Gå til innhold

Shogun 2 - Total War kriger tråden

67 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe Shogun 2?

• Ja, det er jo total war!
      42
    • Kanskje det ja.
      17
    • Nei!
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter nå og lurer veldig på om jeg skal kjøpe Shogun 2. Første TW spillet jeg spilte var Medieval 2, som jeg likte veldig godt på tross av en lettere idiotisk AI. Empire likte jeg ikke noe særlig. Det som gjør meg i tvil om jeg skal kjøpe Shogun 2 eller ikke er at jeg ikke har noe kjenskap til Japan på den tiden, i motsetning til det jeg kan om Europa i både M2 og Empire.

Vil jeg miste mye av gleden fordi jeg ikke har kjennskap til historien, eller er det et knakende godt spill så det spiller ingen rolle?

Lenke til kommentar

Sitter nå og lurer veldig på om jeg skal kjøpe Shogun 2. Første TW spillet jeg spilte var Medieval 2, som jeg likte veldig godt på tross av en lettere idiotisk AI. Empire likte jeg ikke noe særlig. Det som gjør meg i tvil om jeg skal kjøpe Shogun 2 eller ikke er at jeg ikke har noe kjenskap til Japan på den tiden, i motsetning til det jeg kan om Europa i både M2 og Empire.

Vil jeg miste mye av gleden fordi jeg ikke har kjennskap til historien, eller er det et knakende godt spill så det spiller ingen rolle?

Tror ikke det har noen stor betydning for spillopplevelsen din generellt ettersom det er såpass mye bedre enn MTW2.

Men du kan jo alltids lese deg opp i historien mens du spiller

Lenke til kommentar

Har ikke så mye kjennskap om Japan og denne perioden jeg heller, men digger spillet så langt selv om det.

Lenke til kommentar

For de som har kjøpt Shogun 2 er det bare å legge meg til i Steam. Brukernavnet mitt der er Orresnei.

Du glemte å nevne at du på justin.tv deler din reise mot å bli den neste Shogun med folket. Skuffet :wee:http://www.justin.tv/snorremd

Er enig i at bueskyttere virker veldig effektive, men jeg har alltid inntrykk av at fiendens bueskyttere dominerer mine.

Ville i utgangspunktet ha sjakkversjonene av Shogun 2. Men de kunne ikke sende pakker på mer enn 1kg ut av England :/

Lenke til kommentar

Jeg og Snorre ble akkurat ferdig med 2 timer lang stream av en co-op kampanje. Kanskje ikke like spennende å se/høre på når det ikke er live (og kanskje ikke spennende i det hele tatt), men her det i alle fall: http://www.justin.tv/snorremd/b/281765958

Vi fikk mye problemer på slutten skal sies, vi vet virkelig ikke hvorfor. Jeg fikk mye "Lost connection to steam" mot slutten. :( Noen som har erfart det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke vært noe fan av bueskyttere i Shogun 2. Er det meningen at de bare skal kunne drepe 1/3 av sin egen størrelse?

Kan være at jeg ikke klarer å bruke de riktig. Og det er en av grunnene til at jeg bruker et oppsett hvor det er helt klart flest folk med katana (et par med spyd, og 1 eller 2 med kavaleri). (5000 funds limit). Multiplayer*

En kamp mot noen online som jeg fikk brukt bueskytterne gjennom hele kampen... altså de gikk tom for piler. Av de 38 bueskytterne jeg startet med, klarte de å drepe hele 40 folk. (Og det er det beste jeg har fått til med archers.)

Gjør jeg noe feil, eller er det normalt at bueskytterne er så dårlig? Bruker jeg de feil? Er det meningen at de er mer til for å skremme fienden, enn å drepe de?

Lenke til kommentar

Bueskyttere skal vel neppe hjelpe deg til noe seier, men heller drepe av noen par folk før de når dine egne tropper, har ikke gått inn for å se hvor mange bueskytterne greier å drepe med sine piler, men om det er snakk om ashigaru bow folka så sliter jo de både med treffsikkerhet og lav moral(gjelder forsåvidt alle ashigaru unitene), også blir de slakta om de får noen melee folka innpå seg. Så ligger nok mye i hvordan de skal brukes.

