M@R7!N Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Hei godtfolk! Er en av tre leietakere i en leilighet med tre soverom + kjøkken og bad. Vi har i den siste tiden vært 6 uker uten dusj og 4 uker uten do pa. lekkasjer i noen rør. Det går frem av §2-11, 2.ledd i husleieloven at "I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder allikevel ikke tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta."' Jeg tolker det dithet at vi absolutt har krav på kompenasjon. Dette har vært sinnsykt irriterende til tider da jeg sikkert må pisse 4-5 ganger dagli og toern minst en (trener og spiser ganske mye). 2. leddet der vil vel ikke være aktuelt da vi HAR tatt imot tilbud om retting og dette tok VELDIG lang tid. Jeg utroper meg ikke som noen proff på dette feltet da jeg kun har forretningsjus i studet mitt, men jeg syntes nå allikevel denne loven er pretty straight forward. Uansett. Tingen er at husverten sier vi må sende brev til forsikringsselskapet? Er ikke dette noe han skal ta tak i selv? Takker for input Endret 16. november 2010 av M@R7!N Lenke til kommentar
mint28 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jepp, her har du nok krav på et prisavslag. Det er ganske vanlig i slike tilfeller at huseier gir avslag på leie, eventuelt stiller en annen bolig til disp i perioder repareingsarbeid pågår. "Mangel" er et ganske vidt begrep, og problemene du beskriver er svært alvorlige sådanne. Du bør gjøre huseier oppmerksom på kravet ditt, og hvis ikke han hører etter kan du jo f. eks. gå til en advokat, jussbuss e.l. så kan de hjelpe deg videre. Høres ut som forliksrådet er riktige instans Og ang. forsikringsselskapet skjønner jeg ikke helt hva de har med saken å gjøre. Det er huseier som plikter å stille en beboelig leilighet, og han som til sist må ta ansvaret. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Slik jeg har skjønt det så skal du forholde deg til utleier, og ingen annen. http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/i_leieperioden/mangler her ligger det noen skjemaer du kan fylle ut, har julpet meg i et tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå