Gå til innhold

Ikke fått avviklet alle feriedagene - skal begynne i ny jobb.

bruker2010

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har krav på 8 feriedager ekstra, men får ikke mulighet til å bruke disse før jeg slutter i min nåværende jobb. Har lest meg frem til at loven er endret slik at en ikke kan få dette utbetalt, men skal overføres som ekstra ferie dager til neste år. Har selvsagt ikke noe utbytte av dette da jeg skal slutte i bedriften jeg jobber i og lurer på hvilken regler som gjelder i slike tilfeller? Har googlet overalt uten å finne svar..

Håper noen kan gi meg ett godt svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden du skal slutte, er overføring av feriedager til neste år ikke aktuelt. Feriedager du har opptjent, og blitt trukket for, skal du ta ut så langt det er mulig før du slutter. Dersom dette ikke er mulig, er det vanlig at arbeidsgiver betaler lønn for de feriedagene du ikke har tatt fri.

I tillegg skal opptjente feriepenger (for neste år) utbetales når du slutter. Dette er fordi at når du starter i ny jobb, har du ikke noe betalt ferie det første året. For påfølgende år tjener du opp betalt ferie i forhold til hvor mye av året du har jobbet. Dersom du har 5 uker (25 arbeidsdager) ferie, vil du tjene opp 6,25 dager pr kvartal du har jobbet der.

Regner med du starter på nytt med 4(5) uker ferie tilgjengelig det året hos kommende arbeidsgiver?

Man har krav på 5 (eller minst 4 uker + 1 dag) ferie, men får ikke mer feriepenger enn det man har tjent opp.

Lenke til kommentar

Siden du skal slutte, er overføring av feriedager til neste år ikke aktuelt. Feriedager du har opptjent, og blitt trukket for, skal du ta ut så langt det er mulig før du slutter. Dersom dette ikke er mulig, er det vanlig at arbeidsgiver betaler lønn for de feriedagene du ikke har tatt fri.

Dette var vanlig tidligere men etter en ny lov 01.01.2009 så har ikke arbeidsgiver lenger mulighet til å utbetale penger for ubrukt ferie.

TS: Du kan faktisk kreve erstatning om du pga arbeidsgiver ikke har hatt mulighet til å bruke all ferien dette året

Lenke til kommentar

Nå skriver du ingenting om når du sa opp eller når du slutter, men ut ifra denne linken kan det se ut for at du har krav til å få tatt ut ferien i oppsigelsestida:

Hvis oppsigelsestiden faller sammen med ferieperioden, som gjør at det ikke er tid til å avvikle ferien fra 1. Juni til 30. September, kan arbeidstakeren kreve å få avvikle sin ferie i oppsigelsestiden. Det samme gjelder dersom arbeidstakeren har ferie til gode som han ikke vil få avviklet i ferieåret med mindre ferien legges til oppsigelsestiden. Dersom arbeidstaker selv sier opp etter 15. august, kan han imidlertid ikke kreve at ferien legges til ferieperioden fra 1. Juni til 30.september.

(min utheving)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...