Jeg har begynt å bare bruke melee folk så og si, eneste er når jeg defender et slott eller lignende, da er bueskyttere gull verdt syns jeg. Ellers så bygger jo alt på stein, saks og papir konseptet, noen units er bedre mot andre og omvendt.

Lenke til kommentar

Da blir det kjøp imorra, forventningene vet jeg egentlig ikke hvordan er, men håper det blir bra. Kommer nok uansett til å gå tilbake til M2 når Third Age: TW kommer ut med custom battle map settlements. Håper også på at det blir gode mods til S2 med tiden.

Lenke til kommentar

Har bueskyttere en avskrekkende effekt på fienden? Mister de moral dersom det blir sendt ti tusen brennende piler mot dem?

Regner med at dersom pilene er såpass svake som det blir beskrive her i tråden så blir det nok ordnet i en patch. :)

Lenke til kommentar

Har bueskyttere en avskrekkende effekt på fienden? Mister de moral dersom det blir sendt ti tusen brennende piler mot dem?

Regner med at dersom pilene er såpass svake som det blir beskrive her i tråden så blir det nok ordnet i en patch. :)

Jeg er ikke sikker på om de er svake eller ei. Ser at noen sier at de er for bra.

Selv har jeg tapt mot folk som bruker mange bueskyttere, og folk som ikke har brukt en eneste en. (Multiplayer)

Selv liker jeg å rushe inn i soldatene til fienden, siden jeg har overlegen nærkamp-ferdigheter (grunnet ingen invitering i bueskyttere). Tror ikke jeg mister så veldig mange av å spurte den lille strekningen (men tror det reduserer moralen litt). Men så bruker jeg kavaleriet til å gå rundt og bak, og løpe ned bueskytterne som løp i dekning. Når disse bueskytterne dør (noe de gjør lett), ser de andre soldatene i hæren hans dette, og blir drit redd.

Lenke til kommentar

Bow Ashigaru er hvertfall velig effektive i Campaign, spesielt når det gjelder å forsvare slott. Hadde en gruppe på 120 Bow Ashigaru som drepte 400 + fiender i løpet av et siege. Fienden hadde ikke noe annet valg enn å bryte av sieget sitt, selv om de begynte med en overlegen hær. Det gjelder bare å bruke dem riktig, så kan Bow Ashigaru være riktig så effektive.

Lenke til kommentar

Hvilken unit vil dere si er best å ha i front når jeg skal ta et front-angrep med infanteri-soldatene mine? Med tanke på at jeg blir beskutt av bueskyttere.

Jeg står mellom å sende Loan Sword Ashigaru først eller Katana Samurai.

'Pros and cons' ved å sende Loan Sword Ashigaru er at de er mange og at de er litt mer 'expendable', men de har lav moral og dårlig armour. (Hvis det skulle skje at de brekker, vil det spre seg videre i hæren)

Katana Samurai er litt færre (og dyrere), men har bedre armour og moral.

Hva er best til å lede angrepet? Et annet alternativ ville vært å sende Yari Ashigaru/Samurai og så stoppe de rett før fienden, mens folk med sverd kommer rett bak (Hvis dere skjønner :p ) For Yari er dårlig i nærkamp mot folk med sverd.

edit:

Etter å ha tenkt meg litt mer om, og sett litt på stats, virker det som Naginata Samurai er et bra valg. Siden de har den høyeste armour, samt veldig god moral.

http://www.totalwars.ru/encyclopedia/units/inf_heavy_naginata_samurai.html

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Startet nettopp en ny game med Shimazu på hard mode. Gikk ganske bra, tok en ny by etc. Så går det som det alltid går med at alle turner på meg og skal krige.

Så kommer en General med 7-9 stacks med archers og 2-3 stacks yari achigaru. jeg ble knust. de drepte meg sinnsykt fort. jeg syns godt archers kan nerfes litte bitt, det er litt latterlig til tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...