om jeg tviler på at det å varme vann er den mest effektive måten å varme ett hus på. Hva med varmepumpe? "På sommeren brukes man noe av kulden som er lagret kjemisk til å kjøle ned kjølerommet. Å lagre energien kjemisk mener jeg slik som en ispose, hvis dere skjønner.. :-)" Lagre energien kjemisk er en god idè, men som en ispose? Hvordan holdes isposen kald på når det er varmt ute? Isposen må holdes kaldere enn kjøle-rommet for å kunne kjøle ned kjølerommet... Og kan du forklare grundigere hva du mener med flere isolerende vegger på kjølerommet? Høres ut som en håpløs løsning... Ting du bør tenke på. varmepumpe solcelle-panel grunnvarme vindmølle Utnytte varmen og kulden ute utnytte sola til lys og varme. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Lagre energien kjemisk er en god idè, men som en ispose? Hvordan holdes isposen kald på når det er varmt ute? Isposen må holdes kaldere enn kjøle-rommet for å kunne kjøle ned kjølerommet... Jeg tror det her er tenkt på den typen isposer hvor man sprekker en pose slik at 2 kjemikalier blandes og det blir kaldt. Jeg vil dog tro at kapasiteten for varmeopptak er begrenset i forhold til volumet som skal kjøles ned (mao. man må ha fryktelig mange isposer som tar fryktelig mye plass dersom man skal kjøle nd et rom over lengre tid). En annen ting er at den kjemiske prosessen må være reversibel. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg tror det her er tenkt på den typen isposer hvor man sprekker en pose slik at 2 kjemikalier blandes og det blir kaldt. Jeg vil dog tro at kapasiteten for varmeopptak er begrenset i forhold til volumet som skal kjøles ned (mao. man må ha fryktelig mange isposer som tar fryktelig mye plass dersom man skal kjøle nd et rom over lengre tid). En annen ting er at den kjemiske prosessen må være reversibel. Hadde det i tankene, men det er jo ikke mulig å lagre kulde i slike fryseposer, eller? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Der kommer min kunnskap til kort. Jeg mener det finnes varmeposer som utvikler varme og som man kan koke når de er oppbrukt for å få de tilbake i "opprinnelig" stand. Om det finnes noe tilsvarende for kuldeposer vet jeg ingenting om. Men igjen, man kan jo forestille seg at noen har funnet det opp til 2025. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå