WannabeLeet Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg har en ganske omfattende innlevering på skolen nå, hvor jeg blant annet skal skrive noe om islam, og spesielle skikker og regler i den religionen. Selvfølgelig skrev jeg om forbudet de har mot å skape bilder av Allah, men så var det noe som slo meg... Hvis det er sånn at muslimer ikke skal skape bilder av Allah fordi det er å skape an avgud, hvorfor reagerer de da når ikke-muslimer gjør det? Allah betyr jo bare gud, og jeg har aldri hørt om at en muslim har reagert på at det er bilder av gud i de kristne kirkene, eller at de har brent flagg av den grunn. Så hvorfor er det mange muslimer som ikke aksepterer at ikke-muslimske personer skaper et bilde av Allah slik de ser han, for eksempel i form av en karikatur? Jeg er ganske trøtt nå, så hvis denne teksten er helt uforståelig så er det fint hvis du kommenterer, så jeg får en sjanse til å rette det opp :-) Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Slik jeg har oppfattet det, så var grunnen til forbudet (ikke bare mot avbildninger av Allah, faktisk er jeg usikker på om det var utgangspunktet) at Muhammad selv ikke ville bli tilbedt som en gud, og at han mente teksten var det viktigste. Det at de nå blir sinnsyke når andre, ikke-muslimer lager bilder av han, virker ganske fjernt fra den opprinnelige intensjonen. Men jeg vil tro at det har mest å gjøre med at det muslimske folket i seg selv ikke tar seg så nær i utgangspunktet, men visse personer utnytter dem og fyrer ild opp under hver minste ting de kan finne for å ha noe å samle folket rundt, samle folket imot, og ha noe konkret og enkelt å bruke mot vesten. Når oppstyret rundt de danske karikaturene startet, så var det ikke fordi folket av seg selv la spesielt merke til det, men det var et par imamer som fikk oppholde seg i Danmark som var ute etter å skape trøbbel. De sørget selv for å legge flere bilder til de opprinnelige 12, fordi de virkelig ville provosere og kunne skylde alt på vesten. Så reiste de rundt i hjemlandet for å vise fram disse bildene. Det var imamene selv som brakte bildene inn i den delen av verden der det var forbudt. Endret 17. november 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
WannabeLeet Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Takk for et godt svar, som retter opp i noen missforståelser jeg hadde av hvordan det hang sammen. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Eller så kan du lese deg opp på sunna: http://en.wikipedia.org/wiki/Sunnah For så å undersøke hva Muhammed gjorde med de som kritiserte han: www.google.com -Al-Nadr bin al-Harith -Uqba bin Abu Muayt -Asma Bint Marwan -Abu Afak -Kab bin al-Ashraf Forbudet om bilder kommer av at Muhammeds 6 år gammle hustru, Aisha, hadde brodert et putetrekk med bilder av giraffer på. Når Muhammed så dette sa han: "Vet du ikke at engler ikke kommer inn i et hus med en hund eller bilder i?" At dette skal ha konsekvenser for ikke-muslimer, 1400 år senere, fordi han ikke likte giraffene til Aisha.. Jeg trenger ikke å fullføre den setningen. 3 Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Dette med at det skal være et lite mindretall som utnytter muslimene tror jeg ikke noe på. De andre som sitter stille i båten og lar dem ture frem er nesten like skyldige. Adolf Hitler kunne ikke gjort det han gjorde uten samtykke og stilletiende ifra andre. Muslimene selv avbilder Muhammed titt og ofte når det passer dem. 1 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Problemet med avbildningen av Muhammed ifm. Kurt Westergaards karrikatur var ikke først og fremst at han tegnet Muhammed, men at han skapte et inntrykk av at Muhammed, og derved også Islam, var/er voldelig. Dette er noe Muslimer over hele verden er villige til å brenne ambassader og utøve vold for å motbevise. Er det noen som har tatt seg bryet med å undersøke navnene jeg listet opp i posten min over? Noen som ser likheten mellom Muhammeds måte å håndtere Islamkritikere for 1400 år siden, og dagens Muslimer? Kurt Westergaard? Salman Rushdie? Theo van Gogh? William Nygaard? Vebjørn K. Selbekk? Taktikken er enkel - Slå ned kritikk med en slik brutalitet at ingen tør å stå frem og kritisere Islam åpent. I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them. Endret 20. november 2010 av Huggslangen Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Ta det som sies her med en klype salt. Dette forumet har endel folk som veldig opptatte av å fremstille islam så negativt som mulig. Derfor er de heller ikke fremmede for å være svært kreative når det gjelder tolkning av virkeligheten. Å generalisere og si at "muslimer synes slik og slik", blir helt feil. Allikevel vil du nok få mange fremstillinger fra andre om hvor fæle og farlige muslimer er, på et grunnlag som egentlig bare gjelder de aller mest ekstreme. Du vil finne mye ekstremt i bibelen også, som ikke følges til bokstaven av de fleste kristne, slik er det også med koranen og andre islamske skrifter. Som sagt, vær kritisk til hva du blir fortalt her. