Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag i leie pga. vesentlige mangler?

M@R7!N

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Er en av tre leietakere i en leilighet med tre soverom + kjøkken og bad. Vi har i den siste tiden vært 6 uker uten dusj og 4 uker uten do pa. lekkasjer i noen rør. Det går frem av §2-11, 2.ledd i husleieloven at "I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder allikevel ikke tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta."'

Jeg tolker det dithet at vi absolutt har krav på kompenasjon. Dette har vært sinnsykt irriterende til tider da jeg sikkert må pisse 4-5 ganger dagli og toern minst en (trener og spiser ganske mye). 2. leddet der vil vel ikke være aktuelt da vi HAR tatt imot tilbud om retting og dette tok VELDIG lang tid.

Jeg utroper meg ikke som noen proff på dette feltet da jeg kun har forretningsjus i studet mitt, men jeg syntes nå allikevel denne loven er pretty straight forward. Uansett. Tingen er at husverten sier vi må sende brev til forsikringsselskapet? Er ikke dette noe han skal ta tak i selv?

Takker for input

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, her har du nok krav på et prisavslag. Det er ganske vanlig i slike tilfeller at huseier gir avslag på leie, eventuelt stiller en annen bolig til disp i perioder repareingsarbeid pågår. "Mangel" er et ganske vidt begrep, og problemene du beskriver er svært alvorlige sådanne. Du bør gjøre huseier oppmerksom på kravet ditt, og hvis ikke han hører etter kan du jo f. eks. gå til en advokat, jussbuss e.l. så kan de hjelpe deg videre. Høres ut som forliksrådet er riktige instans ;)

Og ang. forsikringsselskapet skjønner jeg ikke helt hva de har med saken å gjøre. Det er huseier som plikter å stille en beboelig leilighet, og han som til sist må ta ansvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...