Gå til innhold

Bildeforbud i islam

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at de tror at Gud selv håndskrev Koranen ord for ord, dikterte det til Muhammad og at den nå ligger ved siden av Allahs høyre hånd i paradis? Det er nok moderate muslimer rundt omkring, men jeg har hvertfall inntrykket av at de fleste prøver å følge Koranen så best det er mulig til større grad enn kristne da de fleste anser Bibelen som skrivd av menn, og ikke av Gud selv.

Som en religion gir nok Kristendom litt større slingremonn enn Islam på grunn av de forskjellige situasjonene til Bibelen og Koranen.

Såvidt jeg har fått opplyst, så står det ikke noe om billedforbud i koranen, det er derimot forbud mot å tilbe bilder og idoler (jfr. bibelens gullkalv). Forbudet mot å avbilde Muhammed kommer ikke fra koranen, men fra hadith.

Når det gjelder moderate muslimers håndheving av eventuelle billedforbud, så benytter fleste muslimer seg av tv og andre medier, så deres forhold til bilder er nødt til å være ganske avslappet.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

og jeg har aldri hørt om at en muslim har reagert på at det er bilder av gud i de kristne kirkene

Jeg har sett Jesus på bilder, men aldri sett Gud avbildet i noen kirke. Hvor er det du har sett det i tilfelle?

Kan dessverre ikke komme med et konkret eksempel, og jeg innser at det kanskje ikke er så vanlig. Men poenget var egentlig at muslimene ikke reagerer på at de kristne avbilder sin gud.

Lenke til kommentar

Men poenget var egentlig at muslimene ikke reagerer på at de kristne avbilder sin gud.

Hadde de gjort det hadde de vel fått på pukkelen for dét også, og beskjed om å ikke blande seg? :)

Men kan egentlig ikke se at du har noe valid points.

For det første, selv ikke vi har vel tradisjon for å avbilde "vår Gud", for det andre så er det vel heller ikke muslimers oppgave å påpeke noe slikt.

Synes i grunn hele greia di var et veldig suspekt og akrobatisk forsøk på å lage "straffesak" ut av løse lufta

Lenke til kommentar

Når ENKELTE muslimer har et forbud mot å tegne Muhammed, hvorfor projiserer de dette forbudet over på andre?

Det var det som var poenget.

Og jeg makter ikke å forstå dette, da GRUNNEN til at det er forbudt å tegne muhammed er frykten for avgudsdyrking, noe som logisk sett BARE er et argument for å hindre muslimer i å tegne Muhammed da bare muslimer tror at Muhammed var en profet.

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal vi plutselig begynne å tegne dems gud, når vi ikke har noe tradisjon av å tegne vår egen?

Ikke det?

Søk på "god" i bildesøk, og ignorer Kratos. Det finnes millioner av bilder av den kristne gud.

Det finnes milliarder av tegninger av den kristne "profet", Jesus.

Det finnes også tegninger av muhammed i gatene i Iran.

Dessuten er Muhammed en veldukumentert historisk person, akkurat som Lenin, Stalin, Mao, Harald Hårfagre, og vil bli tegnet og portrettert regelmessig.

Lenke til kommentar

Å avbilde Gud er forbudt både i Islam, Kristendom og Jødedom

2 Mosebok

"Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud"

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til Norsk lov i forhold til hva jeg kan og ikke kan gjøre.

Når muslimer kommer i hopetall til landet mitt og forteller meg at jeg ikke kan gjøre ting som ikke strider mot mitt lands lov, da blir jeg forbanna, og Muhammedtegningene er for min del en protest mot at andre tvinger sine sære regler på meg. Det handler ikke om å håne noen, det handler om at min frihet blir hånet i det noen påtvinger meg sine infantile lover.

Piss meg i øret Mr.M!

Lenke til kommentar

Å avbilde Gud er forbudt både i Islam, Kristendom og Jødedom

2 Mosebok

"Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem! For jeg, Herren din Gud, er en nidkjær Gud"

Åhnei.

Problemet er bare at kristne er uenige med gud i dette spørsmålet, om det i det hele tatt er et påbud fra gud.

Heller ikke jødene bryr seg spesielt mye om forbudet.

Jeg er ikke kristen og ser ikke noe problem med å tegne guder eller historiske personer, da jeg ikke trenger å følge religiøse lover, fordi Norge (heldigvis) er sekularisert til det punktet hvor relgiøse lover er frivillige for hver enkelte person.

Så kan heller gudene ta seg av sorteringen av de gode og onde, og vi på jorden kan konsentrere oss om å behandle hverandre med respekt og tillate hverandre den friheten hver av oss ønsker, uten å pålegge andre unødvendige lover og regler.

Som for eksempel å fortelle hva man kan tegne og hva man ikke kan tegne.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Ingen bryr seg med hva du gjør uansett. Du er en fjert i det store bildet

Jeg vil ikke bli dratt ned på det nivået du opererer på, men for å avslutte denne digresjonen så vil jeg legge frem dette bildet som argument.

800_1.jpg

"Kjære brødre og søstre, det er en glede å se så mange muslimer her i dag, i protest mot ingen ting. Denne gangen er vi samlet uten noen spesiell grunn. Vi bryr oss ikke om enkeltpersoner eller aviser tegner profeten vår, for vi er ikke tilhørere av en kult som ble startet av en pedofil massemorder som befalte sine følgere å henrette alle som fornærmet han. Forøvrig vil Norge aldri få sitt 9/11 eller 7/7, for her i Norge er alle muslimer moderate og ønsker å leve i harmoni med kuffar." - Mohyeldeen Muhammad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...