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Er det ikke slik at de tror at Gud selv håndskrev Koranen ord for ord, dikterte det til Muhammad og at den nå ligger ved siden av Allahs høyre hånd i paradis? Det er nok moderate muslimer rundt omkring, men jeg har hvertfall inntrykket av at de fleste prøver å følge Koranen så best det er mulig til større grad enn kristne da de fleste anser Bibelen som skrivd av menn, og ikke av Gud selv. Som en religion gir nok Kristendom litt større slingremonn enn Islam på grunn av de forskjellige situasjonene til Bibelen og Koranen. 1 Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Er det ikke slik at de tror at Gud selv håndskrev Koranen ord for ord, dikterte det til Muhammad og at den nå ligger ved siden av Allahs høyre hånd i paradis? Det er nok moderate muslimer rundt omkring, men jeg har hvertfall inntrykket av at de fleste prøver å følge Koranen så best det er mulig til større grad enn kristne da de fleste anser Bibelen som skrivd av menn, og ikke av Gud selv. Som en religion gir nok Kristendom litt større slingremonn enn Islam på grunn av de forskjellige situasjonene til Bibelen og Koranen. «I ALLAHS, den barmhjertige Forbarmers navn!» Denne setningen er en oversettelse av den ovenstående arabiske teksten fra Koranen. Teksten lyder videre: «Lovprisningen tilhører Allah, verdenenes Herre, den barmhjertige Forbarmer, herskeren over dommedagen! Deg dyrker vi, og til deg ber vi om hjelp. Før oss på den rette vei, veien til dem som du har vist hullskap, dem som ikke er slått av vreden, og som ikke farer vill!» — Sure 1: 1—7, WS. Disse ordene utgjør al-Fātiḥah («Åpningen»), innledningskapitlet eller den første suren i muslimenes hellige bok, Koranen. Muslimer gjentar disse ordene minst fem ganger i sine daglige bønner, derfor må de være blant de hyppigst framsagte ordene i verden. Navnet «islam» er meningsfylt for en muslim, for det betyr «underkastelse» under eller «hengivelse» eller «overgivelse» til Allah. Ifølge en historiker «uttrykker det den innerste holdning hos dem som har lyttet til Muhammeds forkynnelse». «Muslim» vil si ’en som utøver islam’. Muhammed ble kalt til å være profet da han var omkring 40 år gammel. Han pleide å gå alene til en klippehule, Ghār Ḥirā’, for å meditere, og han hevdet at det var der han fikk kallet. Muslimsk tradisjon forteller at en gang han var der, kom en engel, som senere viste seg å være Gabriel, og befalte ham å lese eller resitere i Allahs navn. Muhammed reagerte ikke, så engelen ’tok et kraftig tak i ham og presset ham så hardt at han ikke kunne holde det ut mer’. Engelen gjentok sin befaling. Muhammed reagerte fremdeles ikke, så engelen tok tak i ham igjen og ’holdt på å kvele ham’. Dette skjedde tre ganger før Muhammed begynte å si fram det som siden er blitt regnet for å være den første i rekken av åpenbaringer som utgjør Koranen. Ifølge en annen tradisjon ble den guddommelige inspirasjon åpenbart for Muhammed som klokkeklang. — «Boken om åpenbaring» i Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Islamske autoriteter er stort sett enige om at det var de første fem versene i sure 96, al-‘Alaq, som går under navnet «Blodklumpen», og som lyder: «I Allahs, den Godgjørendes, den Barmhjertiges, navn. Les: I din Herres navn, som skapte, skapte mennesket av en klump. Les: Og din Herre er den mest gavmilde, som underviste ved hjelp av pennen, underviste mennesket om hva det ikke visste.» — MMP. Ifølge det arabiske verket Ṣaḥīḥ al-Bukhārī svarte Muhammed: «Jeg kan ikke lese.» Han måtte derfor lære seg åpenbaringene utenat, slik at han senere kunne gjenta dem og resitere dem. Araberne var kjent for å gjøre god bruk av hukommelsen, og Muhammed var ingen unntagelse. Hvor lang tid tok det ham å motta det samlede budskapet i Koranen? Det er en alminnelig oppfatning at han fikk åpenbaringene i løpet av en periode på mellom 20 og 23 år, fra omkring 610 e.Kr. til hans død i 632 e.Kr. Muslimske kilder forteller at Muhammed etter hver åpenbaring straks framsa den for dem som tilfeldigvis var i nærheten. De på sin side lærte seg åpenbaringen utenat og holdt den i frisk erindring ved å framsi den. Ettersom fremstillingen av papir var ukjent for araberne, fikk Muhammed skrivere til å skrive ned åpenbaringene på primitive materialer som skulderblad fra kameler, palmeblad, tre og pergament. Men det var først etter profetens død at Koranen fikk sin nåværende form, under ledelse av hans etterfølgere og nærmeste venner. Det skjedde under herredømmet til de tre første kalifer eller muslimske ledere. Muhammad Pickthall, som har laget en oversettelse av Koranen, skriver: «Alle Koranens surer var blitt nedskrevet før Profetens død, og mange muslimer hadde lært seg hele Koranen utenat. Men de nedskrevne surene var spredt blant folket; og da . . . mange av dem som kunne hele Koranen utenat, ble drept i et slag, samlet man hele Koranen og skrev den ned.» Muslimenes liv blir styrt av tre autoriteter — Koranen, ḥadīth og sharī‛ah. Muslimene mener at Koranen på arabisk er åpenbaringen i sin reneste form, for, sier de, det var det språket Gud benyttet da han talte gjennom Gabriel. Sure 43: 2 sier: «Vi gjorde den til en Koran på arabisk, — at dere må forstå!» Enhver oversettelse blir derfor bare betraktet som en utvanning som medfører at noe av renheten går tapt. Noen islamske lærde nekter simpelthen å oversette Koranen. Deres holdning er at ’all oversettelse er forræderi’, og derfor «har muslimer alltid frarådet og til sine tider forbudt ethvert forsøk på å gjengi den på et annet språk,» sier dr. J. A. Williams, som foreleser i islamsk historie. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Ta det som sies her med en klype salt. Dette forumet har endel folk som veldig opptatte av å fremstille islam så negativt som mulig.... Som sagt, vær kritisk til hva du blir fortalt her. Islam er noe negativt ! Det Koranen sier om Jesus Kristus er løgn. I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam. Koranen 4:156 > "Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias Sønn, Guds sendebud!" Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem. Koranen 5:76 > Vantro er de som sier, "Gud, det er Kristus, Marias sønn!" Koranen 9:30 > De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd! Koranen 3:52 > Forholdet med Jesus er overfor Gud det samme som med Adam. Han skapte ham av støv og sa til ham, "Bli!" Og dermed var han. (Koranen, Universitetsforlaget 1999) Endret 20. november 2010 av IHS Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Applaus til TheaLinnea for en godt skrevet innføring i Islamsk historie. Dersom noen ønsker å lære mer om Islam etter å ha lest dette, kan jeg anbefale Kari Voghts bok "Hva er Islam". Til Rata101 vil jeg bare si en ting: Du har aldri, og det han ingen andre på dette forumet heller, klart å tilbakevise en eneste påstand jeg har kommet med anngående Islam. Inntil det blir gjort så velger jeg å fnyse av din "ta dette med en klype salt" uttalelse. På den andre siden er jeg helt enig i det du sier med å være kritisk. Derfor bruker jeg alltid kildehenvisninger når jeg uttaler meg i en sak, slik at påstandene mine kan granskes og etterprøves. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 IHS, ikke bruk de Norske oversettelsene av koranen. De får ikke med seg budskapet slik det kommer frem på Engelsk, og de fleste er tilsatt godlukt. Sammenlign eksempelvis sure 9:30 som du har brukt De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd! med tre Engelske oversettelser YUSUFALI: The Jews call 'Uzair a son of Allah, and the Christians call Christ the son of Allah. That is a saying from their mouth; (in this) they but imitate what the unbelievers of old used to say. Allah's curse be on them: how they are deluded away from the Truth!PICKTHAL: And the Jews say: Ezra is the son of Allah, and the Christians say: The Messiah is the son of Allah. That is their saying with their mouths. They imitate the saying of those who disbelieved of old. Allah (Himself) fighteth against them. How perverse are they! SHAKIR: And the Jews say: Uzair is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy them; how they are turned away! Det er en ganske vemmelig smak man får i munnen av dette, ikke sant? Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Det Koranen sier om Jesus Kristus er løgn. I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam.[/b] Og jeg som trodde Islam var helt ute! Her har de jo faktisk helt rett 1 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 «I ALLAHS, den barmhjertige Forbarmers navn!» Denne setningen er en oversettelse av den ovenstående arabiske teksten fra Koranen. Teksten lyder videre: «Lovprisningen tilhører Allah, verdenenes Herre, den barmhjertige Forbarmer, herskeren over dommedagen! Deg dyrker vi, og til deg ber vi om hjelp. Før oss på den rette vei, veien til dem som du har vist hullskap, dem som ikke er slått av vreden, og som ikke farer vill!» — Sure 1: 1—7, WS. Disse ordene utgjør al-Fātiḥah («Åpningen»), innledningskapitlet eller den første suren i muslimenes hellige bok, Koranen. Muslimer gjentar disse ordene minst fem ganger i sine daglige bønner, derfor må de være blant de hyppigst framsagte ordene i verden. Det er verdt å merke seg at dette er en direkte referanse til Jøder og Kristne. “In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. Praise be to Allah, Lord of the Worlds. Most Gracious, Most Merciful. Master of the Day of Judgment. Thee (alone) we worship and Thee (alone) we ask for help. Show us the straight path. The path of those whom Thou hast favoured; Not the (path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray.” noe som bekreftes i den høyest aktede hadith samlingen, sahih Bikhari. Allah's Apostle said, "Say Amen' when the Imam says "Ghair-il-maghdubi 'alaihim wala-ddal-lin; not the path of those who earn Your Anger (such as Jews) nor of those who go astray (such as Christians); all the past sins of the person whose saying (of Amin) coincides with that of the angels, will be forgiven. http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/012.sbt.html#001.012.749 Når man da tar i betraktning det neste - Disse ordene utgjør al-Fātiḥah («Åpningen»), innledningskapitlet eller den første suren i muslimenes hellige bok, Koranen. Muslimer gjentar disse ordene minst fem ganger i sine daglige bønner, derfor må de være blant de hyppigst framsagte ordene i verden. Og ser dette i sammenheng med eksempelvis sura 5:51 O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people. http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/quran/005.qmt.html#005.051 er det da så rart at mange Muslimer bor i paralellsamfunn og ikke ønsker å integreres i vårt samfunn? Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 er det da så rart at mange Muslimer bor i paralellsamfunn og ikke ønsker å integreres i vårt samfunn? Det som er rart er at man i det hele tatt strømmer inn i et samfunn som man ikke ønsker å ha noe med å gjøre. Helt ubegripelig, faktisk. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Det som er rart er at man i det hele tatt strømmer inn i et samfunn som man ikke ønsker å ha noe med å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Tegninger av Allah\Gud, er forbudt islam. Når det gjelder tegninger av hellige personer som islam, som profeten Muhammed og hans familiem, så er det forskjellige meninger om dette. I shia islam så er det tegninger som "forestiller" disse hellige personene i islam. I sunni islam, spesielt den retningen som praktiserer i Saudi Arabia, er tegninger av profeter og tegninger i det hele tatt forbudt. Litt merkelig er jo at de første tegningene "av" profetene, var tegnet av sunni muslimer.. Her er et bilde av Ali, svigersønnen til Profeten Muhammed og fetteren. Både viktig i sunni islam, og spesielt i shia islam. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ta det som sies her med en klype salt. Dette forumet har endel folk som veldig opptatte av å fremstille islam så negativt som mulig.... Som sagt, vær kritisk til hva du blir fortalt her. Islam er noe negativt ! Det Koranen sier om Jesus Kristus er løgn. I følge Koranen ble Jesus Kristus ikke drept og korsfestet. Han er verken Gud eller Guds Sønn, kun en skapning som Adam. Koranen 4:156 > "Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias Sønn, Guds sendebud!" Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem. Koranen 5:76 > Vantro er de som sier, "Gud, det er Kristus, Marias sønn!" Koranen 9:30 > De kristne sier, Messias er Guds Sønn" Dette er faktisk det de sier, og de tar efter det som vantro før dem hevdet. Måtte Gud ta dem fatt! Hvor de er forvridd! Koranen 3:52 > Forholdet med Jesus er overfor Gud det samme som med Adam. Han skapte ham av støv og sa til ham, "Bli!" Og dermed var han. (Koranen, Universitetsforlaget 1999) Han er en av de viktigste profetene i islam. Muslimer har høyt respekt for han. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 I ord, men ikke i handling, ettersom Jesus budskap kommer totalt i skyggen for Muhammeds. Muhammed halshuggde sine fiender og beordret tortur og snikmord. Jesus forkynnte tilgivelse og "snu det andre kinnet til" politikk. Hvis du så på TV2 Nyhetene forleden dag, så var det en sint Muslimsk kvinne som uttalte til media at "We are not Christians. If you offend us, we will not turn the other cheek!" Koranen 3:110 understreker muslimenes syn på Kristne: Ye Muslims are the best of peoples, evolved for mankind, enjoining what is right, forbidding what is wrong, and believing in Allah. If only the Jews and Christians had faith, it were best for them: among them are some who have faith, but most of them are perverted transgressors. Dette "Muslimer tror på alle profetene" er bare et spill for manesjen. Den eneste som har noen reell autoritet for en Muslim er Muhammed og "Allah", og det vet vi inderlig godt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Nei, fordi det står i koranen at Jesus er en proftet i Islam. Det står også at jødene og kristne deler samme Gud som Islam. Det hadde vært en annen sak om det hadde IKKE stått i Koranen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå